Alt endnu åbent efter remis i bundslaget

Foto: Oliver Dinesen

Udtrykket og attituden var ganske anderledes hos VB fredag aften på Lyngby Stadion end i sidste weekends forsmædelige optræden i Hvidovre. Efter en energisk indsats fik de rødblusede fortjent et point med hjem fra Sjælland – udligningen faldt kort efter pausen og var (naturligvis) signeret German Onugkha, holdets enerådende topscorer. Et intenst bunddrama fandt således ingen sejrherre.

Af Ole Kristensen | 26. april 2024

VB mønstrede fire ændringer i forhold til blamagen på Pro Ventilation Arena. I bagkæden var det Kolinger, der afløste Velkov, mens Miiko Albornoz optrådte på venstre wingback for en skadet Čolina. På midtbanen spillede Barry for Ofori, og fremme var Tobias Lauritsen foretrukket for A.K. Jakobsen. Emmanouilidis var for første gang i truppen efter sin skade, mens hverken Kirkegaard eller Ngbakoto var blevet klar til kampen.
Hjemmeholdet havde Marcel Rømer og Andreas Bjelland med igen, mens Chukwuani var bænket og Magnus Riisgaard Jensen langtidsskadet.

Vejrguderne havde haft travlt med at sikre april den historiske nedbørsrekord, men havde dog indstillet skydningen op til kampen. Spillepladsen var dog mere end almindeligt våd, om end der ikke ligefrem var tale om en decideret vandpantomine, som da sjællænderne mødte OB, men svære betingelser var det umiskendeligt for aktørerne.
4.152 tilskuere var mødt frem til den for nedrykning særdeles definerende kamp, og trofaste VB-sindede fyldte gæstetribunen flot ud. Opbakningen til de rødblusede var som altid fin kampen igennem.

VB kom aggressivt ud og dominerede uvant kampen. Efter otte minutter kom da også første chance til gæsterne, da Onugkha slap fri efter et sjællandsk faux-pas. Vinklen blev dog spids, og Jannich Storch kunne redde topscorerens forsøg.
Gæsterne sad på spillet og optrådte dejligt opportunistisk, men indlæg og hjørnespark savnede kvalitet, så farligt blev det for sjældent.
Hjemmeholdets første forsøg havde Marcel Rømer med et langskud efter en god halv time.

Første gang de kongeblå for alvor var i det vejlensiske felt, kastede det dog en scoring af sig. Finnsson smed et indlæg ind i feltet, hvor Sævar Atli Magnússon drejede rundt om sig selv og sendte bolden op i hjørnet. Sådan er fodbold også …
Onugkha forsøgte at slå tilbage, da han blev spillet fri, men Storch nåede først frem og fik blokeret.
Gemytterne kom i kog mod halvlegens slutning, da Lyngby-lejren krævede det andet gule kort til Kolinger for et frispark mod Jonathan Amon, men dommer Lasse Læbel Graagaard beholdt trumferne i ærmet. Frisparket mundede i øvrigt ud i et langskudsforsøg fra Amon, som Trott flot tog sig af.

Så 1-0 ved pausen efter VB-dominans, men samtidig også en for ineffektiv dominans.
Prelec var selvsagt nødt til at skifte Velkov ind fra starten af 2. halvleg for Kolinger, over hvis hoved et rødt kort hang som et Damokles-sværd.
Helt fortjent efter spillet i 1. halvleg fik VB udlignet straks efter pausen. Juwara løftede perfekt bolden ind i feltet, hvor Onugkha med hovedet kunne notere sig for sit 10. sæsonmål.
Velkov var tæt på at følge op fem minutter senere, da han på Barrys hjørne headede snært forbi.

Anden halvleg blev for den neutrale tilskuer mere livlig. Sjællænderne satsede nu mere og skabte langt flere muligheder end før pausen. I det 65. minut headede lille Jonathan Amon i en blød bue mod mål, men Trott nåede at få taget et vigtigt skridt tilbage og fik bolden vippet over tværribben. På det efterfølgende hjørne fik Finnsson afsluttet kompetent, men Trott reddede igen flot.

Spillet vekslede frem og tilbage, og øjeblikket efter lagde en velspillende Juwara bolden godt ind foran mål, hvor Onugkha ikke nåede frem til den.
Prelec skiftede nu fire gange hurtigt efter hinanden. Først kom Lauritsen ud til fordel for et comeback til Emmanouilidis. Dernæst afløste Elvius Albornoz, og endelig kom AK og Ofori ind for Juwara og Barry.
Hjemmeholdet havde teten mod slutningen, og Trott fik endnu engang lejlighed til at bevise, at han er 3F Superligaens måske bedste keeper, da han hev en vanvittig fodparade op på Magnússon.
Trods stor intensitet udløste bunddramaet kun en enkelt advarsel, og den gule billet til Kolinger holder ham ude i næste kamp.

Ganske rimeligt endte det hele med en deler, hvilket ikke giver nogen afklaring i bunden. VB har stadig et hul på to point op til Lyngby, men med tre af de sidste fem kampe i Nørreskoven og mod de omkringliggende bundkonkurrenter, skal man endnu ikke afskrive Nørreskovens Drenge.

Vi har nu alle over en uge til at få nerverne i ro inden næste neglebider – hjemme mod OB mandag kl. 19.00.

Kvalifikationsspil, 3F Superliga 2023-24, Lyngby Stadion
Fredag den 26. april 2024 kl. 19.00
Lyngby Boldklub – Vejle Boldklub 1-1 (1-0)
38. 1-0 Sævar Atli Magnússon