1912 - 1915

VB’s spillertrøjer var oprindeligt blå. Eller det vil sige, at man nogle gange spillede man i blå trøjer – hvis de kunne skaffes i tilstrækkeligt antal. I 1911 blev den røde trøje officiel, og med den vandt VB sit første mesterskab – det jyske mesterskab 1911-12.

Mesterskabet blev signalet til VB’s første guldalder. I 1913 meldte en ung mand sig ind i VB, Carl Maibom hed han. Carl Maibom var født i Odense, hvor han havde spillet for OB siden 1897, til han blev indkaldt som soldat i København i april 1912. indtil han året efter fik arbejde hos firmaet hans Brincker i Vejle, spillede han for B93. Og både i OB og B93 var Carl Maibom fast mand på førsteholdet. Da OB i 1912 fejrede 25-års jubilæum, blev Carl Maibom kåret som OB’s bedste spiller gennem samtlige 25 år. Som bevis herfor fik han en indgraveret sølvplade.

I VB stillede man store forventninger til Carl Maibom, der da også med det samme kom på holdet. To uger efter sin indmeldelse i VB skulle holdet spille mod Grindsted på udebane. Spillere og ledere cyklede de 40 km til Grindsted. Det var Carl Maiboms første kamp for VB, men det var også ved at blive hans sidste. Efter kampen skrev han nemlig til VB’s ledelse, at han ville meldes ud af klubben. Han ville ikke være medlem af en fodboldklub, hvor spillere ville slås korporligt både med modspillere og indbyrdes fremfor at spille fodbold, skrev han i brevet.
Carl Maibom fortalte i 1986 om episoden til VB’s Årsskrift. Han fortalte, at Grindsted-spillerne blev sure, fordi VB spillede for godt. Derfor begyndte Grindsted-spillerne at slå ud efter VB’erne. Til tider var det det rene slagsmål. Og helt galt gik det, da VB’eren Laurits Sørensen begyndte at spille for sig selv og ikke ville aflevere til de øvrige på holdet. Så fik han nogle lussinger af et par VB’ere.

Dagen efter, at Carl Maibom havde meldt sig ud af VB, mødte spillere, ledere og bestyrelsen op hjemme hos ham og fik ham overtalt til at blive i klubben. Carl Maibom blev samtidig ansat som spillende træner – uden løn – og manden, der skulle lære klubbens spillere at opføre sig korrekt!

Det hjalp, og VB genvandt det jyske mesterskab i 1913. Igen i 1914 blev VB jyske mestre efter sejre over AaB, AGF, Kolding og Randers Freja. AGF og Kolding var der ingen, der regnede med, fortalte Carl Maibom i 1986, men Randers Freja var et vanskeligt hold.