1902 - 1911

De første spark til bolden

Hans Gossmann var blandt de første fodboldspillere i VB. Hans indsats på fodboldbanen er dog ikke det, han som mange andre VB’ere huskes for. Til gengæld var han med til at præge udviklingen i jysk fodbold i spillets første år. Hans Gossmann var indvalgt i VB’s bestyrelse som sekretær i 1905. Nogle år efter flyttede han, der var repræsentant, til Århus, hvor AGF blev hans nye klub. Han blev indvalgt i Jydsk Boldspil-Unions bestyrelse i 1912 og var næstformand fra 1920-26, hvorefter han overtog formandsposten frem til 1939.

Vejen for Hans Gossmanns løbebane i fodboldens verden blev banet, da VB på sin generalforsamling d.18. april 1902 vedtog at tage fodboldspillet op. I 1903 indmelder ”Fremad” sig en bloc i VB. Det skete ved en ekstraordinær generalforsamling d.19. november i ”Cafe du Sport” – i dag Lions Center. Det blev vedtaget, at kontingentet for medlemmer, der kun vil spille fodbold, skulle være 25 øre om måneden hele året. Derved ophævedes beslutningen fra generalforsamlingen d.18. april 1902 om, at fodboldspillere ikke havde stemmeret på generalforsamlingen.

De første fodboldresultater, der er at finde i VB’s bøger, er fra 1902. D.17. marts det år vandt VB 4-3 over Horsens, og d.21. april blev det til en sejr med 9-2 over Silkeborg. Det var for resten Horsens, der opfordrede VB til at spille fodbold, og det var de to første klubbers møde, der fandt sted d.17. marts. I de kommende år lykkedes det ikke Horsens at få revanche, så suset om arvefjendeopgørene mellem VB og HfS går helt tilbage til jysk fodbolds spæde barndom. Jydsk Boldspil-Union tog samme år som VB fodboldspillet på sit program. De første år dominerede Aalborg-klubberne totalt. Allerede i 1905 nåede VB frem til slutkampen om det jyske mesterskab. I semifinalen vandt VB hele 9-1 over Skanderborg efter 1-1 ved pausen. Selvom VB havde hjemmebanefordel i finalekampen mod Aalborg Fodboldklub, var der intet at stille op. Aalborg vandt med 6-1 efter 3-0 ved pausen. Aalborg Fodboldklub havde bortset fra efterårsturneringen 1902, hvor Aalborg ”Cimbria” vandt, sat sig på alt, og klubbens ubestridte førerposition holdt sig indtil foråret 1906, idet der indtil da havde været kåret en mester både forår og efterår.

VB var begyndt at spise kirsebær med de store. Var forskellen mellem Aalborgklubberne og det øvrige Jylland stor, så var forskellen mellem københavnsk fodbold og provinsspilleres formåen endnu større. Det afholdt dog ikke VB fra i påsken 1906 at prøve kræfter med Østerbros Boldklub, der for en kamp i Vejle skulle have fri indkvartering og 30kr. i rejsegodtgørelse. ØB vandt fodboldkampen mod VB med 6-1. På hjemmefronten havde VB et pænt forår. Det blev til sejre med 4-2 over AGF, 6-4 over Skanderborg og 5-0 over Horsens, men det blev til nederlag 1-3 i den sidste kamp mod Kolding IF. På forårsgeneralforsamlingen i 1906 blev det vedtaget efter forslag fra bestyrelsen, at ”kvindelige medlemmer, så vel aktive som passive, kan deltage, og damehold vil evt. blive oprettet”. Der skulle dog gå 80 år, før der kom damehold i VB.

Drivvåd kamp og Ckrickets endelige

I foråret 1907 skiftede VB trøjefarve. Hvide og blåstribede trøjer blev erstattet af helt hvide trøjer. VB’s førstehold havde ikke nogen stor sæson, men til gengæld gik det strygende for andetholdet, der vandt 3-0 over KIF 4-1 over AGF, 4-1 over Skanderborg, 2-1 over Frederikshavn og 14-0 over Give. Det var resultater, der gav VB det første jyske fodboldmesterskab. I påsken 1908 havde VB atter besøg af ØB. Københavnerne vandt 8-0 over VB’s andethold, mens førsteholdet klarede et så hæderligt nederlag som 1-2. Året før havde et sammensat hold gæstet Vejle og vundet 6-1, så det gik fremad.

Sæsonen 1907-08 var VB’s andethold igen med helt fremme, så det efter at være gået fra sejr til sejr atter var klar til slutkamp i maj om det jyske mesterskab. Kampen blev spillet i øsende regnvejr i Århus. Der blev først spillet på én bane og derefter en anden, men lige skidt var det. I anden halvleg protesterede VB’s anfører over forholdene, og dommeren afbrød kampen. Stillingen var 2-1 til Randers Freja, og det bestemte JBU var resultatet, trods VB’s protester. Den efterfølgende finale mellem førsteholdet fra AGF og Ringkøbing skulle have været spillet samme sted, men dommeren til denne kamp kasserede begge baner, som VB’ernehavde måttet spille på. Førsteholdsfinalen kom først i gang ved 18-tiden på en bane ved Randers Landevej.

Fodboldresultaterne de følgende tre sæsoner var ret ordinære. Cricket-materialerne blev averteret til salg, og et forsøg på at starte hockey i VB vandt heller ikke den store tilslutning.