VB Akademiet henter Head of Coaching i Silkeborg IF

Foto: Vejle Boldklub

Den erfarne ungdomsudviklingstræner Søren Lykke vender tilbage til Vejle Boldklub, hvor han til sommer tiltræder som Head of Coaching på VB Akademiet.

Af Lars Christensen | 16. april 2024

44-årige Søren Lykke er ikke noget ubeskrevet blad i Nørreskoven, hvor han tilbage i nullerne begyndte som træner for VB’s U14-hold. Siden avancerede han til ældre årgange i ungdomsafdelingen, og for ti år siden blev den læreruddannede tørringgenser fuldtidsansat U17 Liga-træner. Et par år senere tog han over som Head of Coaching på VB Akademiet. I 2019 rykkede han teltpælene op og tog familien med til norske FK Haugesund, hvor han fungerede som blandt andet talentchef, inden Silkeborg IF kaprede den rutinerede ungdomsudviklingstræner i 2021.

Nu er ringen sluttet for Søren Lykke, der den 1. juli vender tilbage til klubben, hvor trænergeringen for alvor tog fart i en ung alder, og hvor han nu skal skabe sammenhæng i spillestil og træningsindhold for U14-U19 holdene på VB Akademiet.

- VB og talentudviklingen er hjerteblod for mig, og derfor glæder jeg mig også til at vende tilbage til klubben efter fem år væk. Der er sket meget, siden jeg var her sidst. Den gode udvikling på VB Akademiet og i klubben generelt er fortsat, og jeg glæder mig meget over at se de opgraderede forhold i VB Parken med nye og forberede faciliteter og den samhørighed, der er mellem førsteholdet og akademiet, indleder Søren Lykke.

- Jeg skal ikke revolutionere noget, men i samarbejde med trænere og ledere på VB Akademiet være med til at fortsætte den positive udvikling som ungdomsarbejdet har været inde i. Som Head of Coaching er nogle af mine centrale opgaver akademiets overordnede træningsprogrammer. Hvad og hvorfor træner vi, som vi gør, og få det sat sammen med den måde, som vi gerne vil, at vores spillere og hold optræder. Så er jeg også en slags træner for trænerne, og jeg kommer også til at sparre med trænerne og arbejde med deres udvikling, siger Søren Lykke.

Han er blandt de mest rutinerede i Danmark i rollen som Head of Coaching, og han ser frem til at påvirke udviklingen igen i Vejle Boldklub.

- Der er blevet gjort et rigtig godt stykke arbejde af mine forgængere, så jeg kommer til et velfungerende akademi, hvor vi hele tiden skal udvikle os og lave små justeringer. Målet er fortsat, at vi skal levere spillere til førsteholdstruppen, som kan gøre sig gældende, og her står VB Akademiet med gode muligheder med det set-up der er skabt, siger Søren Lykke.

- Siden jeg sidst arbejdede i VB har jeg været i to meget givtige ungdomsudviklingsmiljøer. Først i norske Haugesund, hvor der bliver investeret meget i udviklingen i de her år, og hvor jeg arbejdede som talentchef, men også havde forskellige kasketter på, men også i de seneste knap tre år i Silkeborg IF, hvor jeg har været glad for at være og har været en del af et akademi, der har skabt gode resultater. Nu er det tid til nye udfordringer i Vejle, og jeg ser frem til at hilse på både nye og gamle kollegaer, og tage fat på udfordringerne, siger Søren Lykke.

Steen Thychosen er glad for, at han efter Thomas Graabæks opsigelse hurtig har fundet en rutineret talentudvikler, der samtidig har kendskab til VB Akademiet.

- Efter Thomas Graabæks opsigelse var det helt naturligt for mig at tage fat i Søren Lykke. Jeg kunne ikke forestille mig en bedre afløser herhjemme, og Søren kender til arbejdsopgaverne som Head of Coaching, og jeg ser det faktisk som et lille scoop, at vi kan tiltrække ham, indleder Steen Thychosen.

- Søren har fået sin trænermæssige uddannelse i VB, hvor han har arbejdet som holdansvarlig på mange alderstrin, og også i en periode som Head of Coaching. Han har været ude i fem år, hvor han i to forskellige talentudviklingsmiljøer har suget til sig. Først med opgaven i Haugesund, som var spændende for både ham og familien, men også senest i Silkeborg IF, som har taget store skridt på akademiet i de sidste år. Det er en god ballast at komme tilbage med, siger Steen Thychosen.

- Søren Lykke var VB Akademiets første Head of Coaching tilbage i 2017, og siden har Keld Bordinggaard, Claus Nørgaard, Johan Sandahl og Thomas Graabæk så videreudviklet på vores spillestil, så vi har beskrevet, hvordan vi gerne vil uddanne spillere, og hvordan vi sammen med trænerne i dagligdagen går fra teori til praksis på træningsbanen og får det med til kamp. Det er et omfattende og vigtigt arbejde, vi som akademi hele tiden bedømmes på, og det er også i det lys, at jeg er tilfreds med, at vi kan tilknytte en fagperson som Søren, siger Steen Thychosen.

Søren Lykke tiltræder i Vejle Boldklub den 1. juli.