De Blå Heste galopperede fra VB til sidst

Foto: Johnny Kristensen

Der var deja-vu i Nørreskoven søndag eftermiddag. Som så ofte før var VB tæt på et point, men gav det væk i det 84. minut, da Hestene scorede sejrsmålet, hvor Hamza Barry ellers havde ellers bragt balance i regnskabet med en flot udligning. Med det syvende et-måls-nederlag kan man selvsagt ikke blot blive ved at tale om uheld. Det er også manglende evner, og VB står med nederlaget stadig som en af rækkens bundhold.

Af Ole Kristensen | 17. september 2023

I forhold til pokalkampen i Haderslev havde VB atter alle ”landskampsramte” til rådighed – på nær en skadet Gilli Rólantsson. Sammenlignet med sidste SL-kamp i Odense havde Ezatolahi og Assehnoun erstattet Busuladzic og Tobias Lauritsen, der begge var på bænken. Her sad også Kirkegaard efter sin blindtarmsoperation.

Vejrguderne var atter i det sympatiske hjørne og lod en mild septembersol kærtegne kinderne hos 7396 tilskuere. Heraf en ganske pæn sjat lyseblåklædte fra Kronjylland.
Det var Veterandag, og de danske udsendte soldater blev overalt i idrætsverdenen – således også i Nørreskoven – hyldet før kampen.

Steffen Kielstrup havde i kampprogrammet forudskikket, at bundkampen godt kunne blive en noget låst affære mellem to hold, der for alt i verden ikke ville tabe, og de første 45 minutter blev da mildt sagt heller ikke noget festfyrværkeri.
VB passede godt på sig selv, stod lavt og lod gæsterne have bolden. Det lykkedes sjældent hjemmeholdet at komme i omstillinger, og ofte forsøgte man sig med lange bolde, der ikke førte til noget. Det var ikke det store mod, Jyllands Rubin trods hjemmebanen udviste i 1. halvleg.
Alligevel stod de rødblusede for to af de eneste lidt bedre muligheder inden pausen. Allerede efter tre minutter halvflugtede Saeid Ezatolahi mere end kvalificeret, og Patrik Carlgren måtte ud i fuld længde for at forhindre en VB-føring.
Efter 24 minutter sparkede Miiko Albornoz lige forbi efter godt VB-opspil – Ezatolahi havde næstsidste fod på bolden.

Trods meget spil og 3-0 i hjørnespark i RFC-favør var randrusianerne om muligt endnu mindre målfarlige end hjemmeholdet. De mange høje indlæg tog Trott eller den hovedstødsstærke VB-bagkæde sig af, og kun Coulibaly var momentvis farlig og sparkede efter en halv time over i lovende position.

Så en ganske begivenhedsløs 1. halvleg, hvor dommer Jens Maaes hyppige pift i fløjten dog var med til at forhindre folk i at døse helt hen i sensommervarmen.

Liv i kampen kom der efter pausen, skønt de idelige spilafbrydelser stadig forhindrede enhver rytme i spillet.

Værterne var åndeligt stadig i omklædningsrummet, da Björn Kopplin i det 47. minut pludselig befandt sig aldeles fri foran VB-målet, og han kunne let bringe sit hold foran gennem benene på Trott.

Randers kunne have slukket lyset tre minutter senere. Et VB-frispark i lovende position førte intet med sig andet end en omstilling til gæsterne. Coulibaly løb fra VB-forsvaret, og kun en mesterlig fodparade af dagens VB-MOM, Nathan Trott, forhindrede en fordobling af føringen.

I stedet slog Hamza Barry tilbage i den anden ende, da han udlignede med et fladt skud fra kanten af feltet.
Minuttet efter havde hovedparten af tilskuerne set føringsmålet komme. Elvius flugtede lidt halvkikset, og Onugkha og Kirkegaard var millimeter fra at kunne pirke bolden over målstregen.

VB havde skiftet Kirkegaard ind for Assehnoun i pausen, og efter en time fulgte Busuladzic og Lauritsen for Ofori og Elvius. Kort efter kom Yeni Ngbakoto på banen for Onugkha.
Med 20 minutter igen truede Ezatolahi igen med et langskud, som Carlgren måtte vippe over tværribben. På VB’s eneste hjørnespark i kampen – RFC fik seks – headede samme Ezatolahi snært forbi.

Afgørelsen kom med seks minutter igen af ordinær spilletid. Ex-VB’er Babayan, der var blevet skiftet ind i 2. halvleg, smuttede forbi i VB’s højre side og lagde bolden ind til Filip Bundgaard, som let kunne sparke Randers i front.

VB kastede Albentosa frem og Juwara ind i opgøret for Ezatolahi, men noget egentligt tryk blev der aldrig tale om. Tættest på en udligning var Ngbakoto med et opportunistisk saksespark lige på Carlgren.

Kampen kunne snildt være endt remis eller endog med en smal VB-sejr, men facit er, at det gjorde den altså ikke. Vejlenserne må kigge indad og forsøge at få drejet på nogle knapper, så man kan få de tætte kampe til at vippe til VB’s fordel eller i alt fald kaste point af sig. Det er også nødvendigt, at holdet viser større mod, end det var tilfældet i dagens første rædsomme 45 minutter. Allerede på fredag kan man jo øve sig på det, når det gælder en kamp i Lyngby. Et opgør uden kaptajn Albentosa, som er i karantæne.

Grundspil, 3F Superliga 2023-24, Vejle Stadion
Søndag den 17. september 2023 kl. 14.00
Vejle Boldklub – Randers FC 1-2 (0-0)
47. 0-1 Björn Kopplin