Vitalt VB-point på Vestegnen

Foto: Johnny Kristensen

Lad ligge, at Brøndby udlignede i det 88. minut. Det ene – overraskende – point til VB kan vise sig uhyre værdifuldt i den sidste ende. I en kamp mellem to formstærke hold, havde de blågule overhånden kampen igennem, men et kompakt VB-mandskab med uforlignelige Trott i buret forsvarede sig bravt, og det var lige før, Oliver Provstgaards føringsmål efter 83 minutter havde givet VB den første Superligasejr på Sjælland i 22 år – på dagen.

Af Ole Kristensen | 3. marts 2024

Ivan Prelec havde set stort på det gamle motto, Never change a winning team. Kroaten havde skiftet ud på tre pladser i forhold til sejren over Silkeborg, en i hver kæde. Colina havde erstattet Albornoz på venstre wingback, Ofori var at finde på den centrale midtbane for Francois, og på højrekanten løb Victor Lind for Ngbakoto.

To busfulde fans fra Vejle samt partybussens indhold fra VB København fyldte godt op i udebaneafsnittet, men lydmæssigt var de rødblusede tilhængere naturligvis udfordret blandt de 23.106 tilskuere.
Gråt var det i hovedstadsområdet, men dog tørt.

Kampen udviklede sig ikke overaskende. Hjemmeholdet var kontinuerligt på bolden mod et kompakt og lavtstående VB-mandskab. Ikke alt, hvad de blågule rørte ved, var guld, men topholdet tilspillede sig dog adskillige fine muligheder i de første 45 minutter.
Allerede i det 2. minut måtte Trott hente Daniel Wass’ direkte frispark helt oppe i krogen. Et kort VAR-check for hands i BIF-feltet udmøntede sig ikke i noget, og det var fremdeles værterne, der havde mulighederne.
Vallys var i god skudposition, men måtte se Trott redde, og BIF’s nyerhvervelse Yuito Suzuki sendte et langskud af sted, som kyssede rammen. Samme japaner med det vidunderlige navn voldte VB-defensiven en del problemer med sin fart. (Måske CV skulle overveje at tilknytte Suzukis landsmand, legenden Keisuke Honda, for at få tilført endnu mere HK …).
Nicolai Vallys headede forbi, inden VB efter en god halv time havde sit første forsøg i kampen. Provstgaard var tæt på efter et Colina-hjørne, da hans hovedstød tvang keeper Pentz ud i vandret.
De på dagen sorthvide vejlensere forsvarede sig godt, men man savnede lidt mod til en smule længere boldpassager - bolden blev for hurtigt smidt væk.

Hjemmeholdet var tæt på flere gange i slutminutterne og i dommer Morten Kroghs fire minutter lange tillægstid. Kolinger var nær på et selvmål, men Trott var som altid årvågen. Ohi var nærgående fra klods hold, men ny kæmperedning af West Ham-manden, der som så ofte før optrådte som en uhyre vigtig sidste skanse for vejlenserne. Sluttelig lykkedes det Suzuki at sparke over mål fra det lille felt, så VB ikke uheldigt kunne gå til pausen med 0-0.

Billedet fortsatte efter pausen. Brøndby svang dirigentstokken, og Divkovic stod straks fri i det lille felt, men kroaten formåede blot at sparke et gigantisk hul i den kolde eftermiddagsluft. Kort efter sparkede Suzuki over mål i fri position. Wass fyrede et kompetent langskud af, men strandede igen på Trott.

VB var trængt, og Prelec sendte med en tripleudskiftning friske kræfter på banen. Anders K. Jacobsen, Francois og Juwara afløste Onugkha, Ofori og Lind.
Om end gæsterne forsøgte at sætte nogle omstillinger op, var hjemmeholdet var fortsat tættest på, og Divkovic sparkede forbi i lovende position.
VB var dog snublende nær et føringsmål med en snes minutter igen, da Colina ramte stolpen og dernæst ramte Juwara på returen (!).
Ngbakoto kom nu på banen for Emmanouilidis. Musa Juwara kom i omstilling, og den hurtige gambianer fik en afslutning på, men Pentz fik afværget til hjørne.

I David Čolina har VB nu fået et ekstra våben, idet kroaten kaster ekstremt lange indkast. I det 84. minut fik gæsterne et sådant i venstresiden, og Prelec dirigerede sine høje stoppere frem, hvilket gav pote – ved bagstolpen kunne Oliver Provstgaard heade sit første Superligamål i nettet.
Albornoz kom ind for Colina, og VB forsøgte med næb og kløer at holde fast i føringen. I slutminutterne dømte dommer Krogh dog straffe mod Gundelund for trøjetræk, og Daniel Wass udlignede fra 11 m pletten.
Efter målet opstod der et større håndgemæng – Rudelbildung ville tyskerne have kaldt det, og Krogh måtte gribe til kortlommen, da han havde fået skilt de stridende parter.

De blågule forsøgte at lægge tryk i Morten Kroghs seks minutters overtid, men knap så velovervejet, og det blev mest til høje indlæg, som de store VB-drenge og Trott i fællesskab havde forholdsvis let ved at afvise.
En udligning i det 88. minut kan godt ligne to tabte point, men med kæmpe overvægt til hjemmeholdet i boldbesiddelse og chancer kan VB være godt tilfreds med det uafgjorte resultat. Kæmpe tilfredshed var der heller ikke at spore hos de ellers velsyngende Brøndby-fans, som hurtigt ilede mod udgangene i skuffelse over, at deres yndlinge ikke overtog førstepladsen i Superligaen. VB’erne derimod måtte ned og hyldes for fighten hos tilfredse rødklædte tilhængere i gæsteafsnittet.
Der var advarsler til Albentosa, Kolinger, Gundelund og Trott, mens blot Wass blev noteret hos BIF. Med advarslen til Raul må kaptajnen se kampen mod OB fra tilskuerpladserne.

Med pointet holder VB sig til i bundstriden, og kampen mod fynboerne på søndag er en vigtig en af slagsen. Så forsøm ikke at komme i Skoven!

Grundspil, 3F Superliga 2023-24, Brøndby Stadion
Søndag den 3. marts 2024 kl. 16.00
Brøndby IF – Vejle Boldklub 1-1 (0-0)
83. 0-1 Oliver Provstgaard