VB bar Lykkens Galocher på H.C. Andersens fødselsdag

Foto: Johnny Kristensen

H.C. Andersen ville tirsdag være fyldt 219 år. Hans bysbørn fra OB bidrog dog ikke med sæsonens første hjemmesejr til at festligholde dagen. VB havde passende til den mudrede bane efter heldagsregnen iført sig Lykkens Galocher og hjemførte fortjent – men unødigt spændende – en smal 1-0 sejr på en Juwara-scoring tidligt i kampen. Med sejren puster VB de øvrige hold over Hvidovre i Kvalifikationsspillet i nakken.

Af Ole Kristensen | 2. april 2024

VB havde Onugkha ude med karantæne, mens Elvius og Victor Lind var bænket. I deres sted spillede Anders K. Jacobsen, Thomas Gundelund og Musa Juwara. Emmanoulidis var ukampdygtig med skade.

Skønt VB som ventet startede i lav udgangsposition og overlod spillet til hjemmeholdet, var det dog gæsterne, der havde kampens første afslutning. Som udløber af et VB-frispark sparkede Francois i det 7. minut forbi.
Men de mange rødklædte fans i gæsteafsnittet skulle dog kun vente yderligere to minutter med at juble. Albentosa spillede Gundelund op i højresiden, og wingbackens præcise flade indlæg behandlede Juwara efter fortjeneste. Et sandt mønsterangreb og 0-1!

Efter 19 minutter var det hele ved at gentage sig. Gundelund sendte en perfekt bold ind til Juwara, som denne gang imidlertid overplacerede sin afslutning, der strøg snært forbi stolpen. En stor chance!
De Striwrede var mest på bolden, men gik for det meste i stå ved kanten af VB’s straffesparksfelt. Bashkim Kadrii var dog tæt på efter 22 minutter, men Trott nåede bolden en my før den farlige fynbo.

Efter en lille halv time lignede det et jubilarmål til vejlenserne. Et frispark fra Ngbakoto blev i første omgang clearet, men bolden endte igen hos congoleseren, som lagde bolden ind til 50 kamps jubilaren Velkov, der headede i mål. I første omgang stod scoringen, men VAR intervenerede og dømte offside.
Fire minutter senere var heldet igen med odenseanerne. Anfører Filip Helander havde slæbt rundt på et gult kort siden det 6. minut, og da han igen savede Juwara midt over, ventede de fleste nok et exit for svenskeren, men den cypriotiske udvekslingsdommer Kyriakos Athanasiou lod til vejlensernes fortrydelse nåde gå for ret. Klogeligt valgte Søren Krogh derefter at skyndsomt at trække sin kaptajn ud af kampen.

I en halvleg, hvor værterne var mest på bolden, var gæsterne dog farligst, og Anders K. Jacobsen sluttede de første 45 minutter af med et hovedstød på et Ngbakoto-frispark, som Myhra i OB-målet imidlertid reddede. Så 0-1 ved pausen.
De rødblusede fortsatte med at være farligst straks i starten af de sidste 45 minutter. Albentosa sparkede snært over efter hjørne.
Hvad dommer Athanasiou havde forsømt i 1. halvleg, fik han rådet bod på efter en god times spil – nemlig at decimere holdet med de stribede trøjer. Tom Trybull havde tidligt i halvlegen set gult, og med endnu et gult kort fra det cypriotiske Tarot-spil for en albue mod Juwara kunne tyskeren udskifte vandet fra oven med bruserens ditto, da han blev sendt tidligt i bad.

Prelec sendte nu Barry og Kirkegaard på banen for Ofori og Ngbakoto. Trods undertal satsede fynboerne nu hele butikken og spillede faktisk sin bedste halve time i kampen. Presset førte dog også til talrige VB-omstillinger, som vejlenserne dog tog ilde vare på. Chancerne var rigelige til at lukke opgøret før tid. Omvendt skal bundholdet roses for en heroisk forsvarsindsats, og åbne chancer til odenseanerne var der sjældent tale om.

En perfekt VB-omstilling i det 66. minut bragte Anders K. Jacobsen alene med Myhra, men nordmanden trak sig sejrrigt ud af den duel.
10 minutter senere var det indskiftede Kirkegaard, der blev spillet fri af Barry i en lidt spids vinkel, men også denne gang var Viljar Myhra den stærkeste.
Lind kom ind for Juwara, mens Elvius og Albornoz fik de sidste 10 minutter plus det løse for A.K. Jacobsen og Čolina.
Endnu en omstillingschance blev det til i den syv minutter lange overtid, da Elvius var fri, men igen reddede Myhra. Det gjorde dog ikke så meget for vejlenserne, som holdt OB’erne pænt fra fadet og kunne hale livsvigtige tre point i land.

Advarsler til Ngbakoto, Albornoz og en ualmindelig stærk Tyrese Francois. Advarslen til Albornoz holder ham ude mod Viborg.
Regnen holdt i vid udstrækning de ellers fodboldglade fynboer hjemme, og kun 5717 vidner – minus udebaneafsnittet – kunne efter slutfløjtet ytre deres utilfredshed med endnu en hjemmekamp, der ikke gav sejr.

For VB derimod bør der være udsigt til bred opbakning på søndag, når Jyllands Rubin endnu engang skal forsøge at springe over stregen, når der er besøg fra Domkirkebyen.
Alle mand i skoven på søndag kl. 14.00!

Kvalifikationsspil, 3F Superliga 2023-24, Nature Energy Park, Odense
Tirsdag den 3. april 2024 kl. 19.00
OB – Vejle Boldklub 0-1 (0-1)
9. 0-1 Musa Juwara