Oliver Provstgaard før oprykningsspillet: Vi har kvalitet i truppen

Oliver Provstgaard har været afsted med det danske U21-landshold i godt og vel halvanden uge, hvor de danske talenter spillede to venskabskampe mod Ukraine og Schweiz. Nu er forsvarsprofilen tilbage i Nørreskoven, og han ser frem imod hjemmekampen mod Sønderjyske Fodbold, der er den første i oprykningsspillet.

Af Lars Christensen | 30. marts 2023

- Vi har talt om kampen, og overskriften er egentlig, at vi møder en modstander, som er på niveau med os selv. De har været lidt uheldige og ikke helt hentet de points, som de havde håbet, men vi har respekt for dem. Vi har skabt et godt udgangspunkt for os selv, inden vi skal møde de fem nærmeste konkurrenter igen, og nu skal vi selv gøre arbejdet færdigt, og det begynder med, at vores præstation mod Sønderjyske skal være god, siger Oliver Provstgaard.

Lige indbyrdes kampe

VB og Sønderjyske har et hav af indbyrdes kampe mod hinanden – og alene de sidste tolv måneder har klubberne dystet fire gange. VB har førertrøjen med tre sejre, mens sønderjyderne har en enkelt gevinst.

- Det har været helt lige kampe, men jeg føler også, at vi har været bedst i de to kampe i denne sæson. Hjemme i Vejle var vi skarpe på de chancer, der bød sig, og i kampen i Sønderjyske var det et flot mål til sidst som afgjorde kampen. Det er ikke kun held, når man scorer sent i flere kampe, det er også kvalitet, og den har vi i truppen, siger Oliver Provstgaard.

Stærke på dødbolde

Tre af Vejles seneste fire scoringer mod Sønderjyske er scoret efter dødbolde, og forsvarsprofilen glæder sig over, at Vejle har succes på standardsituationerne.

- Det er en vigtig del af fodbold i dag. Vi har talt meget om, at vi har en fordel, fordi vi har store spillere, vi kan trække med frem i feltet, siger Oliver Provstgaard.

Hvad er vigtigt, hvis vi skal score på dødbolde?

- Det har stor betydning, om serven ligger, som den skal. Hvis den ligger lige præcis, hvor den skal, og jeg timer mit løb, så er det meget svært for forsvarsspillerne at komme i vejen. Det handler om, at jeg ikke skal løbe for tidligt ind, men hvis jeg kommer rigtigt, så kan jeg få et godt svæv, og det er svært at forsvare sig imod. Målet mod Næstved er et godt eksempel på, at både serven og timingen passer, og det stræber vi efter ved alle dødbolde, siger Oliver Provstgaard.

I bagkæden skal der rokeres om, da Albentosa afsoner karantæne efter for mange advarsler, og med den store spanier ude er det naturligt, at andre træder frem.

- Det betyder, at vi andre skal træde endnu mere i karakter og tage ansvar inde på banen. Albentosa havde også karantæne mod Fremad Amager (4-1, red.), så vi har lige spillet en kamp uden ham. Vi er flere spillere, som efterhånden har en del kampe på holdet, og vi har på skift siddet udenfor. Vi har en bred trup med kvalitet i alle kæder, og jeg føler, at vi er dækket ind, siger Oliver Provstgaard.

Spændende afbræk på U21-landsholdet

Den 19-årige forsvarsspiller har netop været afsted med det danske U21-landshold, der med to venskabskampe har været i gang med forberedelserne til den kommende EM-kvalifikation.

- Det er altid spændende at være afsted med landsholdet. Jeg kender alle 2003’erne fra ungdomslandsholdene, men 2002’erne har jeg ikke spillet sammen med før, og der var også en 2004’er med, siger Oliver Provstgaard.

- Det er et godt afbræk fra dagligdagen at være afsted med landsholdet. Rutinerne bliver brudt, og man bliver evalueret af andre trænere og skal bygge andre relationer op på og udenfor banen. Der er ny landstræner (Steffen Højer, red.), og med et skift på trænerposten er der også nye rutiner. Vi ser ud til at have et stærkt hold og den helt store målsætning er, at vi skal med til EM. Der er et godt niveau på holdet, og flere af spillerne optræder i udenlandske klubber, så det er et godt sted at blive målt. Jeg føler, at jeg udvikler mig hver gang, jeg er udtaget, siger Oliver Provstgaard.

Det blev til to U21-landskampe i denne omgang, da danskerne først tabte 2-3 til Ukraine i Tyrkiet, inden de vendte hjem til Danmark og i Odense besejrede Schweiz med 3-2.

- Det var to gode kampe for os. Mod Ukraine kom jeg ind til de sidste 20 minutter, mens jeg spillede alle 90 minutter mod Schweiz. Det var en kamp, som vi førte 2-0 ved pausen, men kort inde i 2. halvleg stod der 2-2. Vi kom dog godt igen og vandt 3-2, siger Oliver Provstgaard.