Vejle Boldklub skærper konkurrencen i forsvaret

Foto: Vejle Boldklub

David Čolina er lejet hos FC Augsburg og spiller sæsonen færdig i Vejle.

Af Daniel Abedeny | 24. januar 2024

Den 23-årige venstre back har siden januar 2023 repræsenteret Bundesliga-klubben, og trods sin unge alder ankommer kroaten til Nørreskoven med omfattende erfaring på seniorniveau.

Inden sit skifte til FC Augsburg nåede David Čolina således at spille over 100 kampe for den kroatiske storklub Hajduk Split, for hvem han var med til at spille europæisk og vinde to pokalmesterskaber i henholdsvis sæson 2021/22 og 2022/23.

I Vejle Boldklub vil David Čolina forstærke forsvaret og give trænerteamet flere muligheder på backpladserne til den forestående afgørende forårssæson. Ydermere vil David Čolina i Vejle Boldklub desuden blive genforenet med cheftræner Ivan Prelec, som i en årrække har trænet den kroatiske back på ungdomsniveau.

Indgående kendskab

Om tilgangen af David Čolina udtaler Marius Adrian Nicolae, sportschef i Vejle Boldklub, følgende:

- David Čolina er en spiller, som vi kender indgående, og som vi har fulgt i de seneste måneder med henblik på at tilknytte ham. Vi har længe villet hente David, og det er meget tilfredsstillende, at vi sammen med Augsburg er nået i mål med aftalen.

- David Čolina er hentet til at forstærke holdet. Vi har at gøre med en spiller, som har spillet flere end 100 kampe for Hajduk Split, og han er en vigtig spiller at få ind i den fase, vi ser frem mod nu. Selvom David ikke har fået meget spilletid i de seneste måneder, er han en spiller, der kan gøre en forskel for os. I forsvaret vil David skulle konkurrere med Miiko om at give os det, vi har brug for på den position. På vegne af Vejle Boldklub byder jeg David Čolina velkommen på holdet.

Cheftræner i Vejle Boldklub, Ivan Prelec, supplerer:

- Jeg har arbejdet med David Čolina i Dinamo Zagreb og på det kroatiske U17-landshold, da han var 16 og 17 år, og jeg kender ham derfor rigtig godt.

- Han er den tilføjelse, vi har udset os til venstre back, og nu opstod muligheden for at leje ham, og med det har vi nu to gode muligheder på vores venstre back. Jeg kender Davids evner og kvaliteter, og jeg er overbevist om, at han vil forstærke holdet. Han er ikke blot en god fodboldspiller, men besidder også en stærk karakter, og jeg ser frem til at se ham være en del af vores hold.

Er ankommet til Tyrkiet

David Čolina er onsdag aften blevet introduceret til sine nye holdkammerater og indgår fra dags dato i 3F Superliga-holdets forberedelser frem mod forårssæsonen. Således er Vejle Boldklubs nye venstre back også i betragtning til weekendens to træningskampe mod henholdsvis FK Velež Mostar lørdag og PFK Botev Plovdiv søndag.