Historisk højt tilskuergennemsnit: Kulmination på et stort stykke strategisk arbejde

Foto: Nikolaj Frimann Nielsen

Aldrig tidligere i moderne VB-historie, eller formentlig nogensinde, har der været så mange tilskuere til fodbold i Nørreskoven på en sæson. Salgschef i Vejle Boldklub, Mads Bro Hansen, forklarer udviklingen.

Af Daniel Abedeny | 31. maj 2024

132.726 tilskuere har i alt indfundet sig under Nørreskovens trækroner til superligafodbold på Vejle Stadion i 2023/24-udgaven af 3F Superligaen.

Fordelt over 16 hjemmebanekampe giver det antal et sæsongennemsnit på 8.295. Det er med afstand det højeste tilskuergennemsnit på Vejle Boldklubs hjemmebane siden 1991, hvortil den tidligste data på området kan tilbagespores – og formentlig også nogensinde i Vejle Boldklubs 133 år lange historie.

- Alle, der har været til fodbold i Nørreskoven i den her sæson, har set og oplevet, hvad de her tal har betydet for opbakningen og stemningen på stadion. Udviklingen er noget af det mest markante, jeg i min tid i Vejle Boldklub har været vidne til og en del af, indleder Mads Bro Hansen.

Foto: Nikolaj Frimann Nielsen

Målrettet strategisk arbejde på den lange bane

Da Vejle Boldklub påbegyndte implementeringen af den nye strategiplan, Det næste kapitel, var det ud fra en overordnet strategisk præmis om, at grundigt dataarbejde kombineret med kontinuitet, såvel i det sportslige som i det administrative arbejde, kunne skabe et bedre afsæt for at videreudvikle de mest centrale områder af organisationen, herunder billetsalg og matchday-indtægter.

- Det stadion, vi har kunnet præsentere for fans og sponsorer over denne sæson, har selvfølgelig været et varmt samtaleemne. Opbakningen har været fantastisk, men den er ikke landet hos os ved et tilfælde.

- Den er et resultat af et målrettet strategisk arbejde, som vi tog hul på fra begyndelsen af sæson 2022/23, og som blandt andet indebærer et nyt digitalt billetsystem med bedre muligheder for monitorering af data fra vores kunder, en dertilhørende ny markedsføringsstrategi i krydsfeltet mellem kommunikation og aktivering samt en komplet omstrukturering af stadionplanen med ny fanzone og tribunefordeling. Sidstnævnte er et resultat af et virkelig flot arbejde af vores dygtige folk i administrationen og iblandt vores stadionpersonale. Omstruktureringen har betydet, at vi har flyttet vores ikoniske Blok E hjem bag det ene mål, samtidig med at vi har skabt et betragteligt større areal til at videreudvikle vores fanzone, Royal Fan Universe.

Markant stigning

Sammenlignet med tilskuergennemsnittet fra Vejle Boldklubs seneste sæson i 3F Superligaen, i sæson 2021/22, er gennemsnittet i sæson 2023/24 steget med 69,98%.

- En stigning i den størrelsesorden kan ikke kun forklares gennem afledte effekter fra eksempelvis pandemi og forårsvejr. Afledte effekter, som vi i vores daglige arbejde ikke har indflydelse på, kan ikke løfte 3.368 flere tilskuere i gennemsnit på en sæson. Det kan heller ikke forklares ud fra sportslige resultater, slet ikke med tanke på, at vi har ligget under stregen i stort set hele sæsonen.

- Til gengæld fortæller tallene, at det daglige arbejde med kommunikationen og aktiveringen har betydelig indflydelse på det produkt, vi kan præsentere på hver kampdag i Nørreskoven. Vi kan kort sagt se, at vi sælger billetter og abonnementer og ansporer en dialog om at komme på Vejle Stadion, hver gang vi tager hul på de forskellige delområder i vores markedsføring.

- En afledt effekt, vi til gengæld har indflydelse på, er det indtryk, vi efterlader hos dem, som kommer. Alle, der tager på stadion og får en god oplevelse, kan fortælle andre om den med glæde og entusiasme. På den måde har vi potentielt flere tusinde ambassadører for den gode stadionoplevelse og det at tage på fodbold på Vejle Stadion, hver gang vi spiller.

Udover stadionrekorden på 10.408 tilskuere mod Brøndby IF den 28. august 2023, er det værd at bemærke, at de store udsving i tilskuertallene fra kamp til kamp er blevet anseeligt mindre i denne sæson.

Foto: Nikolaj Frimann Nielsen

Tallene spænder fra 6.516 mod Viborg FF 29. oktober 2023 til førnævnte rekordkamp, mens størstedelen af kampene på Vejle Stadion har været overværet af et tilskuertal tæt på det føromtalte gennemsnit. Læg dertil, at familieafsnittene J1/J2 har været udsolgt for både enkeltbilletter og nytegnede sæsonkortabonnementer i hele foråret, ligesom at Blok E, trods en udvidelse på 150 pladser, også har været udsolgt til alle forårets kampe på Vejle Stadion.

- Vores tilskuertal har grundlæggende været stabile hele sæsonen igennem, og det er værd at bemærke, synes jeg. For den stabilitet fortæller, at vi bedre end tidligere er lykkedes med at markedsføre en oplevelse på Vejle Stadion, uanset om det drejer sig om en kold novemberaften eller en kamp om overlevelse, som vi så senest mod Hvidovre. Den fortæller også, at der er en enorm interesse for Vejle Boldklub i Vejle og omegn. Den opbakning er selvfølgelig vigtig, for det er den, vi løbende arbejder på at stimulere for derigennem at nå ud til flere, fortæller Mads Bro Hansen.

- Tilskuerfremgangen er nok tydeligst at se på MODU Tribunen, som består af J1/J2 og Blok E. Vi er mildest talt imponerede over den massive fremgang og opbakning, der har været på især Blok E. Et fyldt Blok E sætter standarden for resten af stadionoplevelsen. Det er den, der fremhæves. Det er også den, som vores partnere i loungerne taler om. Men vigtigst af alt har den en enorm kulturskabende værdi for stemningsskabelsen på stadion.

- Selvom Blok E har været teknisk udsolgt og fyldt til mange af kampene, har vi stadig en klar ambition om at få flere med. Det er det, vores løbende arbejde med at få hævet brugsgraden på vores sæsonkortabonnementer til Blok E går ud på. Derudover har vi udarbejdet en faseinddelt plan over mulige kommende udvidelser af afsnittet. Den første udvidelse på de 150 pladser og installeringen af Bar' E, vores nye tribunebar, er første fase i den plan, og det tiltag har vores fans heldigvis taget rigtig godt imod.

Foto: Nikolaj Frimann Nielsen

Nye skridt skal tages

Med flere tilskuere følger anderledes processer, behov og udvikling i forbindelse med stadionoplevelsen. At afvikle kampe for stort set fyldte tribuner stiller ikke kun større logistiske krav, men også et større fokus på de oplevelsesøkonomiske aspekter af at tage til fodbold i Nørreskoven.

- På kampdage mærker vi trykket, men generelt er min vurdering, at vi er lykkedes med at anspore en anderledes rutine iblandt vores fans på kampdage. Den ansporing skyldes også de mange fans, som på diverse fora og i andre sammenhænge opfordrer deres medfans til at frigive og dele deres sæsonkortabonnement, hvis ikke de skal bruge det. Vi bemærker det. Det er stærkt og godt at se. At hæve brugsgraden er en fælles opgave, som vi som klub ikke kan løfte alene.

- Folk kommer tidligere og er generelt rigtig gode til at følge diverse praktiske anvisninger til og fra stadion. For at lette trykket på indgangene har vi i foråret haft en ny indgang åben via det gamle stadion. Det handler om de små nålestik hele tiden, som gør en forskel i det store billede for stadionoplevelsen.

- At skabe en bedre stadionoplevelse er en løbende opgave, som vi er meget ydmyge omkring. Vi har en lille, men ekstremt kompetent organisation, og selvom vi møder vores naturlige begrænsninger, er vi hele tiden på udkig efter tiltag, der kan skabe et løft for vores fans. Det er ikke et arbejde, der er stoppet, fordi vi er i mål med de første seje træk. Tiltag som bedre digital tilgængelighed og fleksibilitet, en større fanzone, en klogere stadionplan og bedre faciliteter på tribunerne kan og skal ikke stå alene. Over længere tid skal der mere til, og det er ad den vej, vi sammen skal tage vores næste skridt hen mod et endnu bedre Vejle Stadion, slutter Mads Bro Hansen.

FÅ ADGANG TIL ALLE VORES HJEMMEKAMPE

Fra bare 79,- pr. måned kan du med et abonnement få adgang til alle kampe på Vejle Stadion.

Køb abonnement her

Hovedsponsor

PARTNERE | EKSKLUSIV