Dobbelt op

Året 1958 var et fantastisk år for VB. Ikke nok med, at vejlenserne hev sit første danmarksmesterskab hjem det år, det blev også til en sejr i landspokalfinalen. Dermed var The Double en realitet for VB. Igennem den danske fodboldhistorie er det kun overgået fire klubber i alt at vinde The Double. AGF hentede den tre gange i sine velmagtsdage nemlig i 1955, 1957 og sidst i 1960. VB gentog succesen fra 1958 i 1972. Siden er det ligeledes lykkedes Brøndby IF at erhverve sig titlen to gange, både i 1998 og i 2005. Også FCK kunne efter 2004 komme på listen over Double-vindere.

I 1956, blot to år før den afgørende kamp mod Skovshoved, havde VB spillet sig op i den bedste danske række. Danmarksmesterskabet blev altså vundet i klubbens anden sæson i 1. division. Placeringen i 1. division blev først fravristret vejlenserne 36 år senere – i 1991, hvilket er rekord for en dansk klub.

Vejen til mesterskabet 1958
Forårssæsonen:

VB lagde fint ud i de første kampe i Danmarksturneringen. I turneringens første kamp mødte vejlenserne Skovshoved i Københavns Idrætspark, hvor skovserne blev besejret 2-1. I den følgende kamp blev det til 1-0 over Køge på hjemmebane.  Tredje gang blev imidlertid ikke til lykkens gang for vejlenserne: De tabte  2-1 til Esbjerg på udebane. Med fire kampe spillet befandt VB sig nu på en femteplads i turneringen, inden det gjaldt B 1909. Selv om B 1909 var ubesejret på dette tidspunkt i turneringen, lykkedes det VB at rejse sig efter nederlaget mod Esbjerg og besejre odenseanerne hele 3-0 og dermed avancere til en tredjeplads. I turneringens femte omgang var det blevet tid til at møde AB. Akademikerne blev slået med hele 6-0, hvoraf fire mål blev scoret inden for seks minutter i slutningen af 2. halvleg. Det var samtidig kampen, hvor den 17-årige Tommy Troelsen scorede sit allerførste turneringsmål. Så gjaldt det KB, hvor VB vandt 3-2, og siden blev det til 1-0 over AIA. Så udjævnede succesen sig imidlertid lidt, først med uafgjort 4-4 mod KFUM på hjemmebane, og dernæst med et nederlag mod OB, der kunne forlade kampen med en sejr på 4-2. De sidste to kampe i forårssæsonen blev hhv. til en flot 5-0 sejr over Frem og siden en helt målløs kamp mod AGF. Med en andenplads og 16 points i hus sluttede forårssæsonen for vejlenserne. KB indtog førstepladsen med 17 points.

Efterårssæsonen:

Kampen mod KB åbnede efterårssæsonen, og det blev langt fra til hvilken som helst kamp – VB vandt imponerende med 8-3. Med denne sejr lå vejlenserne nu i toppen af 1. division. En placering, de skulle bibeholde resten af sæsonen.
Den næste kamp blev dog til et 0-2 nederlag mod B 1909. Heldigvis blev resultatet fra denne kamp kun til en parentes, for de næste fire kampe blev alle til sejre: 2-1 over AGF, 6-2 over KFUM, 4-1 over Køge og 7-2 over OB. Men træer har det som bekendt med ikke at vokse ind i himlen, så da VB den 6. oktober uden en Henning Enoksen på holdet mødte AIA på udebane, blev det til et 0-2 nederlag. Vejlespillerne kom dog hurtigt på benene igen og vandt både 3-1 over Esbjerg og over AB i de følgende to kampe.

Til den næstsidste kamp, som blev spillet ude mod Frem, var der 30.000 tilskuere i Københavns Idrætspark. I Bygningen i Vejle sad der samtidigt 2000 VB-tilhængere og hørte Gunnar-Nu-Hansens ivrige stemme i en direkte telefon-transmission. Ærgrelsen var stor, da det var en kendsgerning, at Frem løb af med sejren på 1-0.

Det afgørende slag:

Så var dagen for den sidste og udslagsgivende kamp oprunden. Slaget stod søndag den 23. november 1958.

I den sidste og afgørende kamp i Danmarksturneringen skulle Vejle møde Skovshoved på hjemmebane. Sejren var imidlertid ikke i hus inden kampen. Feltet lå åbent: Både OB og Frem kunne potentielt erhverve sig sejren, selv om Vejle førte på points. Om dette pres genererede ekstra viljestyrke og ærrighed hos VB’erne vides ikke, men de 15.900 fremmødte tilskuere blev vidner til et brag af en målfest. Ikke færre end syv mål scorede vejlenserne hin novemberdag. De første to mål blev leveret af Erik Skaaning og Poul Mejer allerede i kampens 1. halvleg, i starten af 2. halvleg lykkedes det på blot 11 minutter at øge med yderligere fire mål, så der en overgang stod 6-0, inden kampen endelig resulterede i det flotte 7-1 resultat. Foruden midtbanespilleren Skaaning, kom alle Vejles angrebsspillere på scoringslisten, Poul Mejer endda dobbelt.

VB blev dansk mester med 30 points for 22 kampe og en målscore på 66-32. Så ikke blot skinnede solen kraftigere i gamle dage – fodboldkampene havde selvfølgelig også flere mål. På andenpladsen kom Frem med 29 points og OB på tredjepladsen med 28 points. Helt i bund var KFUM at finde med blot sølle 11 points.

Vejlespillere i kampen mod Skovshoved søndag den 23. november 1958: Erling Sørensen (målmand), Kai Johansen, Poul Jensen (forsvar), Knud Herbert Sørensen, Gunnar Jørgensen, Erik Skaaning (midtbane), Svend Andersen, Tage Hvejsel Hansen, Henning Enoksen, Tommy Troelsen og Poul Mejer (angreb).