Kampdagsstatus: Påskeprogrammet afsluttes i Hjørring

Foto: Daniel Abedeny

Et stramt påskeprogram med tre vigtige opgør på ni dage afsluttes for Vejle Boldklubs vedkommende med en udekamp i Hjørring mod Vendsyssel FF 2. påskedag kl. 14.00. Til kampen stiller VB op uden den karantæneramte Saeid Ezatolahi.

Af Lars Christensen | 9. april 2023

Seneste kamp: Velkovs header sænkede Vendsyssel
Så sent som søndag den 5. marts mødtes klubberne senest. Det var på Vejle Stadion, og kampen var den tredjesidste i grundspillet. Vendsyssel kom bedst ud, og Abou Ali havde tidligt et stort tilbud, ligesom gæsterne på en række Hyltoft-dødbolde trykkede på. Men værterne kunne også bide fra sig på standardsituationerne, og et Albornoz-hjørne endte i panden på Velkov, der flot drejede læderet i nettet.
VB tog mere og mere styringen over opgøret i 2. halvleg, og Mucolli og Ezatolahi havde gode forsøg, men også gæsternes Tobias Anker headede kvalificeret. Mod slutningen var Ofori ved at score sit første VB-mål, men spillet op af Onugkha misbrugte han, og i stedet løb kampen ud med VB som en fortjent sejrherre. Der var den første startplads i NordicBet LIGA til Vladimir Arsic, der løste opgaven flot. Læs mere om opgøret her.

Siden sidst: Vendsyssel med to nederlag og et kryds
Vendsyssel og VB mødtes så sent som søndag den 5. marts på Vejle Stadion, hvor klubberne afviklede deres sidste indbyrdes opgør i grundspillet. Vendsyssel tabte 0-1 i Nørreskoven og siden har vendelboerne slidt med resultaterne. Efterfølgende tabte de – hjemme i ”Silkeborg” – med 2-3 til Sønderjyske, og grundspillet blev afsluttet med et nederlag. Det var ude til topholdet Hvidovre, der vandt med 3-1.
Siden var der en lille kamppause, inden vendelboerne indledte oprykningsspillet med en 0-0-kamp i Helsingør. Vendsyssels seneste sejr i NordicBet LIGA dateres helt tilbage til den 25. februar, hvor de hvidklædte nordjyder besejrede Næstved.

Ezatolahi spærret – fem spillere i karantænefare
Saeid Ezatolahi afsoner sæsonens første karantænedag, da han fik en karantænegivende advarsel hjemme mod Sønderjyske. Den iranske landsholdsspiller passerede dermed 19 strafpoint – grænsen for den første karantænedag – og det er VB’s ottende karantænedag i sæsonen.
Ezatolahi sidder udenfor, og yderligere fem spillere er i karantænefare til topkampen mod Hvidovre, i tilfælde af en advarsel. Det er Mouhamadou Drammeh (13 strafpoints), Ebenezer Ofori (14), Miiko Albornoz (15), Richard Sukuta-Pasu (15) og Marius Elvius (18). Kun Elvius ryger definitivt i straffeboksen ved den næste advarsel, mens de øvrige godt kan tåle milde advarsler. Se et overblik over strafpoints her.

Jacob Rasmussen passer fløjten på Nord Energi Arena
Det bliver den unge dommer Jacob Tornbjerg Rasmussen, der passer fløjten mellem Vendsyssel og VB, og den bliver hans 12. kamp i landets næstbedste række. Hidtil i sæsonen har han dømt tre VB-kampe – og det er endt ud i tre sejre til vejlenserne. Først hjemmekampen mod Hvidovre (3-1), siden ude mod Sønderjyske (1-0) og udekampen mod Næstved (2-0) i marts. Han har passet fløjten i to Vendsyssel opgør, og det var vendelboernes nederlag i Næstved (0-3) og sejren mod FC Helsingør (4-1) hjemme. Sune Feddersen og Troels Christensen er linjedommere, mens Patrick Remon Gammelholm er kampens 4. dommer.

Fire glædelige gensyn: Greve, Jensen, Montiel og ”Agger” er tilbage
Der er masser af kendte ansigter hos VB’s kommende modstander. Mads Greve, Lucas Jensen, Diego Montiel og Emil ”Agger” Nielsen huserer alle fire hos dagens modstander, der også i trænerstaben har et kendt ansigt fra Nørreskoven. Det er deres mangeårige målmandstræner Karim Zaza, der i en periode i 2021 stod med samme ansvar i Vejle.
Mads Greve kom til VB fra Vendsyssel, og efter fire stærke sæsoner i Nørreskoven vendte den rutinerede stopper tilbage til Nordjylland. To af holdkammeraterne fra Vejle-tiden, Lucas Jensen og Diego Montiel, spiller også for VFF. Diego Montiel kommer dog desværre ikke i ilden 2. påskedag, da svenskeren gik i stykker i efteråret og ikke har udsigt til et comeback lige med det første. Kantspilleren Lucas Jensen er dog anderledes formstærk, og han har indledt foråret med flere assists. Lucas Jensen bidrog med masser af assists og stærke præstationer fra sommeren 2019 og to år frem, inden han også drog nordpå.
Udover de tre velkendte navne, så kommer Vendsyssel også med venstrebacken Emil ”Agger” Nielsen i truppen. Han er født og opvokset i Hjørring, men via Vejle Idrætsefterskole kom han til VB som U17-spiller og kæmpede sig op i ligatruppen og endte som en kompromisløs forsvarsspiller på VB Akademiet. Emil Adrendrup, som han er kendt som i Vendsyssel, fik seniorerfaring i Brabrand og Jammerbugt, inden han kunne vende hjem til barndomsklubben og erobre en fast plads i venstre forsvarsside.

NordicBet LIGA
2. påskedag den 10. april kl. 14.00