U17 brød stime med point mod EfB

Foto: Bo Nielsen

Efter fem turneringsnederlag på stribe vendte bøtten for VB Akademiets U17 Liga-hold i påskeopgøret i Ribe mod Esbjerg fB skærtorsdag. Vestjyderne sparkede sig i front midtvejs i første halvleg, men op mod pausefløjtet kunne indskiftede Yusuf Faghir med sin sjette sæsonscoring sikre et vigtigt point til de unge akademister efter en periode med udfordringer.

Af Lars Christensen | 30. marts 2024

Cheftræner Mads Nissen havde af forskellige årsager fem ændringer i startopstillingen i forhold til den seneste ligakamp for knap to uger siden. Det betød blandt andet, at der var startdebut i U17 Ligaen til 15-årige Benjamin Stelman, som fik plads i midterforsvaret ved siden af Hjalte Gitz. Længere fremme på banen var Rasmus Lykkegaard rykket frem fra backen og udgjorde frontduoen med Mathias Bang.

Begge opgørets scoringer faldt med et kvarters mellemrum før pausen, og det var værterne, der først kunne juble.

- Deres indledende scoring kommer efter en opspilsfejl og en omstilling imod, som de udnytter til at bringe sig foran på. Det kommer efter en indledning på opgøret, som er præget af mange fejl fra vores side. Som halvlegen skrider frem, bliver vi bedre og bedre, indleder Mads Nissen.

Det hele kulminerede fem minutter før pausefløjtet, hvor topscorer Yusuf Faghir kunne sendte læderet i netmaskerne til en udligning.

- Det er rigtig godt sat op af spillerne ved udligningen. Det begynder nede bagfra ved Mads Bonde der erobrer bolden og finder Sebastian Frahm Gade, og så er det via Rasmus Lykkegaard på siden, som finder ”Yus” med et godt indlæg. Han kommer først på bolden og udligner. Det var en god måde at svare igen på, og vi slutter halvlegen af med en identisk chance til Faghir, som han desværre brænder, siger Mads Nissen.

Kampbilledet i de sidste 45 minutter var med overvejende vejlensisk dominans, men selvom der blev produceret muligheder til at tage yderligere to points med hjem, så blev det ved en påskedeler i domkirkebyen.

- I de sidste 45 minutter skaber vi de chancer, der skal til for at vinde kampen. Især i anden halvleg er vi bedre til at spille på færre berøringer i vores opbygningsspil, og det giver gode sekvenser på bolden og deraf også målchancer, men vi mangler lige det sidste i flere situationer. Meget symptomatisk for vores forårssæson, så er Esbjerg ved at løbe med det hele i slutminutterne, men heldigvis holdt vi stand, siger Mads Nissen.

- Det var en god præstation, og den burde have givet tre points. Særligt udtrykket er jeg glad for, og det var en god reaktion ovenpå pokalnederlaget til Sønderjyske i sidste uge. Nu er vi i gang, og vi ser frem til at få besøg af FC Nordsjælland om en uge, siger Mads Nissen, der roste sine unge stoppere.

- Det meste af opgøret spiller vi med et stopperpar som er henholdsvis U15 og U16. Stelman og Engmark gjorde det fantastisk. Derudver så var der også plusser i bogen til Marcus Bunton Olesen og Aiham Dahche, som involverede sig i meget. Men især holdpræstationen glæder vi os meget over, siger Mads Nissen.

Efter uafgjorte kampe i ungdomsligaerne spilles der om et ekstra point i en straffesparkskonkurrence. Her vandt EfB 10-9. For VB scorede Aiham Dahche, Sebastian Frahm Gade, Mads Bonde Haar, Rasmus Lykkegaard, Yusuf Faghir, Laurits Engmark, Max Jensen og Kristian Tonnisen.

U17 Ligaen 2023-24, Lynddahl Park Ribe kunstgræs
Skærtorsdag den 28. marts 2024 kl. 12.00
Esbjerg fB – Vejle Boldklub 1-1 (1-1)
26. 1-0 Andreas Kristiansen