VB skriver kontrakt med Benjamin Stelman

Foto: Camilla Dahl

Benjamin Stelman har i dag på sin 15-års fødselsdag indgået en tre-årig ungdomskontrakt med Vejle Boldklub til udgangen af 2026. Forsvarsspilleren kom til VB Akademiet som U13-spiller og har fortid i Future Vejle-samarbejdsklubberne Skibet IF og Bredballe IF.

Af Lars Christensen | 12. februar 2024

VB Akademiets U15 Liga-hold leverede en lang række fine præstationer i efteråret, og nu har den første af spillerne fra årgang 2009 sat sin underskrift på en kontrakt med Vejle Boldklub. Det er Benjamin Stelman, som akademichef Steen Thychosen glæder sig over at have sikret en underskrift fra i konkurrence med andre klubber.

- Blandt flere markante spillere på det succesfulde U15 Liga-hold er Benjamin Stelman den første, der underskriver en kontrakt. Benjamins præstationer og talent har været bemærket flere steder, og vi er glade for, at han har valgt at fortsætte sin udvikling på VB Akademiet, selvom han havde andre muligheder. Det er også en blåstempling af det arbejde, vi laver, at et stort talent lægger sin fremtid her, indleder Steen Thychosen.

- Som fodboldspiller er Benjamin en gadefodboldspiller. Han indeholder rigtig mange færdigheder, og han er moderne i sit spil og en mindre fodboldbegavelse. Både på U15 Liga-holdet og i DBU-regi spiller han stopper, men fremtiden må vise, om det også er her, han ender. I denne her case er det vigtigt, at vi også sender rosende ord afsted til to af vores større samarbejdsklubber i Future Vejle-samarbejdet. Det er Skibet IF og Bredballe IF, hvor Benjamin tidligere har spillet, og hvor han også har taget nogle gode udviklingsskridt. Uden det arbejde, trænere, ledere og medspillere har gjort, stod vi ikke her i dag. Vi er selvsagt meget tilfredse med denne indgåelse, og vi ser frem til at arbejde videre med Benjamin Stelman i de kommende år, siger Steen Thychosen.

Benjamin Stelman, der bor i Nr. Vilstrup på den vestlige side af Vejle, kom til VB Akademiet som U13-spiller, og han er glad for at fortsætte i klubben på en tre-årig kontrakt.

- Det er stort at indgå min første kontrakt med en fodboldklub, og jeg er meget glad. VB er en god mulighed for mig, fordi jeg har det godt i træningsmiljøet og har gode trænere. Det er både inspirerende og motiverende at være i klubben, og jeg er tilfreds med hele den pakke, som VB Akademiet kan tilbyde, siger Benjamin Stelman.

- Som fodboldspiller spiller jeg oftest en af de to midtstopperpositioner, men jeg har også været brugt på den defensive midtbane. Jeg er højrebenet, teknisk på et godt niveau og er god med fødderne, men jeg skal udvikle min fysik i de kommende år. Jeg træner ofte med U17, og jeg har både spillet en pokalkamp og træningskampe med dem, og jeg håber allerede i foråret at være mere med her. Det er udfordrende at blive prøvet af mod både ældre og fysisk stærkere modspillere, siger Benjamin Stelman.

Selvom den 15-årige forsvarsspiller fortsat hører til på U15 Liga-holdet, så er han udtaget til træningslejren i Tyrkiet, hvor han er med på VB Akademiets U17 Liga-hold.

- På lang sigt drømmer jeg om at blive professionel fodboldspiller, og ellers komme så langt som muligt både som person og fodboldspiller. Det skal helst begynde her i Vejle Boldklub, og det er meget motiverende at se, når flere og flere unge spillere får chancen i A-truppen. Min egen favorit er Oliver Provstgaard. Han har virkelig udviklet sig og vist, at selvom man har været ude i en periode med en skade, så kan man kæmpe sig tilbage, siger Benjamin Stelman.

Ved siden af fodbolden på VB Akademiet går han i 8. klasse på NOVA-skolen, men efter sommerferien begynder han på Vejle Idrætsefterskole.