1922 - 1937

Truede med stokke…
”En skandale- og rabalderkamp. Ældre, pæne herrer med guldbriller truede dommer. Spillere og dommer overfaldes og trues af bøllesværm.” Sådan skrev den lokale presse og bl.a. Jysk Idræts Blad efter kampen d.12.november 1922 i Vejle mellem VB og AGF. Kampen blev spillet på den gamle Sportsplads og blev den største skandale, som VB hade været udsat for i sin 31-årige historie. En avis gik så langt som at skrive, at det var den uhyggeligste skandalekamp, jysk fodbold nogensinde havde set.

VB’s målmand var den 21-årige Ingvard Knudsen-Jensen. Fra sin målmandspost kunne han ikke se at dommerens kendelse var forkert, men i hvert fald gik VB-spillerne og tilskuerne nærmest amok, da AGF blev tilkendt straffespark. VB’erne var helt overbevist om, at bolden var langt uden for feltet. Der blev spillet om det jyske mesterskab, og VB var temmelig sejrssikre, efter at AGF i august var blevet besejret med hele 7-1. Da dommer A. Hansen satte sindene i kog ved kampen i Vejle, førte VB 1-0 på et mål scoret midt i anden halvleg. De fleste VB’ere og i hvert fald samtlige tilskuere kunne se, at der ikke blev spændt ben for en AGF’er i straffesparkfeltet. Det var langt udenfor!

Dommer A. Hansen fra Vejen stod fast på sin kendelse, og AGF scorede og udlignede på straffesparket. Det fik mange tilskuere til at invadere banen. Senere scorede AGF yderligere to gange og vandt 3-1. VB protesterede skriftligt til JBU, men fik ikke noget ud af protesten. Aviserne fortsatte dog kampen, og en Århus-avis skrev bl.a.: ”Vejleneserne brugte hårde midler for at heppe deres egne stormtropper, men herregud, enhver so er jo glad for sine grise. Men vi tager på det mest energiske afstand fra de gemenheder, der blev præsteret…” Det hed også i Århus-pressen: ”Hvis Vejle efter dette ikke sættes i karantæne, hører alt op, og det må alvorligt overvejes helt at undgå disse lilleputbaner. Der er grænser! En cowboy-kamp, som den i går bør ikke gentages.”

Bestyrelsesmedlemmer og de følgende års kampe
I 1923 var ingvard Knudsen-Jensen på VB’s første udlandstur, hvor der blev spillet to kampe i Hamburg mod Hamburg SV. Den første sluttede 3-3, mens VB vandt den anden kamp 2-1. Senere besøgte HSV Vejle, hvor der på Den gamle Sportsplads blev spillet to kampe mod tyskerne. Den ene kamp sluttede 2-2, mens VB vandt den sidste 3-1. Ingvard Knudsen-Jensen sluttede sin aktive karriere i 1929, hvorefter han blev ungdomsleder i en halv snes år. Senere var han i to omgange træner for VB’s 3.divisionshold, ligesom han var medlem af VB’s bestyrelse. I 1924 blev VB’s formand, lærer A. Dons, valgt ind i JBU’s bestyrelse, men allerede året efter måtte han pga. sygdom frasige sig formandsposten i VB. A. Dons blev afløst af bogholder L. K. Larsen, som i 1922 havde været anfører i skandalekampen mod AGF. I 1923 blev L. K. Larsen udtaget til det jyske hold, hvor han også blev anfører. I 1927 vendte A. Dons tilbage som VB’s formand.

I foråret 1922 var den jyske turnering blevet omlagt, og VB kom med i den ny Mesterrække. I den første sæson blev VB nr. 3. Sæsonen efter blev det til en fjerdeplads blandt de seks deltagende hold. Den efterfølgende sæson dumpede VB ned som næstsidst, og i sæsonen 1925-26 sluttede VB sidst, men klarede sig fri af nedrykningen ved i Randers at vinde 2-1 over Aalborg Freja, der havde kvalificeret sig til at spille oprykningskamp mod mesterrækkens nr. sidst. I 1926 blev Mesterrækken opdelt i en nord- og sydkreds, og VB sluttede sæsonen 1926-27 som tredjesidst. Sæsonen efter blev VB næstsidst.

I sæsonen 1928-29 sluttede VB som nr. sidst med kun fem points. I hele forårssæsonen var det ikke blevet til en eneste sejr, og bl.a. havde Horsens vundet 10-1. For at blive i mesterrækken skulle VB i en kvalifikationskamp vinde over Vejen. Det gjorde VB knebent 3-2. I 1929-30 undgik VB nedrykningskamp ved at slutte næstsidst! I de følgende sæsoner begyndte det så småt at gå bedre for VB, og holdet kravlede langsomt, med sikkert, opad de næste år. I 1936-37 vandt VB den jyske Mesterrækkes sydkreds med 22 points for ti sejre, to uafgjorte og to nederlag. Haderslev var på andenpladsen syv points efter. Som vinder af kredsen rykkede VB op i 3. divisions vestkreds.