U17 faldt i Haderslev – U15 vandt på straffespark

Foto: Bo Nielsen

VB Akademiets U17 Liga-hold løb ind i en mindre øretæve, da de mødte Sønderjyske på udebane lørdag eftermiddag. Det, der skulle have været en revanche for pokalnederlaget i sidste måned, blev til et smerteligt nederlag på 6-1 efter 3-0 ved pausen. U15 Liga-holdet spillede 2-2 mod Sønderjyske, men tjente et ekstra point fra ellevemeterpletten.

Af Lars Christensen | 20. april 2024

Der var en række ændringer i forhold til det mandskab, der for to uger siden præsterede så glimrende hjemme i VB Parken og spillede uafgjort mod FC Nordsjælland. Sander Ravn var tilbage på U19-holdet, mens de talentfulde stoppere Benjamin Stelman og Laurits Engmark ikke var blevet klar.

Sønderjyske kom bedst ud, og allerede i det første minut kunne de score til 1-0, og det blev også et opgør præget af de lyseblå spillere.

- I vores forberedelse til kampen havde vi forberedt os på, at vi skulle op imod en modstander, der havde styrker i både omstillingsspillet og på dødbolde, men alligevel får vi en lektie i den del af spillet. Før pausen er vi en del på bolden, men skaber for lidt, og så scorer de efter to omstillinger og en dødbold, siger Mads Nissen, der er cheftræner for U17 Liga-holdet.

- I forbindelse med pausen prøver vi at ændre noget, fordi vi vil tilbage i kampen. Vi prøver at ændre i presset for at møde dem højere oppe på banen, og Rasmus Lykkegaard har faktisk en friløber kort inde i anden halvleg, som vi desværre ikke får scoret på.

Kampens udfald blev mejslet i sten efter omkring en times spilletid, hvor Sønderjyske øgede til både 4-0 og 5-0.

- Det er i omstillingsspillet, at de sætter kniven ind, og det gjorde de meget eftertrykkeligt. Derefter falder vores reduceringsmål, da Rasmus Koch spiller direkte op på Lykkegaard, der lægger bolden af til Bunton, der med et rigtig fint spark kan reducere. Det hele ender 6-1, da de scorer til sidst, siger Mads Nissen.

- Det var en rigtig, rigtig skidt VB-præstation, og vi er alle sammen meget skuffede. Vi forventer mere end det, vi leverede i eftermiddag. Vi skal oppe os på rigtig mange parametre, inden vi skal i kamp igen allerede på fredag. Det er dejligt med en hurtig mulighed for revanche, siger Mads Nissen, der trods resultatet havde plusser i bogen til Marcus Bunton, Mads Bonde Haar og Rasmus Koch.

Der var de første spilminutter i den røde trøje til Emil Cordt (f. 2007), som i vinterpausen er skiftet til Vejle Boldklub fra Randers Freja FC. Cordt er venstrekant og har også tidligere spillet i OB.

U17 Liga-holdet får mulighed for at revanchere nederlaget allerede på fredag, når modstanderen i VB Parken er AC Horsens.

U15 Liga-holdet spillede 2-2 mod Sønderjyske og tjente et ekstra point ved at vinde den efterfølgende straffesparkskonkurrence. Det var topscorer Nicolas Gammelgaard, der lavede begge vejlensernes scoringer. Gammelgaard er nu oppe på 13 sæsonmål. Se stillingen i U15 Ligaen her.

U17 Ligaen 2023-24, banerne v/Haderslev Idrætscenter
Lørdag den 20. april 2024 kl. 14.45
Sønderjyske Fodbold – Vejle Boldklub 6-1 (3-0)
1. 1-0 Sebastian Larsen