U17 slog tilbage med sejr over AC Horsens

Foto: Bo Nielsen

VB Akademiets U17 Liga-hold vaskede pletten fra afklapsningen i Haderslev væk ved at vinde 3-1 over AC Horsens i VB Parken fredag aften. Gæsterne gik til pause med en føring, men Faghir, Bunton og hjemmebanedebuterende Cordt sørgede for vejlensiske scoringer efter pausen. U15 Liga-holdet besejrede de gulblusede med de samme cifre.

Af Lars Christensen | 27. april 2024

Mens 3F Superliga-holdet kæmpede for vigtige points i udekampen mod Lyngby, så havde det næstældste akademihold besøg af AC Horsens.

Cheftræner Mads Nissen havde fem ændringer på sit hold i forhold til det store nederlag mod Sønderjyske i lørdags. Noah Ejlertzen, Sebastian Frahm Gade, Samuel Hust, Benjamin Nicolaisen og Yusuf Faghir gled ud, mens Laurits Engmark, Benjamin Stelman, Marcus Bunton Olesen, Kristian Tonnisen og Asger Fjord Stengaard var med igen.

Det var gæsterne, der fik mest ud af spillet før pausen, da de midtvejs igennem halvlegen scorer til 1-0.

- Vi har det svært med deres meget aggressive udgangspunkt, og det betyder, at de får for meget initiativ på bolden. Vi er så nødt til at ændre formation, og så får vi vippet kampen mere over på vores side, siger Mads Nissen.

Udligningen faldt ti minutter inde i anden halvleg, da indskiftede Yusuf Faghir fik scoret. Opspillet gik igennem Asger Fjord Stengaard og Rasmus Lykkegaard.

- Det er et indlæg, som ender ved Faghir der tager et træk og så kan han sende bolden i nettet til 1-1. Der går faktisk ikke mere end et kort øjeblik, så har han en lignende chance, men han får desværre ikke scoret, siger Mads Nissen.

Føringsmålet kom i det 72. minut, og det var Marcus Bunton Olesen, der fik sende bolden i nettet.

- Vi kommer rigtig godt med i den periode af kampen og skaber flere målchancer, og det er på en af dem, at Marcus Bunton får scoret. Det er på et indlæg fra Samuel Hust venstre side, at Bunton header holdet foran, siger Mads Nissen.

Kampen lå på vippen op til slutminutterne, hvor den spinkle VB-føring skulle holde hjem.

- Den sidste fase af kampen bliver meget hektisk med mange dueller, men vi står flot imod. Med få minutter tilbage får vi så endegyldigt lukket kampen, da Emil Cordt kommer fri med målmanden og kan afgøre kampen ved at score til 3-1. Opspillet går igennem Bunton, der med hælen spiller Cordt fri. Emil var blevet indskiftet få minutter inden, og det var fantastisk for ham at komme ind og hjælpe holdet på den måde, siger Mads Nissen.

U17 Liga-holdet vandt dermed 3-1 og hentede den første sejr siden november, hvor det blev til en gevinst hos FC Nordsjælland.

- Det er noget, vi har ventet alt for længe på, men det gør ikke følelsen dårligere. Det er fedt at vinde, og spillere, trænere og ledere er alle sammen glade for de tre points. Udtrykket bliver bedre, som vi får ændret vores formation, og den vej igennem vinder vi kampen.

- Der er mange spillere, der kan roses og fremhæves, men Asger Fjord Stengaard giver holdet en god dimension på bolden, og resten af holdet gør det også godt. Det var en rigtig holdsejr, og det, håber jeg, kan være startskuddet til en god afslutning på sæsonen, siger Mads Nissen.

VB Akademiets U17 Liga-hold skal i kamp igen lørdag den 4. maj, hvor modstanderen er Brøndby på udebane.

VB Akademiets U15 Liga-hold havde allerede besøg af AC Horsens onsdag aften i VB Parken til naboopgør, og selvom vejlenserne måtte tage imod en udvisning til målmand Mehdi Muhdawi allerede i det 5. minut, så blev det til en sejr på 3-1 i undertal.

- Vores gameplan ændrede sig hurtigt og vi begyndte kampen dårligt. Vi skulle stå lavere end vi havde tænkt os og det skulle vi lige acceptere, men kampen igennem er vi meget farlige på omstillinger og det giver store chancer. Vi brænder en del, men kommer også foran 3-0 som ikke var et mål for meget. Det var en fremragende præstation af spillerne og belønningen var en sejr, siger Kristian Olesen, der er cheftræner for U15 Liga-holdet.

Det var markspilleren Ali Riad, der kom på mål efter den tidlige udvisning. Målene blev scoret af Stefan Petrache Nielsen, Kerim Sejdic og Benjamin Nicolaisen. Se stillingen i U15 Ligaen her.

U17 Ligaen 2023-24, VB Parken
Fredag den 26. april 2024 kl. 18.00
Vejle Boldklub – AC Horsens 3-1 (0-1)
21. 0-1 Rinor Rexhepi