U17 udfordret af Lyngby

Foto: Vejle Boldklub

VB Akademiets U17 Liga-hold led deres første nederlag på hjemmebane i mere end et halvt år, da Lyngby vandt en helt fortjent sejr på 3-0 i VB Parken lørdag eftermiddag. Kampen blev afgjort på to hurtige mål midt i 1. halvleg, og det formåede VB’erne aldrig at svare tilbage på.

Af Lars Christensen | 5. juni 2023

VB Akademiets U17 Liga-hold har længe spillet med om de sjove placeringer i tabellen, men med forrige spillerundes nederlag til FC København og dagens nederlag til Lyngby er VB-talenterne definitivt ude af rækkens førerfelt. De Kongeblå gæster, der frister en tilværelse i den nederste halvdel, dominerede værterne i det meste af opgøret, og deres sejr var hverken for stor eller lille.

Det blev 1-0, da Valdemar Lykke headede en forlænget hjørnesparksbold i nettet, og den dygtige angriber Saman Jalaei kunne øge omkring den halve time, da han kom ind til kanten af feltet og fladt sparkede bolden i nettet.

- Det er en kamp, som vi taber allerede i de første 45 minutter. Vi kommer skidt ud til kampen og mangler intensitet i vores pres. Det bliver rigtigt meget enkeltmandspres, og så ender spillerne med at løbe mange meter forgæves og alene i varmen, siger Jonathan Plagborg, der er assistenttræner på U17 Liga-holdet, og som i fraværet af Niclas Hougaard havde ansvaret i dagens kamp.

- Med bolden bruger vi for mange touch, og vi får desværre ikke sat vores angrebsspil, som vi ved, at vi kan. Deres stærke 10’er Saman Jalaei var vi opmærksom på, og han er dygtig, men vi var også for passive omkring ham i forbindelse med målene, siger Jonathan Plagborg.

Efter pausen kom vejlenserne bedre ud, og anfører Sander Ravn havde et kvalificeret spark på gæsternes målmand, og der var også flere fine indlæg fra siderne, men målet, der kunne have åbnet kampen op, kom aldrig.

- Perioden fra det 46.- til det 65. minut er vores bedste i kampen, og vi sætter flere fine opspil op, men vi scorer ikke. Så scorer de ret hurtigt derefter til 3-0, da Jalaei kommer ind i feltet og scorer med et fladt spark, og så punkterer kampen jo, siger Jonathan Plagborg.

Lyngby dominerede mere og mere mod slutningen, men det blev ved de 3-0 og dermed det andet nederlag på stribe for et U17 Liga-hold, der ellers var ubesejrede fra 1. oktober til 20. maj.

Kampen gav U17 Liga-debut til Jonathan Villefrance (f. 2006), Laurits Engmark (f. 2008) og Magnus Bunkenborg (f. 2007). Villefrance og Engmark fra start, mens Bunkenborg kom ind til de sidst 20 minutter.

- Alle tre debutanter gjorde det fint, og Villefrance har flere rigtige fine redninger undervejs, og det var bestemt ikke hans skyld, at vi indkasserede tre mål. Udover debutanterne var der også et par andre spillere med, som ikke har spillet meget, og det var værdifuld erfaring til dem alle sammen. I en U17 Liga-kamp kræves der meget af den enkelte, men også af holdets præstation, hvis man skal have points, siger Jonathan Plagborg.

U17 Liga-holdet mangler tre opgør inden sommerpausen, og den første er allerede på tirsdag den 6. juni, hvor FC Midtjylland venter i Ikast.

I U15 Ligaen vandt VB hele 4-0 (2-0) over Lyngby. Rasmus Nørlund Østergaard, Andreas Knudsen (2) og Yusuf Faghir stod for målene.

U17 Ligaen 2022-23, VB Parken kunstgræsbane
Lørdag den 3. juni 2023 kl. 12.30
Vejle Boldklub – Lyngby Boldklub 0-3 (0-2)
19. 0-1 Valdemar Lykke