VB Akademiet og Bredballe IF styrker talentsamarbejdet

Foto: Daniel Abedeny

VB Akademiet har indgået en udvidet samarbejdsaftale med Future Vejle-klubben Bredballe IF, og det betyder, at klubberne styrker årgangene fra U6-U12 hos de blå med ansættelsen af Peter Ulrich som børneudviklingstræner, og dermed formaliseres samarbejdet med den voksende klub i det østlige Vejle.

Af Lars Christensen | 14. februar 2024

De blå fra Bredballe IF er den medlemsmæssigt største af de 30 samarbejdsklubber under Future Vejle, og nu rykker naboerne fra anlægget på Hældager Stadion endnu tættere på Vejle Boldklub, da de indgår en udvidet samarbejdsaftale med VB Akademiet.

Peter Lund, børne- og ungdomsudviklingstræner på VB Akademiet med ansvar for Future Vejle, ser fine perspektiver i det nye samarbejde.

- Historisk set har Vejle Boldklub og Bredballe IF altid haft et godt og tæt samarbejde, og derfor er det naturligt at kigge i deres retning, når vi ønsker at styrke børnemiljøerne i vores nærområde. Bredballe IF er en klub i rivende udvikling, og det er både omkring børne- og ungdomsfodbold, men også i deres seniorafdeling. De er den klub, der leverer flest spillere til VB Akademiet fra U13-U19, og nu øger vi så samarbejdet med dem, og det skal gerne komme begge parter til gode i fremtiden, siger Peter Lund.

Det sker blandt andet med ansættelsen af Peter Ulrich som børneudviklingstræner, og han bliver bindeled mellem VB Akademiet og Bredballe IF, og med den ansættelse søsættes også en række nye initiativer hos de blåklædte.

- Der bliver tilbudt ekstra træninger til flere af de yngste årgange, og så kommer vi også til at sende trænerne på de respektive årgange på trænerkurser. Der er ikke tale om nogen revolution af en i forvejen velfungerende klub, men vi vil igangsætte nogle tiltag, som skal være med til at hæve deres sportslige niveau og som vil stille både VB Akademiet og Bredballe IF stærkere i fremtiden, siger Peter Lund.

VB Akademiets yngste hold er på U13, og fremover bliver det Bredballe IF, som repræsenterer Vejle Boldklub i børnefodbold.

- Fremover er det BIF der repræsenterer VB Akademiet fra U10-U12, inden de bedste spillere samles på VB Akademiet som U13-spillere. Anlægget på Hældager er rigtig godt til børnefodbold på grund af dets centrale placering, og så er der gode faciliteter, og vi glæder os til løbende at udvikle samarbejdsaftalen, siger Peter Lund.

Samarbejdsaftalen er ikke kun af sportslig karakter, da Bredballe IF også vil modtage billetter til 3F Superliga-holdets hjemmekampe på Vejle Stadion til klubbens ungdomsmedlemmer.

Hos Bredballe IF oplever man i disse år stor sportslig fremgang på flere fronter. Klubbens bedste seniorhold vandt i efteråret Jyllandsserien og skal nu spille om oprykning til Danmarksserien, mens klubbens ungdomsafdeling leverer masser af spillere til VB Akademiets elitehold.

- Det er helt naturligt for Bredballe IF at involvere sig endnu mere i talentsamarbejde med VB Akademiet. Vi ligger på hver sin side af Horsensvej, og der er en geografisk nærhed, som binder klubberne sammen. Vi har et stort opland, som med de mange nye byggerier ved Tirsbæk Bakker kun er blevet større, indleder Kern Lyhne, der er næstformand i fodboldafdelingen i Bredballe IF.

Klubben har 930 medlemmer og mellem 50 og 80 medlemmer på de yngste årgange, og det stiller store krav til klubbens organisation.

- VB Akademiet tilbyder en meget værdifuld knowhow omkring elitefodbold, som vi nu i endnu højere grad kommer til at gøre brug af. Vi får adgang til ny viden på området, og med ansættelsen af Peter Ulrich som børneudviklingstræner sikrer vi en direkte kontakt til Peter Lund og VB Akademiet, siger Kern Lyhne.

- Vi har en lang række frivillige trænere og forældretrænere, og vi får i endnu højere grad mulighed for at tilbyde dem attraktive trænerkurser og adgang til sparring med andre trænere. Vi vil gerne fastholde den positive udvikling i Bredballe IF, og det gør vi ved at øge samarbejdet med Vejle Boldklub. Det er et stort skulderklap til det store arbejde der laves på mange niveauer i vores fodboldklub, at vi får mulighed for at være med til at ansætte en børneudviklingstræner og træde endnu tættere på VB Akademiet, siger Kern Lyhne.

- Det her er ikke kun et samarbejde, der skal hjælpe de bedste spillere, men noget der skal løfte hele Bredballe IF over tid, både sportsligt og organisatorisk, og vi glæder os til at være med til at sparke det i gang, siger Kern Lyhne.