1956 - 1957

Afslutningen på Harry Iversens karriere
Harry Iversen var med til at spille VB fra 3. div. til 1. div., og han fik selv lov til at være med i den første sæson i Danmarks bedste fodboldrække. Det var egentligt ikke, fordi den dengang 29-årige kontorassistent på slagteriet følte, at alderen var begyndt at trykke, men da han i den sidste kamp i sæsonen 1956-57 ude mod AB brækkede hånden for anden gang, blev det også afslutningen på karrieren. Harry Iversen blev sparket over hånden, da AB’s centerforward John Madsen udlignede til 1-1, og så gik Bent Sørensen på mål. Men det varede ikke længe før Harry Iversen fik målmandstrøjen tilbage. John Madsen fik lov til at udligne til 2-2, men en rask målmand ville uden tvivl have afværget, og dette indså Harry Iversen, så efter pausen byttede han igen plads med Bent Sørensen. AB vandt i øvrigt kampen 4-3.

I 1953 havde Harry Iversen haft brækket sin hånd første gang. Det skete i en 2. Divisionskamp mod Fremad Amager, hvor VB vandt 3-0 på tre angreb. Ellers pressede københavnerne og havde mange chancer, men Harry Iversen havde en af de dage, hvor alt lykkedes. End ikke den brækkede hånd kunne stoppe ham. Hånden kom i gips, og de brækkede knogler blev hele. Han havde egentlig allerede tænkt sig at holde op med topfodbold, men Frits Gotfredsen manglede en målmand til divisionsholdet, og fik lokket Harry Iversen i gang igen i 1954.

VB op i 1. division
Selv om det endte med endnu en brækket hånd, fortrød Harry Iversen ikke, at han gik i gang igen, for så fik han også lov til at opleve den triumf, det var at rykke op i 1. division. Han står noteret for 164 tællende kampe på VB’s divisionshold. Karrieren på det bedste hold blev indledt tidligt, for allerede i juniortiden havde han sine første kampe på klubbens bedste hold. Det var gerne ham, der blev kaldt til undsætning, når den daværende målmand Niels Schmidt ikke kunne spille. Han havde spillet i VB i godt en snes år, da han lagde støvlerne på hylden og havde som læremester haft den gamle VB målmand Charles Corell. Han var bortset fra perioden med den brækkede hånd fast mand på holdet fra 1948-1957.

I sin sidste sæson opnåede han at være med til VB’s første kamp i 1. div. d.19. august 1956 i Århus mod AGF, der vandt 2-0, og den første sejr i 1. division, der blev vundet på Vejle Stadion mod KB d.30. september. Sæsonen 1956-57 omfattede tre normale halvsæsoner, idet Dansk Boldspil Union havde vedtaget at omlægge Danmarksturneringen til at følge kalenderåret. Harry Iversen var kun med i to tredjedele af sæsonen, idet Erling Sørensen overtog målmandsposten i efteråret 1957.

Turneringsomlægningen betød, at VB fik god tid til at vænne sig til tempoet i 1. Division, hvilket ofte har været et problem for nyoprykkede hold. Det var det også for VB, der søndagen efter 0-2 nederlaget i Århus tabte 0-4 i Københavns Idrætspark til AB. Så fulgte den første hjemmekamp, hvor det også blev til det første point i 1. division. Det blev på Vejle Stadion 1-1 mod AIA med Keld Hansen som VB-målscorer. Ude mod Esbjerg blev resultatet igen negativt, idet vestjyderne vandt 1-0.

Så kom den første sejr, og da der først var gået hul på bylden, gik det bare derudaf for VB, som efter efterårssæsonens ni kampe havde ni points og var placeret som nummer fem af de ti hold i 1. division. Det gik lige så flot i foråret 1957, og efter kampen mod AB, hvor Harry Iversen brækkede hånden, kunne VB holde sommerferie som nummer seks med samme pointtal som nummer fem, Esbjerg. Begge klubber havde samlet 17 points.