Et enkelt point bag første kalenderlåge

Foto: Fodboldidioterne

Som barn glædede man sig altid til at se, hvad decembers første kalenderlåge gemte på. Fredag aften var det fodboldmæssigt uhyre magert, hvad fodboldfolket blev budt i Randers denne første dag i julemåneden. Bundkamp, ingen mål, ringe spil, 2637 tilskuere, sibiriske temperaturer. De Blå Heste var nærmest sejren, men med en strafferedning og flere andre fine parader reddede Nathan Trott et point til VB, hvilket dog ikke er nok til at lade Nørreskovens Drenge overvintre over stregen

Af Ole Kristensen | 1. december 2023

Der var fire ændringer blandt de 11, Ivan Prelec sendte ind i frysehuset i det Kronjyske. Albornoz, Velkov, Busuladzic og Lauritsen var bænket, og i deres sted optrådte Elvius, Kolinger, Ezatolahi og Barry. Gundelund optrådte i dag som venstre wingback, mens Elvius opererede i højresiden.
For 50. gang bar Raul Albentosa anførerbindet – til lykke med jubilæet, captain!

Fimbulvinteren har lagt sin knugende hånd over landet, og næppe mange af de 2637 tapre vikinger på Cepheus Park vil være kede af, at 3F Superligaen først byder på kampe til februar igen. Vejret er pt mest til indesysler!

Efter en ganske frisk start af gæsterne den første lille halve snes minutter var det hjemmeholdet, der først viste farlighed. Simen Nordli havde opgørets første mulighed, da han i det 11. minut sparkede over fra kanten af feltet. Også Coulibaly var nærgående, da han sparkede snært ved siden af.

Randrusianerne måtte allerede efter 22 minutter udskifte en skadet Mikkel Kallesøe med Jeppe Kudsk.
En kæmpechance kunne RFC’s Stephen Odey notere sig for, da han fra det lille felt på Filip Bundgaards indlæg ikke kunne passere Trott.

VB havde en del spil og schöne Ansätze, men for alvor farlige blev de rødblusede på intet tidspunkt i de første 45 minutter. Dertil manglede indlæggene eller den sidste aflevering kvalitet.
Et Gundelund-boldtab førte til en chance fra spids vinkel til Simen Nordli, men som altid var Nathan Trott på sin post.

I det 39 minut fløjtede dommer Jens Maae for et af de straffespark for hands, som der i moderne fodbold går 13 af på dusinet. Det var Ezatolahi, der havde en finger med i spillet. Trott havde dog luret Filip Bundgaards ikke alt for hårde, flade spark fra de 11 m, så stadig 0-0.
Øjeblikket efter måtte West Ham-manden flot vippe Oliver Olsens fine langskud til hjørne, så takket være Trott kunne VB gå til pause med et ikke uheldigt 0-0 resultat.

Set med VB-øjne blev det bedre i 2. halvleg. Vejlenserne havde længere sekvenser på bolden – især i den midterste del af halvlegen – og fik skubbet læderet fornuftigt fra side til side. Nok til at producere chancer var det imidlertid ikke – omvendt var der offensivt heller ikke meget i de lyseblå efter pausen.
VB fik tilspillet sig ganske mange hjørnespark, som dog alle blev urimeligt dårligt eksekveret. Højest gav de randrusianerne en omstillingsmulighed …

Marius Elvius stod for VB’s første forsøg inden for rammen i det 51. minut, da Karlgren uden problemer snuppede hans langskud.
VB sendte Juwara på banen for Kirkegaard efter en time. RFC’s Oliver Olsen var tæt på efter småspil i feltet, men Trott fik afværget. En fejl af Gundelund gav en mulighed til Simen Nordli, men han sparkede over mål.
Med en halv snes minutter igen kom gæsternes eneste reelle chance i kampen, da Onugkha fra en spids vinkel strandede på Carlgren. Kampen fadede nu ud med række advarsler til VB. Provstgaard, Elvius, Kolinger og Ezatolahi så gult, hvilket holder Kolinger ude af AGF-kampen. Der var en enkelt advarsel til Hestene.
Busuladzic og Assehnoun fik de sidste ti minutter for Barry og Ngbakoto.

Bedste VB’ere var Nathan Trott samt de ihærdige fans i udebaneafsnittet, som var ene om at skabe stemning i dybfryseren. Flot opbakning!
Det har ikke spillet for VB efter oprykningen. Men efter nul point efter de første seks kampe er det dog kun blevet til tre nederlag i de sidste 11 opgør, hvilket giver grund til en vis forhåbning. VB vil dog stadig være hede favoritter til nedrykning sammen med Hvidovre, med mindre der kvalitetsmæssigt bliver lagt på inden anden halvsæson.

En rigtig glædelig jul samt et godt VB-nytår ønskes de trofaste fans med VB-hjertet herfra.

Grundspil, 3F Superliga 2023-24, Cepheus Park Randers
Fredag den 1. december 2023 kl. 19.00
Randers FC - Vejle Boldklub 0-0 (0-0)

Kort:
52. Oliver Provstgaard (gult kort)
83. Marius Elvius (gult kort)
87. Denis Kolinger (gult kort)
90. Saeid Ezatolahi (gult kort)

Indskiftninger:

Dommer: Jens Maae
Tilskuere:
2.637