Vejle Boldklub køber Luka Hujber

Foto: Daniel Abedeny

Den 25-årige kroatiske højreback skifter fra NK Istra til Nørreskoven på en aftale til sommeren 2027.

Af Lars Christensen | 8. juli 2024

Luka Hujber har fået sin fodboldopdragelse i hovedstadsklubben NK Lokomotiva, hvor han som nybagt seniorspiller i 2018 trådte op på klubbens bedste hold i den øverste hjemlige fodboldliga. Siden blev det til en sæson i storklubben Dinamo Zagreb, inden han i sommeren 2020 skiftede til NK Istra. Samlet har den nye Vejle-spiller optrådt i 123 kampe i den bedste kroatiske række, men de fremtidige udfordringer får han i 3F Superliga, hvor han får hjemmebane i Nørreskoven og skal trække den røde trøje over hovedet.

Marius Adrian Nicolae, sportschef i Vejle Boldklub, udtaler.

- Med købet af Luka Hujber øger vi konkurrencesituationen i højre forsvarsside. Vi får tilført en stærk kroatisk back, som kommer til klubben i begyndelsen af sin bedste fodboldalder. Han har bevist sig for forskellige klubber i hjemlandet, og vi har hentet ham på en tilfredsstillende transfer i de kommende tre sæsoner, siger Marius Adrian Nicolae.

- Hujber er en spiller, som vores tilskuere og fans vil tage til sig. Han involverer sig i meget, er dynamisk og fremadrettet, og så er han en rigtig holdspiller. Vi har haft en konstruktiv dialog med Luka og NK Istra, og vi er glade for at kunne præsentere ham frem mod den nye sæson. På vegne af alle i Vejle Boldklub byder jeg Luka velkommen, siger Marius Adrian Nicolae.

Luka Hujber, der den 16. juni fyldte 25 år, ser frem til udfordringen og opgaven i 3F Superliga med Vejle Boldklub.

- Jeg havde aftale frem til næste sommer i NK Istra, men interessen fra Vejle og Danmark fangede min nysgerrighed. Igennem en grundig dialog med klubben er jeg blevet præsenteret for træningsfaciliteterne i VB Parken, Vejle Stadion samt byens muligheder. I Vejle får jeg ideelle muligheder for at udvikle mig sammen med mine nye holdkammerater i en by og et område, hvor jeg kan se mig selv. Jeg har undersøgt den danske Superliga, og den virker som en meget kompetitiv række, siger Luka Hujber.

- Som spiller giver jeg alt, hvad jeg har fra min primære position i højre side af banen. Jeg arbejder i begge retninger, og jeg glæder mig til at møde mine nye holdkammerater og opleve Vejle Stadion, siger Luka Hujber.

Den nye kroatiske forsvarsspiller overtager trøjenummer 25, mens Tobias Lauritsen har valgt trøjenummer 8.