U19 udfordrede topholdet Brøndby, men tabte

Foto: Ole Nielsen

Topscorer Frederik Flaskager skaffede det formstærke U19 Liga-hold en pauseføring mod U19 Ligaens tophold fra Brøndby, men værterne slog tilbage efter pausefløjtet, og på 25 minutter blev 0-1 forvandlet til 3-1, og dermed måtte det ældste akademihold rejse fra Vestegnen uden points – for første gang i fire år.

Af Lars Christensen | 4. maj 2024

U19 Liga-holdets træner, Niclas Hougaard, afsonede forårets anden karantænedag mod Brøndby, og derfor var det holdets assistenttrænere, der ledede slagets gang fra sidelinjen i Brøndby. Der var ingen ændringer på mandskabet, og dermed var der genvalg til det hold, der præsterede så fint i sidste spillerundes straffesparkssejr over AC Horsens.

Brøndby kom til opgøret fra midtugens derby-sejr over F. C. København, og de blå-gule skulle bruge tre points for at følge med FC Midtjylland, der fredag aften hentede en klar sejr over AGF.

Topscorer Frederik Flaskager gav gæsterne en føring ved pausen, da han midtvejs igennem første halvleg udnyttede godt opspil i højre side til at slippe igennem alene med Brøndbys målmand, og så var vejlenserne foran 1-0.

- Vi er virkelig gode i første halvleg. Det er især i begyndelsen af kampen, hvor vi har god kontrol med bolden og fortjent bringer os foran ved Flaskager, der kommer igennem og scorer. Det er Andreas Tomaselli, der spiller dybt på Flaskager, og begge hold stopper egentlig op, da de tror, der er offside, men Flaskager er hurtig til at opfatte, at Sander Ravn i en offside position er udenfor indflydelse, og så går spillet videre, og Flaskager løber ned og kan score. Op mod pausefløjtet kommer Brøndby bedre med, men de scorer ikke. Det er også en halvleg, hvor vi skaber til mere end én scoring, da Theo Laursen blandt andre også kunne have scoret, siger Niclas Hougaard.

Der var dog ikke spillet meget mere end et kvarter af anden halvleg, før topholdet fra Brøndby havde erobret føringen. Først udlignede de på et straffespark.

- Vi prøvede at forberede spillerne på, at Brøndby ville komme ud med et hårdere og større tryk i anden halvleg. Vi skulle udnytte både mellemrum og bagrum noget mere, men i stedet spillede vi for meget lige på dem, og vores fejl straffes hårdt, siger Niclas Hougaard.

Da Clement Bischoff med sin anden scoring gjorde det til 3-1 med mere end 20 minutter igen, lignede det game over, men de rødblusede sluttede godt af på Vestegnen, og et reduceringsmål lå i luften. Topscorer Frederik Flaskager kunne være blevet dobbelt målscorer, mens der også var muligheder til Eskildsen og Flø for at komme på måltavlen og frembringe ny spænding om slutresultatet.

- Vi kommer tilbage i god kontrol i de sidste 20 minutter og skaber flere chancer, som vi burde have scoret på. Det er vores første 20 minutter efter pausen, som vi taber kampen på. Vi formår ikke at omstille os på deres højere pres, og det skal vi både forstå og lære af, for vi udfordrer dem i store dele af kampen. Fodboldkampe ændrer sig, og vi skal også være klar på at justere undervejs, så modstanderen ikke bare kan få overhånden, som de fik i eftermiddag og afgjorde kampen. Det er en god følelse, at vi kan ærgre os sådan over et nederlag til et af rækkens klart bedste hold. Det lå til os i første halvleg, men vi skal hurtigt rejse os, for vi skal også udfordre FC Midtjylland og F. C. København i de kommende uger, siger Niclas Hougaard.

U19 Liga-holdet møder FC Midtjylland i den kommende spillerunde. Opgøret er flyttet til tirsdag den 14. maj og afvikles i VB Parken.

U19 Ligaen 2023-24, Brøndby IF’s anlæg
Lørdag den 4. maj 2024 kl. 12.30
Brøndby IF - Vejle Boldklub 3-1 (0-1)
24. 0-1 Frederik Flaskager