Velkov og VB vinder vigtig topkamp mod Vendsyssel

Foto: Johnny Kristensen

Stefan Velkov blev matchvinder efter 20 minutter, da VB søndag eftermiddag vandt den ekstremt vigtige topkamp mod rækkens nr. 3, Vendsyssel. Måske var spillet ikke sprudlende, men Nørreskovens Drenge diverterede med en professionel og gennemført gedigen præstation og havde ikke svært ved at holde clean sheet mod ellers efne vendelboer.

Af Ole Kristensen | 5. marts 2023

VB holder tilskuersnittet, og 4265 førstehåndsvidner – heraf en ganske pæn sjat fra Nordjylland - nød forårssolen, mens de på mobilen kunne skæve til DMI’s prognose om truende snemængder næste uge. Never trust the Danish climate …

Fem ændringer var der at notere i VB’s startellever i forhold til pokalkvartfinalen i Parken. Oliver Provstgaard var karantæneramt, mens Drammeh, Busuladzic, Onugkha og Elvius denne gang startede på bænken. I stedet var Mucolli, Gundelund, Ofori, Sukuta-Pasu og Arsic med fra start. Sidstnævnte fik dermed sin første startplads i en turneringskamp, og bosnieren gjorde en fin figur.
VB stillede i en 3-5-2 formation med Sukuta-Pasu og Kirkegaard liggende fremme.
Hos gæsterne var ex-VB’erne Mads Greve, Lucas Jensen og Emil ”Agger” Nielsen med fra start. Diego Montiel genoptræner efter sin alvorlige skade. Han var med i bussen og regner med at være klar igen til den nye sæson.
Der var florale hilsener fra VB til Greve, Lucas Jensen for deres store præstationer i VB-trøjen.

VB kom godt ud, og på sit første hjørne opstod en god hovedstødschance til Albentosa, som dog blev så overrasket over tilbuddet, at han ikke fik træf på læderet.
Seks minutter senere var der gavebod i den modsatte ende, men VFF og Wessam Abou Ali fik for lidt ud af den store mulighed, og Trott kunne gribe ind.
Gæsterne var ikke ufarlige ved Zander Hyltofts hjørnespark, og et af slagsen, der blev flækket videre ved forreste stang, skabte en farlig situation foran VB-målet.

VB kan dog også det der med hjørne. Et Sukuta-Pasu-forsøg lige forbi på et Gundelund-indlæg udløste nemlig i det 20. minut en serv fra stangen. Albornoz sendte smukt bolden ind mod forstolpen, hvor Stefan Velkov kom stormende til og headede bolden ind over keeper Marcus Bundgaard og i mål. 1-0!

Uden at producere de store og åbne chancer var VB fint i kontrol resten af halvlegen og kunne gå til pause med en smal føring.

Et lumsk langskud fra Mucolli åbnede 2. halvleg – Bundgaard fik fistet til hjørne. Også Ezatolahi fulgte godt op med et forsøg aus der zweiten Reihe.
Sukuta-Pasu headede godt på Ezatolahis indlæg, men fornem redning af Bundgaard.
Prelec sendte Drammeh på banen for Kirkegaard, og franskmanden havde nogle gode fremstød.
En force hos nordjyderne er normalt dødboldene, men VB fik normalt afvist alle høje bolde i feltet. I det 68. minut kom Tobias Anker dog til frit hovedstød efter hjørne, men strålende redning af Trott.

Busuladzic og Onugkha fik det sidste kvarter for Mucolli og Sukuta-Pasu. Netop Onugkha blev straks sat i scene med en cutback aflevering fra Ezatolahi, men presset fik angriberen ikke træf på bolden.
I det hele taget var vendelboerne mod slutningen nok meget på bolden mod et ganske lavtstående VB-hold, men det var værterne, der havde mulighederne på omstillinger. Med 10 minutter igen testede Onugkha Bundgaard, som halvklarede. Returen røg ud til en noget forbløffet Drammeh, som sparkede ved siden af. Kæmpe chance for at lukke opgøret!

Med fem minutter tilbage fik Onugkha bolden godt med sig med hovedet og spillede Ofori op, men ghaneseren sparkede over.
I bedste VM-stil fandt dommer Simon Duerlund Rasmussen knapt 10 minutters tillægstid, men selv om Vendsyssel forsøgte at lægge pres, var det stadig VB, der havde mulighederne, og både Drammeh og Ofori havde skudforsøg i overtiden.
Marius Elvius fik de døende minutter for Gundelund.

VFF var aldrig for alvor tæt på en udligning, og glade rødblusede spillere kunne lade sig hylde af jublende fans.
Tre advarsler var der at notere til de blåklædte gæster, mens Velkov og Ezatolahi fik anmærkninger fra opmand Duerlund Rasmussen. Advarslen til bulgareren holder ham ude i lokalderbyet mod Fredericia.

Matchvinder Velkov blev kåret til Man of the Match. Også Ofori og Ezatolahi ragede op på dagen. Som to lysende fyrtårne på midtbanen udstråler de ro og omtanke, suger boldene til sig og fordeler dem velovervejet.

Med sejren har VB med tolv runder igen elleve (11!) point ned til den ikke-oprykningsgivende tredjeplads. Det er svært at bevare pessimismen, og nu gælder det for topholdet blot om at holde snuden i sporet. På søndag gælder det – snevejr eller ej – lokalderbyet mod FC Fredericia. Alle mand i Skoven!!!

Grundspil, NordicBet LIGA 2022-23, Vejle Stadion
Søndag den 5. marts 2023 kl. 15.00
Vejle Boldklub – Vendsyssel FF 1-0 (1-0)
20. 1-0 Stefan Velkov