U19 spillede uafgjort mod EfB

Foto: Daniel Bank

VB Akademiets U19 Liga-hold holder fast i subtoppen af tabellen efter lørdagens 1-1 kamp mod Esbjerg fB på udebane. En tidlig EfB-føring på et straffespark blev udlignet af Toby Pedersen midtvejs igennem første halvleg, og den stilling holdt kampen ud. Vejlenserne tjente et ekstra point i straffesparkskonkurrencen og ligger á point med Silkeborg på tredjepladsen.

Af Lars Christensen | 20. oktober 2024

Op til landsholdspausen vandt vejlenserne 1-0 hjemme over ubesejrede FC Nordsjælland og tog holdets tredje sejr på stribe. I forhold til den flotte sejr over topholdet havde cheftræner Niclas Hougaard tre ændringer. Gustav Knudsen i målet og Clemens Astrup meldte fra med skader, mens Aiham Dahche tog plads på bænken. Det gav U19 Liga-debut til Jonathan Villefrance (f. 2006) i målet, mens Anders Sønderskov og Asger Fjord Stengaard også var tilbage på holdet.

Vestjyderne tog allerede føringen i det 5. minut, da debuterende Villefrance uheldigt måtte begå et straffespark efter en tabt bold. Advarsel til VB-målmanden og mål til EfB fra ellevemeterpletten ved landsholdsaktuelle Aksel Lund.

- Trods Esbjergs tidlige føring så spiller vi en god første halvleg med meget boldbesiddelse og mange målchancer, men vi får kun scoret det ene mål, som Toby Pedersen sender i nettet midtvejs. Det var også et godt mål efter opspil, som vi gerne vil, siger Niclas Hougaard.

Udligningen faldt efter et flot angreb over flere mellemstationer, og slutteligt kunne Toby Pedersen via en kombination med Sander Ravn slippe fri, så han med venstrebenet kunne sparke bolden flot i nettet til 1-1. Der var flere vejlensiske målchancer, og både Anas Raheel og Asger Fjord Stengaard kunne have sikret en pauseføring til gæsterne.

- Vi burde have været foran, men efter pausen er kampbilledet igen, at vi sidder meget på bolden. Dog har vi svært ved at skabe de helt store chancer, da vi mangler timing på den sidste tredjedel af banen. Vores dominans skal føre til mere i feltet. Vi er også lidt ramt af, at Clemens Astrup må melde fra op til kampen, og vi tvinges til at udskifte Tobias Lykkebak i begyndelsen af anden halvleg. Det er to spillere, som i vores offensiv har fyldt meget, siger Niclas Hougaard.

I den efterfølgende straffesparkskonkurrence vandt VB et ekstra point, da Lasse Flø, Anton Klaster, Magnus Udengaard, Rasmus Koch, Kristian Tonnisen, Bright Appiah og Aiham Dahche scorede fra pletten, mens debuterende Jonathan Villefrance snuppede tre EfB-forsøg.

VB Akademiets U19 Liga-hold kan nu se frem imod to hjemmekampe mod de forventede tophold i U19 Ligaen. F.C. København venter på lørdag den 26. oktober, mens FC Midtjylland gæster Lysholt lørdag den 2. november. Begge kampe har kick-off kl. 12.30. Se stillingen i U19 Ligaen her.

I landsholdspausen er Rasmus Lykkegaard (f. 2006) stoppet på VB Akademiet. Rasmus nåede to U19 Liga-kampe og han fortsætter i FC Fredericia ungdom på deres U19-hold.

U19 Ligaen 2024-25, TESS Arena Esbjerg kunstgræsbane
Lørdag den 19. oktober 2024 kl. 11.00
Esbjerg fB – Vejle Boldklub 1-1 (1-1)
5. 1-0 Aksel Lund (straffespark)