Vejle Boldklub kommer ud med nedrykningsunderskud for 2022

Foto: Johnny Kristensen

Vejle Boldklub har i dag offentliggjort sit regnskab for 2022, der som forventet byder på et underskud for klubben i Nørreskoven.

Af Morten Pelch | 30. marts 2023

Direktør Henrik Tønder fortæller her om regnskabet

- Når Vejle Boldklub rykker ud af Superligaen, er der en økonomi, der ser helt anderledes ud, her tænkes i særdeleshed på Matchday-indtægter. Vejle Boldklub, i form af ejerkredsen og bestyrelsen, valgte i de to efterfølgende vinduer at fastholde ambitionsniveauet om en hurtig tilbagevenden til Superligaen. Spillertruppens markedsværdi, når man som Vejle Boldklub har spillersalg som et vigtigt element af forretningen, svækkes markant ved en nedrykning til NordicBet LIGA, fortæller Henrik Tønder og fortsætter.

- Det har den helt logiske konsekvens, at Vejle Boldklub kommer ud af 2022-regnskabet med et underskud på 6,6 millioner – et underskud, der på ingen måde er tilfredsstillende, men som er en naturlig og direkte konsekvens af nedrykningen fra Superligaen.

Underskuddet til trods, så er regnskabet for 2022 også et regnskab, der byder på den største kommercielle omsætning i Vejle Boldklubs historie. Den udvikling skal fortsættes understreger direktør Henrik Tønder.

- Vejle Boldklub indtager lige nu førstepladsen i NordicBet LIGA med 13 point ned til tredjepladsen, og jagter en fuldførelse af missionen om en oprykning til 3F Superligaen. Den kommercielle afdeling i Vejle Boldklub satte i 2022 ny rekord med de højeste sponsorindtægter i klubbens historie. Det er et arbejde, der er værd at bemærke i en sæson, hvor Vejle Boldklub rykkede ned, og alligevel er vores netværk så stærkt, at det vokser yderligere, fortæller Henrik Tønder.

Vejle Boldklub har i strategien ”Det Næste Kapitel,” fra i sommers ambitionen om en markant vækst på alle klubbens kommercielle aktiviteter. Et arbejde, der er påbegyndt og som der er store forventninger til.

- Vejle Boldklub arbejder stadigvæk målrettet og ambitiøst med at sikre tiltag, der kan fortsætte den kommercielle vækst over de kommende år, og i den forbindelse er der bl.a. investeret i VB-appen, der skal sikre en stærkere relation til klubbens fans og sponsorer med de kommercielle muligheder denne giver nu og i fremtiden på salg af billetter, fanartikler, sæsonkort mv. Det kan vi godt være stolte over, og der er mange muligheder for os den vej om, afslutter Henrik Tønder.