U15 og U17 faldt mod overmagten

Foto: Bo Nielsen

Hverken VB Akademiets U15 eller U17 Liga-hold kunne stille noget op imod Brøndby, da de var på besøg på Vestegnen lørdag eftermiddag. Det yngste liga-hold tabte 4-1, mens U17 Liga-holdet måtte rejse hjem med et nederlag på hele 9-1.

Af Lars Christensen | 4. maj 2024

U17-spillerne kom tilbage på sporet i sidste weekends sejr hjemme over AC Horsens, men denne eftermiddag var et tilbageskridt for det talentfulde mandskab. Et stærkt Brøndby-hold bejler til en medaljeplacering i U17 Ligaen, og det gik udover vejlenserne, der indkasserede det største nederlag på liga-niveau i lang, lang tid.

- Det er nogle meget voldsomme cifre, og herfra er der ingen undskyldninger for resultatet. Vi møder en virkelig dygtig modstander, og vores unge mandskab bliver virkelig udfordret i hele kampen. Der er meget for os at evaluere og udvikle på efter sådan en kamp, indleder Mads Nissen, der er cheftræner for U17 Liga-holdet.

- Især uden bolden har vi det meget svært. Deres høje pres straffer os flere gange, og vi er overmatchede mod deres meget dygtige angribere. Der er faser med bolden, som er okay, men vi leverer generelt for mange tekniske fejl, som bliver straffet hårdt, siger Mads Nissen.

Lige før den halve time fik Asger Fjord Stengaard reduceret til 1-2, og offensivspillerens scoring var det mest opløftende set med VB-briller efter de 90 minutter på opvisningsbanen ved siden af Brøndby Stadion.

- Det er et helt fantastisk langskud fra venstre side, som ender i modsatte målhjørne, siger Mads Nissen.

To af de mere rutinerede kræfter på VB-mandskabet – Hjalte Gitz og Sebastian Frahm Gade – måtte udskiftes i pausen, da Gitz netop var kommet tilbage efter en skadespause, mens Frahm lænede sig op ad en udvisning.

- Det bliver en hård opgave for vores unge spillere i anden halvleg, hvor vi bliver overspillet flere gange af nogle Brøndby-spillere på et meget højt niveau. Resultatet er fuldstændig uacceptabelt, og vi kigger alle sammen indad efter denne kamp. Vi præsterer ikke på det niveau, som vi forventer af os selv. Nu samler vi i flok, og så skal vi have sat en god præstation sammen, men det begynder først på træningsbanen, siger Mads Nissen.

Der var U17 Liga-debut til Stefan Petrache Nielsen (f. 2009), der har en fortid i Future Vejle-samarbejdsklubben Bredballe IF.

U17 Liga-holdet kæmper videre på lørdag den 11. maj, hvor FC Midtjylland er gæster i VB Parken.

VB Akademiets U15 Liga-hold vandt i tirsdag 3-1 over AGF i DBU Jyllands pokalsemifinale. Sejren mod rivalerne kom i hus på to scoringer af Mads Emil Ebdrup og én af Stefan Petrache Nielsen. Nu venter Randers Freja FC i pokalfinalen, som endnu ikke er fastlagt.

Lørdag var VB Akademiets U15 Liga-hold tilbage i turneringsregi, men takterne fra den flotte semifinalesejr over AGF kunne det talentfulde mandskab desværre ikke tage med videre til Brøndby, hvor de blå-gule vandt 4-1 (3-0).

- Det er sjældent, at vi kan sige, at vi ikke har kunnet være med. Men mod Brøndby, der bliver vi overmatchet, og resultatet er også derefter. Det er store personlige fejl, der koster. Deres høje fysiske pres stresser os, og det var kun i enkelte faser, at vi fik spillet os igennem, siger Kristian Olesen, der er U15 Liga-træner.

- Det er et wakeupcall til både spillerne og trænerstaben om, at der trods gode resultater og præstationer i denne sæson fortsat er et stykke vej op til de bedste i Danmark, hvor Brøndby i hvert fald hører til, siger Kristian Olesen, der roste sin indskifter Villads Østergaard for en god præstation.

Det var Benjamin Nicolaisen, der reducerede til 1-3 i begyndelsen af anden halvleg. Det var den 11. sæsonscoring fra angriberen, der også fik et indhop i U17 Liga-kampen efterfølgende.

U17 Ligaen 2023-24, Brøndby IF’s anlæg
Lørdag den 4. maj 2024 kl. 15.00
Brøndby IF - Vejle Boldklub 9-1 (4-1)
7. 1-0 Jacob Brøchner Ambæk