VB sprællede tappert, men forgæves

Foto: Johnny Kristensen

Indtil fem minutter før tid havde tappert kæmpende VB mod FCK sæsonens første og chokerende point inden for rækkevidde i Mihai Tejas debutkamp på trænerbænken. Det syntes at være for godt til at være sandt – og var det da også. Andreas Cornelius kunne efter 85 minutter heade den ventede – og fortjente - sejr hjem til mesterskabsaspiranterne. Det var Kristian Kirkegaard, som kortvarigt tændte et håb om VB-point, inden Diks på straffe skabte balance i regnskabet. VB har med 10 kampe uden point dermed slået sin egen kedelige rekord for dårlig sæsonstart.

Af Ole Kristensen | 29. september 2024

Endnu engang var der fire ændringer hos VB i forhold til forrige weekends startellever. Hamza Barry var uden med en skade, mens Emmanouilidis, AK Jacobsen og Gammelgaard var bænket. I stedet havde den nye VB-træner Mihai Teja udtaget sidste søndags målscorer Ngbakoto, Kirkegaard, Juwara og Yeboah.
FCK var efter stor udskiftning i torsdagens pokalkamp mod HB Køge tilbage i formationen, som sidst besejrede AaB. Altså incl. de to ex-VB’ere Nathan Trott og German Onugkha, som da også fik en varm velkomst i Nørreskoven med en velfortjent floral hilsen fra sportschef Marius Adrian Nicolae.
Ligeledes var der klapsalver som en hyldest til alle frivillige i Forenings-Danmark.

Torsdag og fredags massive regnvejr, som satte det indre Vejle under vand, var nu afløst af en smuk, nedgående efterårssol.
9.063 tilskuere havde fundet vej til bund vs. top opgøret. Heraf et fyldt udebaneafsnit, hvorfra det kendte ”Bonderøve” gjaldede mere end én gang. Den vist typiske københavnske benævnelse for alle, der er bosat vest for Valby Bakke…

VB lagde aggressivt og optimistisk ud og var godt med i kampens første snes minutter. Yeboah var således snublende tæt på at kunne spille Kirkegaard fri efter en god aktion af ex-Brøndby-spilleren.
Langsomt fik de på dagen blåklædte københavnere dog ædt sig ind i kampen, og fra midten af 1. halvleg trykkede de i alvorlig grad hjemmeholdet, som havde sværere og sværere ved at holde fast i bolden. Elyounoussi traf tværribben efter en Vekić-boksning, ligesom sloveneren måtte op med en feberredning efter et Delaney-hovedstød.

Omkring den halve time forsøgte både Onugkha og Achouri sig fladt, men ingen problemer for Igor Vekić.
I det 35. minut headede en helt fri Elyounoussi på trekantsammenføjningen. VB stod godt imod, men var efterhånden mere end almindeligt heldige med, at måltavlen endnu ikke havde skiftet.
Vejlenserne fik sig en smule befriet mod halvlegens slutning og tilkæmpet sig et hjørne, men hovedstadsklubben sluttede alligevel med et farligt forsøg fra en spids vinkel af Achouri.
Et godt kæmpende bundhold kunne gå til pause med 0-0.

Inden gæsterne rigtig opdagede, hvad der ramte dem straks efter pausen, havde bundholdet bragt sig foran. Ngbakoto pressede Gabriel Pereira til at aflevere til en fri Kirkegaard, der overtog bolden og passerede fladt Nathan Trott. Blok E stand Kopf …!

Onugkha forsøgte straks at skabe balance i regnskabet, men headede lige på Vekić, mens Delaney drejede et lumsk skud lige uden om VB-målet.
I det 57. minut kunne VB have bragt sig måske afgørende foran. Juwara spillede perfekt op til Ngbakoto, men fransk-congoleserens forsøg fra tæt hold gik lige udenom.
Efter en time fik dommer Jonas Hansen øje på et straffe til FCK, da Hetemi havde fat i Lerager. Diks eksekverede – 1-1.
Murata afløste nu Tobias Lauritsen, ligesom Anders K. Jacobsen lidt senere kom ind for en kramperamt Yeboah.
Gæsterne jagtede sejrsmålet, og Matsson sparkede et frispark snært over.
Cornelius, der havde afløst Onugkha, havde 1-2 målet for fødderne, da han fik en friløber, men ”Corner” blev pillet af Vekić.

Gammelgaard og van Bruggen fik den sidste halve snes minutter plus det løse for Ngbakoto og Kirkegaard.
I det 85. minut gik det så galt for bravt fightende vejlensere. Lopez gik til baglinjen og smækkede et perfekt indlæg ind til en fremstormende Cornelius, og heade, det kan den skadesplagede angriber. 1-2 til stor fornøjelse for de mange gæstefans.
VB prøvede desperat at gøre skaden god og fik da også tilkæmpet sig et par hjørnespark, men det skulle ikke være i dag, pointhøsten skulle starte.
MOM blev Luka Hujber. Der var advarsler til Provstgaard, Hetemi, Yeboah, Elvius, Murata og Juwara – FCK kunne nøjes med en tredjedel så mange af de gule.

Der var opløftende tendenser på det nederlagsvante VB-mandskab. En ny gejst og optimisme, som nok nogle gange kommer af et trænerskifte.
Men lad os ikke glemme at sende alle positive tanker i retning af Ivan Prelec, som har været en fremragende coach for det kroniske elevatorhold i Nørreskoven. Snublende tæt på at redde holdet var han i sæsonen 2021-22, da han tog over fra Peter Sørensen, men manglede et enkelt point op til AGF. En knusende sikker oprykning fra NordicBet LIGA i 2022-23 og en vanvittig flot niendeplads og dermed redning i sæsonen 2023-24 efter seks nederlag i starten. VB har den sympatiske kroat og hans dygtige team meget at være taknemmelig for.

De(t) første point må vel komme i hus på et tidspunkt. Hvorfor ikke på fredag, når det det sidste hold, VB mangler at møde, AaB, gæster Vejle Stadion? Alle mand i Nørreskoven og hjælp holdet til den første succesoplevelse!

Grundspil, 3F Superliga 2024-25, Vejle Stadion
Søndag den 29. september 2024 kl. 18.00
Vejle Boldklub – F.C. København 1-2 (0-0)
47. 1-0 Kristian Kirkegaard