Foto: Oliver Dinesen
Af Daniel Abedeny | 30. maj 2025
Læs også: Vejle Boldklub føjer nye farver til klubhistorien i årets store CSR-satsning
Syv kunstværker fra syv lokale kunstnere vil hen over sommeren pryde endegavlen af Vejle Kunstmuseum til skue og spontan nydelse for alle vejlensere.
I knudepunktet mellem Flegborg og Flegmade - et sted, som flere hundrede hver dag krydser såvel til fods som på hjul - har Vejle Boldklub i samarbejde med Vejle Kunstmuseum og Vejle Kommune skabt et midlertidigt monument af den overlevelsesgivende forårssæson i form af de syv kampplakater, som har tegnet forårets gang i Nørreskoven fra februar til maj, fra braget mod Brøndby til superligafesten mod Sønderjyske.
Den offentlige udstilling vil gå under samme navn som CSR-satsningen selv: FOR KUNSTEN, FOR KAMPEN, FOR KULTUREN.
- VB's projekt lægger sig et spændende sted, i den flydende grænse mellem kunst, kultur og samfund. Derfor er ydermuren på byens 102 år gamle museumsbygning det helt rigtige sted at klæbe de syv flotte plakater op! Ud over at støtte et godt formål skaber VB's projekt også en spændende platform for lokale kunstnere og designere. Det støtter vi selvfølgelig op om, sammen med alle de andre gode kræfter i byen, fortæller chef for Vejlemuseerne og Vejle Stadsarkiv, Flemming Hedegaard Larsen.
Den offentlige udstilling kan ses fra i dag, den 30. maj, gennem hele juni måned. Alle er velkomne til at lægge vejen forbi og opleve den fulde æstetiske udlægning af et forår, som samlede hele byen i røde og hvide farver, og som ingen VB'er eller vejlenser vil glemme.
Et velgørende kunstprojekt - det første af sin slags
Forud for forårssæsonstarten løftede Vejle Boldklub sløret for sit velgørende kunstprojekt. Syv kampplakater fra syv kunstnere med base i eller tilknytning til Vejle til forårets syv hjemmekampe, alt sammen for at rejse flere midler til at styrke den sociale indsats under Kong Hans Eg-initiativet.
Hver kampplakat blev sat til salg i forbindelse med den 3F Superliga-kamp, som den er en kreativ fortolkning af. Alle bidragydere i CSR-satsningen – heriblandt de syv kunstnere, trykker og medieproduktionen – deltog velgørende. Projektet er således 100% nonprofit, og hele salgsbeløbet fra det samlede salg går derfor direkte til Vejle Boldklubs fortsatte sociale indsats i og for Vejle og omegn.
Salget i forbindelse med FOR KUNSTEN, FOR KAMPEN, FOR KULTUREN har rejst et sekscifret beløb - midler, som nu er ført under den samlede sociale indsats under Kong Hans Eg-initiativet.
- Vi er en klub, som er defineret af vores forankring i byen, og det er en central del af vores selvforståelse som klub og organisation, at Vejle Boldklub skal give værdi til og gøre en god forskel for byens borgere med aktiviteter og initiativer, som ikke nødvendigvis tager afsæt i spillet på banen. Vi håber også, at vi med det her projekt kan vække en følelse af nostalgi og stolthed hos de ældste generationer af VB’ere og introducere vores yngste generationer af VB’ere til kunst, der har deres klub som omdrejningspunkt, som Henrik Tønder, administrerende direktør i Vejle Boldklub, udtalte i forbindelse med offentliggørelse af kunstprojektet, der altså bærer titlen FOR KUNSTEN, FOR KAMPEN, FOR KULTUREN.
Hjælp os med at passe på udstillingen
FOR KUNSTEN, FOR KAMPEN, FOR KULTUREN er offentlig, fordi de involverede parter har lagt vægt på, at udstillingen skal passe til plakatens æstetik, derved optræde i bybilledet og være tilgængelig for alle interesserede. At det samlede værk kan blive påvirket af vejrliget, er blot en del af konceptet. Enhver form for skade på det samlede værk, der ikke er forårsaget af vejrliget, vil imidlertid blive betragtet som hærværk af Vejle Boldklubs ejendom og vil blive behandlet derefter.
Foråret foreviget - syv kampe, syv kunstnere, syv kampplakater
Fra bare 79,- pr. måned kan du med et abonnement få adgang til alle kampe på Vejle Stadion.