U17 tabte til AGF

Foto: Bo Nielsen

Efter tre sejre på stribe kom VB Akademiets U17 Liga-hold ned på jorden igen i lørdagens tidlige kamp mod AGF, der vandt 4-1 efter 1-1 ved pausen. Det var forsvarsspilleren Hjalte Gitz, der kunne udligne til 1-1 for vejlenserne.

Af Lars Christensen | 19. november 2023

Cheftræner Mads Nissen havde to ændringer på sit mandskab i forhold til sidste uges imponerende 3-1 sejr på udebane over FC Nordsjælland. I målet afløste Jonathan Villefrance U19-holdets Gustav Nørregaard Knudsen, mens Yusuf Faghir i angrebet blev erstattet af U15 Liga-holdets Benjamin Nicolaisen (f. 2009), der dermed fik sin første startplads på U17. Nicolaisen har imponeret på det succesfulde U15-mandskab med fire scoringer, og han nettede også i sin debut på U17 Liga-holdet tidligere på efteråret.

- Det er en kamp, hvor vi er bedst i første halvleg, og hvor de er de bedste i anden halvleg. Fælles for begge halvlege er, at vi starter for dårligt, og de scorer hurtigt i begyndelsen, siger Mads Nissen.

Efter en hurtig AGF-scoring så fik vejlenserne udlignet til 1-1 i det 34. minut, og det mål var signeret af forsvarsspilleren Hjalte Gitz, der lagde bolden i nettet.

- Vi udligner til 1-1 efter godt erobringsspil af Hjalte Gitz, der bryder kuglen og via Benjamin Nicolaisen, der har en berøring med også, kommer alene igennem med deres målmand og sikkert scorer til 1-1, siger Mads Nissen.

De sidste 45 minutter begyndte som første halvleg med en tidlig aarhusiansk scoring, og så var det de unge vejlensere, der måtte frem og jagte.

- I anden halvleg er vi hele tiden efter dem, fordi de hurtigt kommer foran 2-1, og midtvejs kommer de også foran 3-1, da de scorer et mål på bagstolpen, hvor vi er uopmærksomme. Vi spiller kampen til ende og har flere chance for at reducere og åbne spændingen op, men målet udebliver. Til sidst er Jonathan Villefrance uheldig med en aktion, og så kan AGF score et nemt mål til 4-1 og lukke endegyldigt, siger Mads Nissen.

- Det er frustrerende her efter kampen. Vi står med en følelse af, at vi kunne have fået mere ud af kampen og bygget videre på de præstationer og resultater, som vi har haft de sidste par uger, men sådan gik det ikke. Der er masser at lære af denne kamp, siger Mads Nissen.

U17 Liga-holdet har fortsat to kampe, inden holdet går på vinterpause. Den første er mod IF Lyseng fra U17 divisionen i DBU Jyllands pokalturnering den 29. november, mens Brøndby venter i U17 Ligaen hjemme i VB Parken lørdag den 2. december. Se stillingen i U17 Ligaen her.

U15 Liga-holdet vandt lørdag eftermiddag efterårets femte sejr, da det hjemme i VB Parken blev 4-2 (1-0) over Brøndby. Målene blev scoret af Kerim Sejdic, Nicolas Gammelgaard (2) og Eman Subasic.

- Vi lykkes især fint med vores pres, vandt mange dueller og var skarpe i andenboldsspillet. Med bolden gør vi det godt, men tager lidt for mange risici centralt i banen, hvor Brøndby gerne vil erobre bolden. Vi er foran 2-0, men formår ikke at lukke kampen, og pludselig står der 2-2. Vi løftede os, og kort efter scorer vi til 3-2, og vi genvandt momentum. Jeg er meget tilfreds med holdet som enhed, men der var også mange gode individuelle spillerpræstationer, siger Kristian Olesen, der er cheftræner for VB Akademiets U15 Liga-hold.

Se stillingen i U15 Ligaen her.

U17 Ligaen 2023-24, Vejle Idrætsefterskole kunstgræsbane
Lørdag den 18. november 2023 kl. 11.00
Vejle Boldklub – AGF 1-4 (1-1)
4. 0-1 Frederik Munk