Topscoreren har genfundet målformen: Vi er klar til udfordringen

Foto: Daniel Abedeny

To kampe i træk har German Onugkha fundet vej til modstanderens mål. Fredag aften på Lyngby Stadion skal Vejle Boldklubs 27-årige topscorer forsøge at bygge videre på den stime.

Af Daniel Abedeny | 25. april 2024

- Søndag var en dårlig dag for os alle. Det var et dårligt resultat, og vi spillede dårligt. Det kunne alle se. Men den frustration og vrede, som nederlaget har vækket i os, skal vi omsætte til motivation, så vi kan få det bedste frem i hinanden. Det er den stemning og den ild, som har præget holdet siden. Vi er opsatte efter at vise os frem fra vores bedste side, og når vi tager til Lyngby, kommer vi efter at tage tre points. Det er det, vi fokuserer på.

Tilbage i målscorerens rolle

Med ni mål i denne 3F Superliga-sæson er German Onugkha den suveræne VB-topscorer. Efter en længere måltørke af syv kampe uden scoringer har angriberen fundet tilbage til sin gode målform. De seneste to vejlensiske scoringer mod henholdsvis Randers FC (1-2) og senest mod Hvidovre IF (2-1) har Onugkha haft sidste fod – eller hoved – på.

- Som udgangspunkt er det ikke noget, der glæder mig, fordi vi ikke fik nogen points ud af det. Som angriber er det selvfølgelig godt at score, men jeg er holdspiller. Mine præstationer skal tilføre holdet succes, og når mine mål ikke gør nogen forskel på tabellen, giver det mig ikke den samme følelse. Jeg vil til enhver tid bytte mine to mål for flere points i de to kampe.

- Jeg er angriber. Det er mit job at score, men når målene så ikke kommer, er det bare vigtigt at holde roen, at stole på dine holdkammerater, dit instinkt og dig selv. Jeg har mange gode folk omkring mig, både i staben og i mine holdkammerater. Det er på grund af dem, at jeg er tilbage med mål.

En ny mulighed mod Lyngby

- At møde stor opbakning på udebane giver mig altid en særlig følelse. Det er et boost at løbe ud til opvarmning og se et rødt hjørne af stadion, selvom vi er væk fra Vejle. Det har stor betydning at mærke fansenes støtte. I fodbold taler man ofte om de der ekstra procenter, og som angriber føler jeg, at fansenes opbakning er med til at skubbe mig frem.

Hvilke forventninger har du til kampen fredag?

- Vores plan er klar, og alle er indforstået med den. Jeg har kun tre points i hovedet. Jeg er ligeglad med, hvordan vi tager dem. Om vi spiller en flot kamp, en grim kamp, om vi vinder 1-0 eller 5-4, det betyder ikke noget. Vi er klar til udfordringen.