U19 tjente sent point på stærk anden halvleg

Arkivfoto: Johnny Kristensen

VB Akademiets U19 Liga-hold hentede et vigtigt point i Haderslev lørdag eftermiddag, da vejlenserne spillede 3-3 mod Sønderjyske. Værterne var foran 3-1 ved halvtid, men på en stærk anden halvleg kom vejlenserne tilbage og tjente et vigtigt point. Topscorer Frederik Flaskager (billedet, red.) nettede to gange, mens det var forsvarsspilleren Theis Eskildsen, der sent headede udligningen i nettet.

Af Lars Christensen | 20. april 2024

Siden den uafgjorte hjemmekamp mod FC Nordsjælland for to uger siden var Anton Klaster, Silas Valbak og Magnus Udengaard tilbage på holdet. Defensivspillerne erstattede Rasmus Lundsgaard (karantæne), Anders Sønderskov, Lasse Flø. De to sidstnævnte er optaget af forpligtelser med 3F Superligatruppen.

Opgøret i Haderslev fik en perfekt start, da Frederik Flaskager allerede efter få minutter kunne score til 1-0. Målet kom efter godt opspil omkring Andreas Tomaselli i højre side, og i feltet var topscoreren på plads med sin niende sæsonscoring.

- Det er et fint mål, som vi scorer til 1-0. Flaskager kommer først på en bold fra Tomaselli og prikker den ind. Det var i det hele taget et godt Vejle-hold, der kom ud til kampen, og vi er stærke i de første ti minutter, siger Steen Thychosen, der er akademichef.

På syv minutter midt i første halvleg blev den gode VB-start forvandlet til et mareridt, da Sønderjyske gik fra 0-1 til 3-1. Sebastian Escobar lavede to mål, mens Simon Maass udnyttede et straffespark.

- Det er en rigtig dårlig indsats og præstation i første halvleg, hvis man piller indledningen ud. Vi er på hælene og på bagkant af mange situationer, og det giver et godt spillende Sønderjyske-hold tre scoringer. Det er i vores venstre side, at vi ikke får dem afvist, og inde foran mål får vi ikke clearet boldene. Derudover udnytter de et straffespark, så vi havde noget at indhente i anden halvleg, siger Steen Thychosen.

Der var ikke spillet mange minutter af anden halvleg, før Frederik Flaskager med sin tiende sæsonscoring kunne reducere, og den livgivende scoring kom efter et fint indlæg fra Magnus Udengaard i venstre side.

- ”U” bliver rykket frem på backen i anden halvleg, og så kommer Lukas Henriksen ind på den yderste stopperposition. Det er netop ”U”, der slår et rigtig godt indlæg, som Flaskager laver en tap-in scoring på, og så åbnede kampen op, siger Steen Thychosen.

- Vi sidder på spillet i de sidste 45 minutter, og holdets præstation er helt anderledes end i første halvleg. Der er god dynamik på holdet, og vi stepper op, og det er ikke kun indhopperne, der gør en forskel, men hele holdet. Havde vi fået udlignet noget før, så tror jeg, at vi kunne have trykket yderligere på, siger Steen Thychosen.

I lighed med sidste års udekamp mod Sønderjyske, så fik vejlenserne udlignet sent, og mens det sidste år skete efter en soloaktion af Theo Laursen, så var det denne gang Theis Eskildsen, der stod for den pointgivende scoring.

- Da tiden begynder at rinde ud, så får vi udlignet til 3-3. Det er Tobias Lykkebak, som virkelig spiller sig op i løbet af anden halvleg, der med højrebenet slår et indlæg ind i feltet, og på anden stolpe kommer Theis Eskildsen frem, og med et hovedstød udligner han til 3-3. Det var kulminationen på en anden halvleg, som var væsentligt bedre end første, og hvor vi viste det spillemæssige udtryk, som har kendetegnet holdet i hele 2024, siger Steen Thychosen.

Uafgjorte kampe i ungdomsligaerne afgøres i straffesparkskonkurrence, hvor der spilles om et ekstra point. Her vandt Sønderjyske 4-3. For VB scorede Lukas Henriksen, Tobias Lykkebak og Toby Pedersen.

- Der er fine præstationer fra flere af spillerne i anden halvleg, hvor hele holdet skal roses for at tage fat. Jeg vil fremhæve Theis Eskildsen og Frederik Flaskager. Begge træder i karakter over hele opgøret og markerer sig i hver deres ende af banen. Theis rolle for holdet er mere og mere markant og Flaskager er en konstant trussel og laver to rigtige angribermål, siger Steen Thychosen.

Frederik Flaskager scorede for niende og tiende gang i sæsonen. Det bringer angriberen op på en delt tredjeplads på rækkens topscorerliste. Se den her.

VB Akademiets U19 Liga-hold skal i aktion igen i den kommende weekend, hvor AC Horsens venter hjemme i VB Parken.

U19 Ligaen 2023-24, banerne v/Haderslev Idrætscenter
Lørdag den 20. april 2024 kl. 12.30
Sønderjyske Fodbold – Vejle Boldklub 3-3 (3-1)
3. 0-1 Frederik Flaskager