Jubilerende anfører: Forsvarer os til et point

Foto: Fodboldidioterne

Raúl Albentosa var glad for det ene point, som fulgte med oprykkerne hjem fra dybfryseren i Kronjylland fredag aften, og så var den 35-årige spanske anfører også stolt over sit anførerjubilæum.

Af Lars Christensen | 1. december 2023

VB og Randers FC gav ikke seerne og vidnerne på Cepheus Park Randers den mest velspillede 3F Superliga-kamp i 2023, men der var masser af nerve i kampen. Og selvom deleren betyder, at vejlenserne holder jul og nytår på en af rækkens kedelige pladser, så var det ene point ikke ubrugeligt.

- Det er en hård kamp for begge hold. Vi har alle været igennem et langt efterår med op- og nedture, men det sidste indtryk er altid vigtigt. Jeg synes, at vi viser, vi er et solidt hold. Der er ikke så meget spil langs jorden. Meget dueller, lange bolde og anden bolde, siger Raúl Albentosa.

- Før pausen er Randers bedst. De har deres straffespark, som de ikke får noget ud af, og så har de også et par andre halve chancer. Der er nogle hands-regler, som jeg er uenig i, men det er sådan, det er. Nathan Trott pillede sparket, og det var et kæmpe boost for os op mod pausen, siger Raúl Albentosa.

Efter pausen var randrusianernes muligheder færre, og det hæftede Albentosa sig også ved i sin evaluering af årets sidste 45 minutter.

- Randers har ikke en målchance i anden halvleg. Det er heller ikke, fordi vi vælter os i chancer, men Ezatolahi og Onugkha kommer til lidt, og så var Busuladzic også ved at komme fri. Vi fik for lidt ud af vores hjørnespark, og det skal blive bedre. Det var en fysisk kamp, men jeg synes, at vi bestod. Vi rejste os i anden halvleg, og vi kunne have vundet. Det var en forsvarspræstation, der rakte til et point, siger Raúl Albentosa, der også sendte roser i retning af målmanden.

- Det betyder så meget for bagkæden, at Nathan er bag os. Vi ved, at kommer de forbi, så er der en kæmpe med handsker bag os. Han oser af sikkerhed, og det smitter af på spillerne foran ham. Det gør hele holdet ti procent bedre i forsvarsspillet, at vi bare ved, at han står der. Nathan er en topkeeper, og han redder point til os igen i aften, siger Raúl Albentosa.

Den 35-årige spanier bar igen anførerbindet for vejlenserne, og dermed kom han op på 50 kampe som anfører for Vejle Boldklub.

- Det er stort med 50 kampe som anfører. I går fik jeg det at vide, og det var overraskende for mig. Jeg er langt væk hjemmefra, men Vejle er blevet et fantastisk sted for mig og min familie, og vi føler os hjemme her. Klubben giver mig og min familie så meget igen, så jeg er glad her.

- Jeg har båret anførerbindet i enkelte kampe i mine tidligere klubber, men aldrig permanent. I enkelte kampe i Sofia og i nogle kampe i Deportivo La Coruna. Det er en tillidspost, og jeg føler, at jeg har et stort ansvar her. Jeg kender kun den nyere historie i Vejle, men jeg ved, at VB har haft nogle store anførere i tidens løb. Jeg håber at spille mange flere kampe som anfører og placere mig i historien her. Det var Vejle, der gav mig chancen efter min tid i Rumænien, og det er jeg taknemmelig for. Klubberne var usikre på min krop efter en skade, men VB og Marius Nicolae gav mig chancen, og det er jeg meget taknemmelig for, siger Raúl Albentosa.

Hvad er højdepunkterne i din tid i Vejle?

- Det er oprykningen mod Sønderjyske tidligere i år. Det var kulminationen på et års arbejde for hele klubben, og så kunne vi rykke op med vores mange fans i ryggen. Det var stort og jeg bar anførerbindet, så det var noget særligt.

- Der er også min flugtscoring mod Vendsyssel på hjemmebane. Det er mit eneste mål i karrieren, der er scoret uden for feltet. Det er nok det bedste mål, som jeg har scoret. Det vigtigste var mod Real Madrid, men det bedste har jeg scoret i Danmark. Jeg mindes også mit hovedstødsmål mod AGF. Det var min første kamp på Vejle Stadion, og det første hjørnespark, vi fik. Det var en helt vanvittig kamp på en svær bane, og så tog vi en sejr.

- Jeg håber, at vi kan lave flere gode minder sammen. Det slutter i hvert fald ikke her, og selvom vi holder jul under stregen, så har vi bagt op til, at det bliver et spændende forår, siger Raúl Albentosa.