VB så rødt og tabte den jyske klassiker

Foto: Johnny Kristensen

AGF’s nyerhvervelse Tobias Bech blev matchvinder, da VB trods undertallig i en halv time bød bronzevinderne godt op til dans i den jyske klassiker på Ceres Park. Oprykkerne pressede De Hvi’e, men måtte til sidst stå tomhændede tilbage, og målt på chancer var det heller ikke ganske uretfærdigt. Men Prelec’ tropper stemplede fornuftigt ind i 3F Superliga og beviste, man kan spille med.

Af Ole Kristensen | 23. juli 2023

Ivan Prelec havde foretaget en enkelt ændring blandt sine 11 startende i forhold til den afsluttende test mod Vendsyssel. Tobias Lauritsen afløste Lundrim Hetemi på den centrale midtbane. Gæsterne stillede således med Kolinger, anfører Albentosa og Provstgaard i bagkæden foran Trott. Rólantsson og Albornoz var wingbacks, mens Ofori og Lauritsen spillede centralt. Fremme lå Musa Juwara, Onugkha og Kirkegaard.
Der var officiel debut i den røde trøje til Juwara og Rólantsson.
AGF havde naturligvis ex-VB’er og profil Tobias Mølgaard med i bagkæden.
Af Gymnastikforeningens fire nye spillere var kun Tobias Bech – sidst topscorer for Ingolstadt i 3. Liga – med fra begyndelsen.

De lokale fans havde – som traditionen byder før premierekampen – været på Aarhus Walk mod Ceres Park startende med gudstjeneste, hvor de imidlertid havde glemt at bede om godt vejr. Sommerregnen stod uophørligt ned over spillepladsen gennem hele kampen.
En morsom tifo fra det hvide fanhjørne forkyndte ”Jagtsæson”, og den aldrig uambitiøse klub fra den jyske hovedstad stiler uden tvivl igen efter toppen.
12.215 mere eller mindre gennemblødte tilskuere – heraf godt 1.000 vejlensere i et velbesøgt udebaneafsnit – overværede en intens, dramatisk og til tider ganske velspillet premierekamp.

Premierekampen fik en mere end livlig start. Inden der var spillet fem minutter, var Musa Juwara løbet fra Frederik Tingager, men gambianeren afsluttede for tidligt, og afslutningen gav ikke Jesper Hansen problemer. Den chance burde have været større!
I angrebet efter headede Tobias Bech afrettet over VB-målet, og på det efterfølgende hjørne ramte Nicolai Poulsen stolpen – her brændte det for alvor på for oprykkerne!

Kort efter var det VB’s Kirkegaard, der gik solo og nær havde overlistet ”Gamle Hansen” i De Hvie’s mål. Jo, der var samtalestof nok på lægterne blot inden for opgørets første otte minutter.

Herefter gik kampen lidt i stilstand, men ud af ingenting kom hjemmeholdet på 1-0 efter 22 minutter. Trott kunne ikke holde den våde bold på et indlæg fra venstre, og Tobias Bech støvede af til en debutantscoring.
Målet rystede gæsterne, og der stod Aarhus på den resterende del af 1. halvleg. Tobias Bech var farlig ved et direkte frispark, men god redning af Trott. Med fem minutter til halvtid lagde Mølgaard bolden godt ind til en fri Mikkel Duelund, der firsttimede, men fantasiredning af englænderen i VB-målet. Så 1-0 ved pausen.

VB jagtede udligningen straks fra 2. halvlegs start. En opportunistisk Kirkegaard, som til stadighed udfordrede de hvidblusedes forsvar, gled fri i venstre, men der kom ikke noget målbart ud af situationen.

Oprykkernes bestræbelser for at få et premierepoint led dog et knæk efter en time, da Tobias Lauritsen blev forevist det røde kort af dommer Jonas Hansen efter en voldsom tackling.
Hjemmeholdet forsøgte nu at slå mønt på den numeriske overlegenhed, og kun en feberredning af Trottt forhindrede Patrick Mortensen i at heade 2-0 målet ind.

VB skiftede Drammeh ind for Juwara. Fremdeles var det aarhusianerne, der forsøgte sig, og Nicolai Poulsen udnyttede et VB-boldtab til at bringe sig i gunstig skudposition, men forbi. Indskiftede Mikael Anderson afsluttede kvalificeret, men Trott fik handskespidserne på, og øjeblikket efter var det igen Anderson, der sparkede lige udenom.

Prelec satsede alt til sidst. Ind kom Elvius, Sukuta-Pasu og Hetemi for Ofori, Onugkha og Kolinger, og VB gik i 4-4-1. Mod slutningen blev også Albentosa kastet frem. VB har i Gilli Rólantsson fået en mand, der kan kaste en grind over et kirketårn, og opskriften mod slutningen var en masse bolde ind i feltet. Gymnastikforeningen virkede trods overtallet ganske shaky og mistede overblikket lidt, og vejlenserne pressede voldsomt på for en udligning. Et hjørne fra Albornoz traf tværribben via Jesper Hansens handsker.

Det blev dog ved en trods alt fortjent, spinkel sejr til bronzevinderne fra sidste sæson, men VB kan hive adskilligt med fra premierekampen. Oprykkerne spillede med og var en jævnbyrdig modstander for det favoriserede hjemmehold. VB vil foreløbig stadig høre til bookmakernes hede nedrykningsfavoritter – sammen med Hvidovre – men med bedre udnyttelse af chancerne er der en vis grund til optimisme.
VB råder over et sammentømret og ganske erfarent hold og lægger sig ikke bare ned – uanset modstander.
Der var udover det røde kort til ”Bisse” advarsler til Juwara og Albentosa, mens Kahl blev advaret hos AGF. Velkov kom ind i slutminutterne for Kirkegaard.
Næste hurdle er lørdag, når de danske mestre fra FCK gæster Nørreskoven.
Alle mand på Stadion!

Grundspil, 3F Superliga 2023-24, Ceres Park, Aarhus
Søndag den 23. juli 2023 kl. 14.00
AGF – Vejle Boldklub 1-0 (1-0)