Vanvidsmål af Ngbakoto, da VB slog Fredericia over tre halvlege

Foto: Johnny Kristensen

Normalt er 3. halvleg i sekundaseniorrækkerne det tidspunkt, hvor der måske bliver lukket en flaske op, mens kampen lige bliver vendt igen. I VB’s testkamp lørdag eftermiddag i VB Parken mod FC Frederica, der blev spillet over tre halvlege á 30, 30 og 45 minutter, var 3. halvleg den, hvor VB satte trumf på og afgjorde kampen med tre scoringer. Det første et drømmemål af Yeni Ngbakoto, der selv øgede til 2-0, mens Musa Juwara fuldendte 3-0 sejren.

Af Ole Kristensen | 6. juli 2024

Vådt var det i VB Parken, men regnen holdt sig nådigt nogenlunde tilbage til godt 10 minutter før slutfløjt, da himlen for alvor åbnede sine sluser. VB’s egen bane i VB Parken er dog fremragende og dannede et glimrende underlag for en rigtig fin træningskamp, som var jævnbyrdig i de første 30 minutter, mens hjemmeholdet satte sig på kampen i 2. periode og afgjorde tingene i de sidste 45 minutter.

VB stillede i en 3-4-3 formation med Tobias Haahr på mål bag bagkæden med Sønderskov, Velkov og Provstgaard. Elvius og anfører Albornoz var wingbacks, mens Barry og Tobias Lauritsen spillede inde centralt. Fremme lå Gammelgaard, Onugkha og Emmanouilidis.

I en yderst jævnbyrdig 1. periode var det de på dagen grønblusede fredericianere, der kunne noteres for kampens første chance, da Eskild Dall blev spillet op i højre, men han overplacerede sin afslutning mod det fjerne hjørne.
Tre minutter senere fyrede Hamza Barry et langskud af i bedste EM-stil, men Mattias Lamhauge i FCF-målet reddede flot.
Mod periodens slutning kom der mere gang i løjerne med et Fredericia-forsøg over mål, mens Onugkha afsluttede i det korte hjørne, men Lamhauge reddede.
Periodens største chance havde Emmanouilidis i det 29. minut, da et FCF-koks bragte ham helt fri, men grækeren strandede på Lamhauge. Det burde have været en VB-føring.

Første VB-udskiftning kom midt i 2. halvleg, da Anders K. Jakobsen afløste Onugkha. VB’s topscorer fra sidste sæson fik ikke scoret, men han spillede en god kamp og fungerede godt som opspilspunkt – den store angriber holdt godt fast i alle bolde og lagde dem fint videre.
VB satte sig på spillet i de næste 30 minutter – dog stadig uden det kastede det store af sig rent offensivt. Gæsterne kom til enkelte flade indlæg, specielt fra højre side, men der kom altid en frelsende VB-fod på, så rigtig farlige blev Fæstningsdrengene sjældent.

VB skiftede yderligere seks mand i det 55.minut og yderligere fire i sidste periode, så 22 mand kom i spil.
Værterne sluttede således med Gustav Knudsen på mål bag Kolinger, Ofori og Tomaselli. Kirkegaard og Hetemi spillede centralt, men Amby og Flø var på wingbackerne. De tre forreste var Ngbakoto, Anders K. Jakobsen og Juwara.

Havde opgøret været ganske chancefattigt indtil da, skete der ting og sager i 3. periode. Juwara tog straks på dribletur og traf opstanderen, mens Flø lige efter sparkede i sidenettet. Ngbakoto var tæt på efter et Amby-indlæg, mens samme Amby selv flugtede over.
I det 68. minut kom så det, der var al ventetid og våde bukser værd: Kirkegaard smed et fint indlæg indover, hvor Yeni Ngbakoto med ein wahrer Kunstschuss, et skorpionspark, bankede bolden i kassen til 1-0. Mageløst og årets mål – mindst – i VB Parken!!!

Kasernebyens indskiftede nyerhvervelse, Agon Mucolli, tidligere bl.a. VB, FC Fredericia og OB, slap fri i en omstilling efter et VB-hjørne (!) efter 73 minutter, men Tobias Haahr reddede. Det gjorde Haahr også på en fri Asbjørn Bøndergaard minuttet efter, og så kunne VB-keeperen med god samvittighed lade sig udskifte med Gustav Knudsen.

Juwara trykkede af, men god redning af gæsternes indskiftede Viggo Pørtner fra U19-holdet. 2-0 skulle det dog blive i det 87. minut, og atter var Ngbakoto på pletten, da han udnyttede et Juwara-indlæg til at heade flot i mål.
Samme Juwara sluttede målscoringen af med et ”Patrick Schick-mål”, da han fra midtercirklen løftede bolden hen over Pørtner og i nettet. En fin afslutning på en god testkamp, som gav løfter for VB-efteråret, velvidende at truppen på ingen måde er færdigbagt.

Om en uge sluttes forberedelserne af med en lukket kamp mod OB.

Træningskamp, VB Parken
Lørdag den 6. juli 2024 kl. 13.00
Afviklet over 30 minutter, 30 minutter og 45 minutter
Vejle Boldklub – FC Fredericia 3-0 (0-0, 0-0)