U17 led nederlag til Brøndby

Foto: Bo Nielsen

VB Akademiets U17 Liga-hold sluttede efterårssæsonen med at tabe 1-3 til Brøndby på eget kunstgræs i VB Parken lørdag eftermiddag. De blågule have en tomålsføring halvvejs, men indskiftede Yusuf Faghir headede en reducering ind midtvejs i anden halvleg. Jacob Brøchner Ambæk skulle dog blive tredobbelt målscorer for gæsterne på deres andet straffespark og endegyldigt lukke kampen med et kvarter igen.

Af Lars Christensen | 3. december 2023

Cheftræner Mads Nissen havde ændret på to positioner, siden vejlenserne tabte 1-4 til AGF før landsholdspausen. I målet var Gustav Nørregaard Knudsen med for Jonathan Villefrance, mens Kristian Tonnisen fremme i angrebet spillede for Benjamin Nicolaisen.

Brøndby var oppe med to mål ved pausen, og det kom blandt andet efter et straffespark, som gæsterne udnyttede.

- Vi har optræk til målchancer i begyndelsen af kampen, men det er Brøndby, der slår til først. De spiller ned i vores bagrum, og så kommer Rasmus Koch for sent på den og laver et straffespark, som de scorer på. De øger op mod pausen, da de igen søger vores bagrum, og der var vi ikke godt nok forberedt, siger Mads Nissen, der er cheftræner for U17 Liga-holdet.

Efter pausen ændrer kampen sig mere, og vejlenserne kommer også på tavlen ved indskiftede Yusuf Faghir.

- Vores pres har et bedre udtryk i de sidste 45 minutter, og vi erobrer flere bolde på deres halvdel. Det er først med 20 minutter igen, at vi får reduceret ved Yusuf Faghir. Han header en god bold fra Samuel Hust fra siden i nettet, og det giver os momentum. Vi når kun optræk til målchancer derefter, inden Brøndby scorer på et straffespark til 3-1.

- Vi timer en aktion i feltet dårligt, og så scorer de på straffesparket. Det er faktisk startskuddet til en god sidste periode for os, hvor vi skaber to-tre kæmpe målchancer, som vi skal score på, og så kunne det være blevet rigtigt spændende til sidst. Vi taber, fordi vi ikke har den same kvalitet i vores aktioner, som de har, men som flere gange før, så står vi med en følelse af, at der var noget at hente, siger Mads Nissen.

- Det er en af vores bedste kampe i år, og vi er kampen igennem dygtige på bolden. Vi løser deres pres godt ved at variere mellem at spille ind centralt eller ved at spille bredt og så være direkte derfra, siger Mads Nissen.

Der var U17 Liga-debut til Nicolas Gammelgaard (f. 2008), der, som navnet antyder, er lillebror til Christian Gammelgaard, og han kom på banen til de sidste ti minutter. Den yngste Gammelgaard er også til de offensive positioner på banen, og han har gjort sig bemærket med ti mål på U15 Liga-holdet i efteråret.

Cheftræneren fremhævede en forsvarsspiller og en på midtbanen efter årets sidste kamp.

- Laurits Engmark leverer igen en solid indsats i midterforsvaret, men også Rasmus Koch giver en masse til holdet i form af passion, og det er både med og uden bolden. De stod stærkt i billedet. Nu træner vi videre til på torsdag, hvor spillerne sendes på en velfortjent juleferie, og så ser vi ellers frem til at tage fat igen i det nye år, siger Mads Nissen, der kan imødese en forårspremiere mod Silkeborg den 24. februar, men inden venter blandt andet den traditionelle træningslejr med VB Akademiet i Tyrkiet.

U17 Liga-holdet spillede i midtugen efterårets første kamp i DBU Jyllands pokalturnering, hvor modstanderen var IF Lyseng fra divisionen. Aarhusianerne kom foran 1-0, men et ungt VB-hold vendte kampen og vandt 5-1. Målene blev scoret af Yusuf Faghir, Malthe Emil Søgaard Hansen (2), Kristian Tonnisen og Marius Riis. Der er endnu ikke sat navn på den næste pokalmodstander.

U17 Ligaen 2023-24, VB Parken kunstgræsbane
Lørdag den 2. december 2023 kl. 15.00
Vejle Boldklub – Brøndby IF 1-3 (0-2)
25. 0-1 Jacob Brøchner Ambæk (straffespark)