Prelec: Jeg er stolt af mine spillere

Foto: Johnny Kristensen

- Vi har haft to store mål, fastslog Ivan Prelec efter sejren, som han ellers ikke ville knytte mange ord til.

Af Ole Kristensen | 21. maj 2023

- For det første ville vi rykke op og dernæst ville vi også vinde rækken. Vi har nu nået vores mål! Spillerne har arbejdet for det fra dag et, og de fortjener det. At vi har holdt fast i vores oprykningsplads lige fra den første kamp, viser karakter i vores omklædningsrum, og at spillerne har været determinerede omkring at nå vores mål. Jeg er meget stolt af mine spillere!

Prelec slog fast, at spillerne nu nyder festen og resten af sæsonen, men at fokus allerede nu er rettet mod næste sæson.

- Som mine forældre lærte mig: Har man gjort sit arbejde godt, kan man forvente et endnu hårdere arbejde forude. Og sådan er sport jo. Udfordringen bliver bare større, hvis man præsterer, og næste sæson bliver jo en helt anden. Hver kamp bliver en fight og vort håb er jo, at vi kan stabilisere os i Superligaen. Ikke nødvendigvis blot redde os i sidste runde, men stabilisere os.

Træneren undlod ikke at sende en tanke til alle omkring klubben – ansatte, frivillige og fans.

- Jeg husker sidste sæson, hvor vi var rykket ned inden sidste kamp, men fansene kom og støttede os alligevel. Det gav os et godt afsæt til denne sæson, og således håber jeg også, fansene kommer til Vendsyssel-kampen, selv om opgøret ikke er så betydningsfuldt. Det vil – efter en kort ferie - give os en god følelse op til forberedelserne hen imod Superliga-sæsonen.

Prelec forudskikkede, at det bliver et ungt hold i mandagens Future Cup-kamp i Brøndby, og at de unge også vil få en rolle i de to resterende kampe i NBL.

Peter Bonde: Vi taber kampen i felterne

Næstved-træner Peter Bonde var selvfølgelig træt af nederlaget, men glad for den kulisse, han og hans hold var havnet i.
- Vi forsøger jo at gøre det, vi er gode til, og det kan jo netop lade sig gøre på en så god bane, hvilket vi ikke er forvænt med i NBL. Men vi taber kampen i felterne, fastslog Bonde.

- Jeg føler, vi er bedst ude på banen, men vi mangler kynisme i duellerne og i afslutningerne. Den har Vejle, og så taber vi. Det var jo drenge mod mænd i dag …

Næstved har jo den specielle rolle at skulle møde de to øvrige oprykningskandidater i de to sidste runder.
- Vi lukker jo oprykningsspørgsmålet, hvis vi slår Sønderjyske næste weekend, pointerede Næstved-træneren. Og ellers kan også sidste kamp mod Hvidovre jo blive interessant.

Peter Bonde er lidt todelt, når han skal evaluere Næstveds sæson.
- Vi vinder 2. division suverænt og starter fantastisk i NBL det første halvår, hvor vi kvalificerer os til top 6. Men foråret kan vi ikke være tilfredse med.

Bonde ser allerede nu frem mod næste sæson.
- Vendsyssel, Hobro, nok Horsens, måske Kolding og Esbjerg – spændende og fysisk meget stærke modstandere.

Bonde mener allerede nu at have truppen så godt som på plads til næste sæson.
- Så vi ved præcis, hvad vi skal arbejde med!