U19 går på vinterpause med nederlag

Foto: Ole Kristensen

Skønt det var VB’s yndlingsmodstander, man stod overfor lørdag eftermiddag, lykkedes det ikke at få noget målbart med ind i vinterpausen. Brøndby, som VB i U19 Ligaen ikke har tabt til siden juni 2020, vandt 2-1, og de rødblusede må igen takke manglende skarphed for, at det trods godt spil og fine chancer ikke blev til mindst et point.

Af Ole Kristensen | 2. december 2023

Decembersolen lagde sig smukt over et idyllisk snelandskab omkring kunstbanen i VB Parken, men bitterligt koldt var det selvsagt.

Hos hjemmeholdet var der fire ændringer blandt de startende 11, der sidste løb på banen mod AGF. Nikolaj Bertelsen vogtede denne gang målet for Gustav Nørregaard Knudsen, der i stedet optrådte for U17 i den efterfølgende kamp. Ligeledes var Anton Klaster, Toby Pedersen og Bright Appiah med fra start denne gang, hvilket betød bænkplads til Rasmus Lundsgaard, Theo Laursen og Magnus Udengaard.

VB kom optimistisk og aggressivt ud, og værternes høje pres voldte de blågule problemer og kastede pæne chancer af sig.
Efter syv minutter skrabede Sander Ravn, hvem det bekom vel at være trukket ned på midtbanen, således spåner af overliggeren med en god afslutning fra kanten af feltet. Efter et lille kvarter fik Flaskager afsluttet fra spids vinkel, men BIF-keeper Noah Emil Sømmergaard fik pareret. Samme Flaskager rev sig efter en snes minutter godt fri, efter at en opportunistisk Bright Appiah havde stjålet bolden, men igen reddede Sømmergaard.

Rækkens nr. 2 ville dog også lege med rent offensivt, og VB-keeper Nikolaj Bertelsen måtte diske op med en klasseredning, da Waldemar Bjergfelt og Jonathan Agyekum smart kombinerede sig igennem.
Også Brøndbys Adam Claridge var igennem, men i en spids vinkel, og Bertelsen kunne blokere til hjørne. Holdet fra Vestegnen kom foran kort før halvtid. Midt i et ellers lovende VB-angreb mistede Lykkebak bolden, og værterne blev fanget i en perfekt BIF-omstilling, som Noah Nartey kunne afslutte til 0-1. En ærgerlig scoring!

Hjemmeholdet måtte skadesbetinget kort før pausen udskifte en ellers særdeles synlig Tomaselli på højrekanten med Magnus Udengaard.

Mens drengene fra Vestegnen stadig i tankerne var i det lune omklædningsrum, fik VB udlignet umiddelbart efter pausen. Efter et smukt VB-angreb gik indskiftede Udengaard godt til baglinjen, og hans flade indlæg fik lov at passere helt over til bagstolpen, hvor Bright Appiah kunne skrabe bolden i mål.
En fortjent udligning, som dog desværre kun holdt i 12 minutter. Her var Noah Nartey på spil igen, og hans lange solo kiggede vejlenserne mest beundrende på i behørig afstand, og så kunne Nartey fuldende sit ”Doppelpack” med en flad afslutning under Bertelsen.

Nu var VB lige vidt, men der bød sig dog et par muligheder for fornyet udligning. Bright Appiah spillede indskiftede Theo Laursen flot op til afslutning, men det ikke specielt velplacerede spark endte i labberne på Sømmergaard. Også et langskud fra samme Theo Laursen strandede på Brøndby-keeperen.

Tilskuerne havde nok forventet et afsluttende VB-pres, men det udeblev, og de blågule kunne rutineret holde på bolden – fortrinsvis på VB’s banehalvdel – og spille tid af klokken. Og således blev det ved 1-2 – VB’s tredje nederlag på stribe, et undgåeligt et af slagsen.

VB overvintrer med ni point på en 12. plads blandt de 14 hold i U19 Ligaen.

Niclas Hougaard: Vores udvikling stemmer ikke overens med resultaterne

- Det er et ufortjent nederlag i dag, fastslog VB-træner Niclas Hougaard efter kampen.

- Vi er klart bedst i 1. halvleg og må ikke være bagud. Vi får så udlignet lige efter pausen, men bliver straffet igen, og så udebliver vores tryk desværre mod slutningen. Så jeg er ikke tilfreds med de sidste 20-25 minutter. Vi må skifte nogle spillere enten pga. skader, eller fordi de ikke kunne mere, og det blev vi ikke bedre af.

Hougaard havde ellers ikke meget at udsætte på sit hold.

- Vi rammer den så godt, som vi kan i dag, og meget mere er der ikke at hente hos holdet. Brøndby er blot den smule skarpere, der giver dem sejren. Vi har chancerne og muligheden for at skabe flere, men effektiviteten er der bare ikke. Og udnytter man ikke sine chancer, kan man ende med at tabe. Defensivt er vi jo stærke i dag og giver ikke meget væk på nær de to dumme mål imod. Mest ærgrer jeg mig over, at vi ikke er i stand til at presse Brøndby i slutfasen.

Hougaard var glad for den tyngde, Bright Appiah tilførte offensiven.

- Det gav et mere aggressivt udtryk.

Sammenfattende om efteråret sagde Hougaard:

- Udviklingen stemmer ikke overens med resultaterne. Vi har spillet tætte og gode kampe mod nogle stærke hold, hvor vi har været chanceskabende og aggressive. Desværre har vi haft mange skader og rotationer, som har hæmmet holdet.

U19 træner næste uge med, hvorefter spillerne går på en måneds juleferie. Træningen genoptages d. 8. januar, hvorefter der venter testkampe mod AaB, Randers og Helsingør. Herefter tager truppen på træningslejr i Tyrkiet, hvor to træningskampe mod ungarske hold venter. Turneringen genoptages d. 17. februar i Odense.

U19 Ligaen 2023-24, VB Parken kunstgræsbane
Lørdag den 2. december 2023 kl. 12.30
Vejle Boldklub - Brøndby IF 1-2 (0-1)
41. 0-1 Noah Nartey