(Randers-)rebets løkke strammes om VB’s hals

Efter en offensivt blodfattig indsats forsømte VB for femte gang at tage springet over den forræderiske nedrykningsstreg. Fortjent tabte Nørreskovens Helte 1-2 til effektive Randers FC, og en reducerende scoring af indskiftede Onugkha var ikke nok til at bringe VB tilbage i opgøret. De rødblusede fremtræder offensivt for tandløse og scorer for få mål.

Af Ole Kristensen | 14. april 2024

David Čolina måtte pausere med den skade, der fik ham til at udgå i pausen i Viborg-kampen. For ham spillede en atter karantænefri Miiko Albornoz. Det skulle have været den eneste ændring VB’s startellever, men Ngbakoto var ukampdygtig, blev det konstateret under opvarmningen, og Victor Lind måtte med kort varsel overtage hans plads.

Vinden var hård og kølig, skyerne mange og solstrejfene få, og et par minibyger blev det da også til. Altså almindeligt dansk forårsvejr for de 8101 tilskuere. Heraf knap så mange i udebaneafsnittet, som Viborg FF kunne mønstre i søndags, men med måltavlen i ryggen tog de lyseblå fans lydmæssigt fint kampen op med Blok E.

Hjemmeholdet var i den chancefattige 1. halvleg ganske nærgående på sit første hjørnespark allerede i kampens 2. minut. Efter 13 minutter var Musa Juwara tæt på at slippe igennem, men han fik ikke kontrol over den sprælske bold.
I stedet kunne De Blå Heste bringe sig foran på et lidt unødvendigt hjørnespark. Ernest Agyiri servede kompetent fra stangen, og den store stopper Daniel Høegh pandede utageligt for Trott i nettet. En af VB’s forcer plejer at være effektiv afvisning af standarder, men ikke i dette tilfælde.
Björn Kopplin var tæt på øjeblikket efter, da det atter sejlede en smule i VB-defensiven, men forbi.

I en halvleg præget af meget duelspil og med bolden ofte højt oppe i den drilske vind skete der ikke stort foran målene. Med føringen i ryggen og vinden imod koncentrerede gæsterne sig om at forsvare stillingen og sparke væk, og vejlenserne var rørende ufarlige trods meget spil. Juwara var energisk i venstresiden, men uden målbart resultat, mens Provstgaard satte sig godt igennem – brød mange Randers-angreb og gik med frem for at støtte offensiven, som imidlertid var og blev ufarlig.

VB forsøgte at etablere et pres mod halvlegens slutning, og Anders K. Jacobsen flugtede over, mens Albornoz i overtiden med et udmærket langskud tvang keeper Carlgren ud i sin første alvorlige aktion.
Så 0-1 ved pausen, hvilket der ikke kan indvendes så voldsomt meget imod i en noget rodet affære.

Noget måtte der ske, og Prelec bragte fra starten af 2. halvleg Onugkha og Barry for Lind og Ofori.
Det var dog gæsterne, der syntes at lukke opgøret i det 57. minut. Mads Enggaard stjal bolden og stak den dybt til Mohammed ”Mange-mål” Fuseini, der scorede sit sjette mål i kvalifikationsspillet.
Elvius kom nu ind for Albornoz.

VB’s i særklasse bedste spiller og MOM, Oliver Provstgaard, som sikkert også har gjort indtryk på de mange scouts, testede efter 64 minutter Carlgren med et godt langskud, men fin redning af svenskeren.
Øjeblikket efter kom reduceringen imidlertid. AK fik spillet Onugkha godt op i venstre, og efter et par træk nettede topscoreren sikkert via indersiden af stolpen.

Hjemmeholdet havde du pæn tid til at få etableret et pres for udligningen, men det kom aldrig. Gæsterne kontrollerede dygtigt kampen og tillod ikke noget tryk fra vejlenserne, som smed Albentosa frem, men det var virkningsløst, da presset udeblev, og indlæggene i feltet få.
Randers var nærmere ved at øge føringen. Et Barry-boldtab resulterede i en triplechance til de lyseblå, og sidst var det Velkov, der fik kastet sig og blokeret Muamer Brajanac afslutning. Også Mike Themsen var tæt på med et godt langskud, men stor redning af 50 kamps jubilaren Nathan Trott.

Tobias Lauritsen afløste en i øvrigt velspillende Francois i den sidste halve snes minutter, men nærmere end en afslutning forbi fra tæt hold af Onugkha, som i øvrigt stod offside, kom vejlenserne ikke, så en noget hektisk og uskøn fodboldkamp sluttede med en fortjent sejr til Randers. Randrusianerne spillede ikke voldsomt kønt, men var effektive og holdt modstanderne væk fra chancer. Det var Hestenes tredje sejr på stribe.
Advarsler til Ofori og Velkov, en enkelt til RFC.

Med rundens resultater kan man efterhånden skrive Randers FC og Viborg ud af ligningen, hvad angår nedrykning. VB har nu kun OB og Lyngby inden for rækkevidde, men skal troen på overlevelse stadig eksistere, skal der snart hentes sejre ind – i flertal! Den første kan passende komme på søndag, når VB gæster Hvidovre.

Kvalifikationsspil, 3F Superliga 2023-24, Vejle Stadion
Søndag den 14. april 2024 kl. 14.00
Vejle Boldklub – Randers FC 1-2 (0-1)
18. 0-1 Daniel Høegh