Håbet spirer i Nørreskoven

Foto: Johnny Kristensen

Med en fortjent 3-1 sejr over Hvidovre i bundbraget i Nørreskoven kunne VB ikke alene notere sig sin første hjemmesejr i denne sæson, men også høste tiltrængt selvtillid til anden halvdel af grundspillet, som starter i Parken efter landsholdspausen. Kønt var det visseligt ikke denne søndag eftermiddag, men de tre point sættes blot ind på kontoen og kræver ingen skønhedspris. Ezatolahi, Onugkha og Ngbakoto var dagens målhelte.

Af Ole Kristensen | 8. oktober 2023

Alt imens Nørreskoven falmer så småt, og de fleste vækster går i dvale – ja, så spirer der et lille håb for VB. Det er blot et bittelille, lysegrønt kim med et par forpjuskede blade, men det vokser. Otte point gør ingen sommer, når der skal måske 30 point til overlevelse. Men i de sidste fem kampe har fire af dem trods alt kastet VB-point af sig, og når der dertil lægges et par pokalsejre, ja, så ligner det Aufwärtstrend for Jyllands Rubin. Hvidovre er foreløbig sat tilbage, og der er kontakt til de foranliggende hold!

En enkelt ændring var der at notere hos de rødblusede i forhold til nullerten mod FCN. Tobias Lauritsen var bænket, og Onugkha tilbage i starteren. Med både Ngbakoto og Onugkha på banen kunne VB således møblere om og spille med to angribere.
Christian Gammelgaard var for første gang med i truppen efter sin lange pause pga. træthedsbruddet i foden.
Ofori måtte sidde over med den skade, han pådrog sig i mandagens Future Cup kamp.

Kølig var oktobersøndagen, men de af de imponerende 7371 tilskuere, der var så heldige at kunne lade sig varme lidt af den lavtstående om end slørede efterårssol, havde det ganske behageligt.

Første halvleg efterlod ikke publikum ret meget i tvivl om, i hvilken ende af tabellen de to kombattanter befandt sig. Ikke overraskende var opgøret præget af duelspil, mange afbrydelser, manglende spilrytme, lavt tempo og kun få vellykkede kombinationer.
VB havde første forsøg efter en halv snes minutter, da Albentosa headede over på et hjørnespark. Efter et nyt hjørne afsluttede Ezatolahi godt og fladt, men Filip Djukic dykkede ned og reddede ved foden af stolpen.

En noget uoverskuelig situation udspillede sig efter et kvarter. Kirkegaard kom i omstilling, og det så ud, som om Hvidovre lavede to advarselsgivende frispark næsten samtidig. Eller måske endog rødt kort? Dommer Peter Kjærsgaard langede da også en enkelt advarsel ud, men trak den tilbage, da han havde været ved VAR-skærmen og iagttaget, at Kirkegaard åbenbart havde begået frispark, da omstillingen startede. Er De forvirret …?

Allerede efter en god halv time måtte gæsterne udskifte en skadet Jonas Gemmer med Magnus Fredslund.
Et langskud fra Hamza Barry strøg lige forbi, og halvlegen truede med at fade ud i en niveauløs 0-0 affære, men så eksploderede opgøret fra det 40. minut.
Ud af ingenting bragte de sortklædte sig foran, da Christian ”Greko” Jakobsen headede et indlæg fra venstre i mål.
Knapt havde de mange tilrejsende fra 2650 dog fået armene ned, før VB havde fået udlignet. Hamza Barry slog fra venstre et skarpt hjørnespark, og Ezatolahi headede fra forstolpen flot i mål i fjerneste hjørne. Iraneren blev i øvrigt dagens MOM.
Kort efter stjal Ngbakoto bolden i HIF-feltet, og flere VB’ere havde mulighed for at trykke af, men uskarpt kom afslutningen aldrig.
Alligevel overlevede gæsterne ikke Peter Kjærsgaards fem minutter lange tillægstid. Albornoz’ kælne indlægsfod fandt inde foran mål en flyvende Onugkha, der pandede i mål.
Til allersidst i den hæsblæsende afslutning på 1. halvleg var Hvidovres Ahmed Iljazovski snublende tæt på at udligne, men han måtte nøjes med en Aluminiumstreffer, og det blev ved en smal VB-føring ved halvtid.

Med føringen i ryggen overlod VB mere eller mindre frivillig initiativet til gæsterne efter pausen. Hvidovre fik da også etableret et vist tryk, men lad os være ærlige – ganske ufarligt var det, hvad københavnerne kom med. VB’s hovedstødsstærke bagkæde og målmand Trott i fællesskab havde intet besvær med at afvise HIF’s angrebsbestræbelser.

Efter en time kom Velkov og Lauridsen på banen for Kolinger og Kirkegaard.
Med 20 minutter igen slukkede de rødblusede endgültig lyset for ”Outsiderne”, som de jo hedder i Viaplay-serien. VB stjal bolden og kom i omstilling ved Elvius i højresiden. Wingbacken smed en god aflevering helt over modsat, hvor Ngbakoto kom stormende og firsttimede flot i nettet. Congoleserens første Superligascoring.

Ingen havde nu fantasi til at forestille sig Hvidovre, der har lavet fire mål i 11 kampe, komme tilbage i opgøret, selv om de forsøgte at styrke luftrummet ved at smide Makienok på banen. Busuladzic og Assehnoun afløste Ezatolahi og Ngbakoto, og vejlenserne spillede nu tydeligt med en to måls føring i ryggen. Skuldrene var sænkede, og spillerne optrådte med en helt anderledes ro og selvtillid end i de første nervøse 70 minutter.
Selv om det var gæsterne, der skulle jagte, var det VB, der havde mulighederne til sidst.
Onugkha forsøgte sig med en fræk afslutning fra venstre, men Djukic fik handskespidserne på. Der var gode langskud fra Onugkha og Assehnoun, ligesom Tobias Lauridsen spillede Juwara helt fri – gambianeren fik slutminutterne for en stærk Hamza Barry – men den hurtige offensivspiller strandede på en stærk redning af Djukic.

Således fadede kampen ud, og efter fem minutters tillægstid kunne VB’erne gå ned til Blok E til sæsonens første hjemmesejrshyldest i 3F Superligaen. I den modsatte ende måtte Hvidovre-spillere berolige nogle ungersvende, der i frustration over endnu et nederlag, sparkede lidt til låger og andet forhåndenværende.

Advarsler til Kolinger og Barry, mens også Hvidovre så gult to gange.
VB har nu 13 dages pause, inden det gælder en udekamp mod FCK. Alle mand til Parken!

Grundspil, 3F Superliga 2023-24, Vejle Stadion
Søndag den 8. oktober 2023 kl. 14.00
Vejle Boldklub – Hvidovre IF 3-1 (2-1)
40. 0-1 Christian ”Greko” Jakobsen