U19 imponerede i ny testsejr

Foto: Vejle Boldklub

VB Akademiets U19 Liga-hold fik en glimrende generalprøve inden weekendens forårspremiere, da vejlenserne under træningsopholdet i Antalya besejrede Debreceni VSC fra Ungarn med 2-1. Begge mål scoret i den sidste halve time, men det mest opløftende med rød-hvide briller var comebacket til Lukas Henriksen, der har været korsbåndsskadet.

Af Lars Christensen | 12. februar 2024

Det ældste akademihold fik den tredje testsejr på stribe, da der mandag eftermiddag igen var ungarsk modstand i Antalya. Cheftræner Niclas Hougaard kom ud i en 4-3-3-formation, men der blev skiftet en del undervejs, og efter pausen optrådte vejlenserne i en 3-5-2-opstilling, hvorefter det lykkedes at vende kampen med to scoringer.

- Helt overordnet var det en rigtig god testkamp mod en modstander, som nok var lidt bedre end Ferencvarosi, som vi mødte forleden dag. De var fysisk robuste og havde fine individuelle spillere, indleder Steen Thychosen, der er akademichef.

Ungarerne kom foran midtvejs igennem første halvleg, da de kanonerede bolden i mål utageligt for Villefrance, og dermed blev det op til vejlenserne at angribe opgøret.

- Det er med rigtig højt tempo og god intensitet i anden halvleg. Den del roste jeg også efter den første kamp, og hvis det er sådan, vi har tænkt os at performe i foråret, så bliver vores resultater også bedre. Det var på det krævede niveau for den bedste ungdomsliga, siger Steen Thychosen.

Det var Noah Ejlertzen, der stod for udligningen efter en time, da han i forbindelse med en dødbold stod på plads i feltet og kunne udligne.

- Vi tager teten over kampen mere og mere, som den skrider frem, og det er fint, at vi også slår kapital af det efter en dødbold, og så er det indskiftede Nikolaj Sønderby, der kan score sejrsmålet. Det opstår efter en god aflevering fra Udengaard, og så viser Sønderby både fysik og hurtighed i sin duel og kan afvise dem og lægge bolden ind bag målmanden. Sønderbys comeback hernede har været meget positivt, og han har vist, at han er godt på vej tilbage fra sin ufrivillige pause, siger Steen Thychosen.

Selvom der var gode præstationer hele vejen rundt på akademiholdet, så var der særligt to spillere, der sprang i øjnene efter kampen.

- Lukas Henriksen kom ind til sin første kamp i mange måneder. Han vendte jo desværre skadet hjem fra Sassuolo Calcio, men han har arbejdet hårdt på at blive klar, og mod Debreceni fik han sine første minutter. Der skal bygges på, og der er stadig et stykke vej, men det var dejligt at se ham på banen igen.

- Banens bedste spiller var Oliver Amby. Han var ekstremt tydelig inde på banen og meget omhyggelig i sin boldomgang, og det har været et løft til holdet, at han er vendt tilbage. På de centrale positioner er der kamp om spilletiden, og der er mange stærke kort at kunne spille for trænerteamet inden et forår, hvor jeg er optimistisk, siger Steen Thychosen.

U19 Liga-holdet kan se frem til en forårspremiere allerede på lørdag, hvor modstanderen er ingen ringere end vores venner fra OB. Kampen spilles i Ådalen fra kl. 12.30.

U19-træningskamp, Antalya, Tyrkiet
Mandag den 12. februar 2024 kl. 11.00 (GMT+1)
Debreceni VSC – Vejle Boldklub 1-2 (1-0)
28. 1-0 Debreceni VSC