Gauerslund IF vender tilbage til Future Vejle

Foto: Johnny Kristensen

Som Vejle Boldklub kunne præsentere i forbindelse med hjemmekampen mod Vendsyssel FF, så vender Gauerslund IF tilbage til Future Vejle. De rødklædte syd for Vejle bliver medlemsmæssigt en af de største samarbejdsklubber for VB Akademiet, og begge parter er glade for, at man igen har fundet sammen om talentudvikling og fodboldoplevelser for klubbens mange børne- og ungdomsmedlemmer.

Af Lars Christensen | 7. juni 2023

Vejle Boldklub har tidligere i denne sæson præsenteret Øster Starup Vester Nebel (ØSVN) og Aale UI som nye samarbejdsklubber under Future Vejle, og denne gang er turen kommet til naboerne fra Gauerslund IF, der tidligere var en del af KUV-samarbejdet, og som nu har sluttet sig til Vejle Boldklubs voksende klubsamarbejde.

- Vi har savnet Gauerslund IF, og det er en glædens dag, når vi kan byde dem velkommen tilbage i Vejle. Det er en naboklub i det sydlige område, og vi har hele tiden syntes, at det var naturligt, at de hørte til hos os, indleder Steen Thychosen, der er Akademichef i Vejle Boldklub.

- Samarbejdet er det eneste rigtige for os, og vi er glade for, at Gauerslund IF som fodboldklub er kommet frem til det samme. Klubbens medlemmer har 15 minutters kørsel til VB Parken og Vejle Stadion, og vi glæder os til igen at tilbyde både deres spillere, trænere og ledere Superligafodbold på Vejle Stadion og de oplevelser, der hører med, men også hele delen omkring træninger på talentcenter for deres bedste spillere og træneruddannelsesplatformen VBcoaching.dk, siger Steen Thychosen.

Future Vejle-samarbejdet tæller i forvejen flere medlemsmæssigt stærke klubber, og i det felt bliver Gauerslund IF også en væsentlig spiller.

- Børkop er et vækstområde, hvor der er mange tilflyttere, og de har nogle meget brede ungdomsårgange, hvor de har op mod 50 spillere, så det er på alle parametre en væsentlig styrkelse af Future Vejle og VB Akademiet, at vi igen arbejder sammen med Gauerslund IF, og på vegne af hele klubsamarbejdet vil jeg gerne byde dem velkommen tilbage i folden. Det er et samarbejde, som vil gavne alle parter, og som vi glæder os til at starte for alvor den 1. juli, siger Steen Thychosen.

Gauerslund IF: VB og Future Vejle har hele pakken

Hos Gauerslund IF, der dækker det geografiske område mellem stationsbyerne Brejning og Børkop, har man haft grundige overvejelser omkring at deltage i Future Vejle-samarbejdet, og nu har klubben igen fundet tiden moden til at slutte sig til Vejle Boldklub.

- For Gauerslund IF er det mest nærliggende, at vi samarbejder med VB Akademiet og Vejle Boldklub og igen bliver en del af det stærke klubnetværk, der er i Future Vejle, indleder Martin Skov, der er næstformand i Gauerslund IF.

- Vi har været igennem en grundig proces som klub, hvor vi har kigget på, hvad vi gerne vil tilbyde vores medlemmer, trænere og ledere, og hvordan vi ser os selv som klub, og hvor vi skal hen i fremtiden. Det har været sundt at vende på bestyrelsesniveau og i fodboldudvalget, og vi er kommet frem til, at den pakke, VB og Future Vejle tilbyder, er værdiskabende for Gauerslund IF og vores medlemmer, og derfor er vi vendt tilbage, siger Martin Skov.

Næstformanden peger på både oplevelsesdelen og de sportslige tilbud, når han sætter ord på, hvorfor Vejle Boldklubs pakke har tiltalt klubben.

- Gauerslund IF er en breddeklub, og vi bliver aldrig andet, men vi skal favne vores medlemmer bredt, og rent sportsligt er træningstilbuddene til de bedste af vores spillere på talentcentrene attraktive, fordi de geografisk ligger i vores nærområde, og fordi de bliver varetaget af VB Akademiet og deres dygtige trænere. Så er der også oplevelsespakken, som gælder hele Gauerslund IF som fodboldklub. 3F Superligafodbold på Vejle Stadion for vores medlemmer, mulighed for at blive bolddrenge og indløbsbørn og at få førsteholdsspillere ud til vores klub og være en del af en træningsaften. Det har også tiltalt os meget, og vi ser frem til igen at kunne tilbyde vores medlemmer disse oplevelser, siger Martin Skov, inden han supplerer.

- Future Vejles tilbud dækker bredt i en fodboldklub som vores, fordi de både rammer eliten, bredden og i den grad også vores trænere, som bliver uddannet gennem en træningsplatform, og får mulighed for at videreudvikle sig til gavn for vores klub, siger Martin Skov.

Gauerslund IF’s bedste seniorhold ligger i midten af Serie 2 og har tidligere været oppe i Serie 1, men det er særligt på de yngste ungdoms- og børnehold, at klubben rummer nogle meget brede årgange.

- Vi er 600 medlemmer i vores fodboldafdeling, og de fordeler sig med cirka 500 drenge og 100 piger. Vi er ikke nogen lille klub, og vores medlemstal er støt stigende. Der er flere nybyggerkvarterer i vores område, og folk flytter til området, og det smitter af på Gauerslund IF, der har haft vokseværk i de sidste år. Vi har op imod 40-50 spillere på nogle af vores yngste årgange, siger Martin Skov.

- Det er ikke nogen skam for Gauerslund IF, hvis vi mister vores bedste spillere til VB Akademiet. Vi sender dem videre mod større drømme med åbne arme, hvis den situation skulle opstå. Og hvis de en dag skulle få lyst til at vende hjem, så er døren åben for dem. Sådan fungerer det samarbejde, og vi er en breddeklub med det motto, at vi vil være den fedeste fodboldklub, og det kan sagtens kombineres med at være en del af Future Vejle, siger Martin Skov.

Læs hvad Gauerslund IF skriver om deres tilbagevenden til Future Vejle her.

Læs mere om Future Vejle og se alle samarbejdsklubberne her.