Skarpe omstillinger bag testsejr i Brøndby

Foto: Oliver Dinesen

Anders K. Jacobsen og Dimitris Emmanouilidis scorede målene med få minutters mellemrum midt i første halvleg, da Vejle Boldklub vandt 2-0 over Brøndby på udebane lørdag eftermiddag. Kampbilledet var med de blå-gule mest på bolden, men gæsterne afgjorde kampen på to skarpe omstillinger og fik et godt afsæt til den kommende uges arbejde på træningsbanen.

Af Lars Christensen | 29. juni 2024

Efter sidste weekends interne test i VB Parken var det tid til den første ”rigtige” træningskamp i pre-season. Modstanderen var Brøndby på deres bane 1 ved Brøndby Stadion, hvor cheftræner Ivan Prelec og trænerteamet havde valgt et hold med tilbagevendte Tobias Haahr Jakobsen på mål. I bagkæden var det Sønderskov, Velkov og Provstgaard, mens Elvius og Albornoz spillede wingbacks. I maskinrummet Barry og Hetemi, mens Gammelgaard og Emmanouilidis flankerede AK i forreste linje.

- Selvom det er en træningskamp, og resultatet ikke er det primære for os, så vælger vi at holde fast i et koncept, som spillerne kender fra sidste sæson. Derfor kom vi med vores tremandsbagkæde, hvor vi står godt på banen, og som spillerne er trygge i. Det gav et kampbillede, hvor Brøndby var meget på bolden, men hvor vi løb nogle gode omstillinger og gjorde ondt på dem. Vi har trænet forskellige formationer i de første to uger, men valgte forud for et møde med Brøndby ude, hvor vi også har mange unge spillere med, at vi ikke ville ændre for meget og det gav en god præstation fra vores side, siger Steffen Kielstrup, der er assistent- og transitionstræner.

Efter 24 minutter var det Anders K. Jacobsen, der åbnede scoringen, og det gjorde han efter en god afslutning.

- Vi erobrer bolden inde centralt i banen og kører så halvvejs en omstilling. Gammelgaard driver bolden frem, og der er gode løb omkring ham, men han finder så AK, der tager bolden med i løb og udenfor feltet sparker rigtig godt til den, og så scorer han i det korte hjørne. Det var et rigtig flot angribermål, siger Steffen Kielstrup.

Føringen blev fordoblet bare fire minutter senere, da Dimitris Emmanouilidis i feltet havde sidste berøring på endnu en effektiv VB-omstilling.

- Føringen blev øget kort efter, og det kom efter godt spil. Det begynder med Hetemi inde centralt, der spiller dybt på Marius Elvius i højre side, og han kommer mellem deres back og yderstopper, og så slår Elvius en mellemting mellem et indlæg og et cutback over i det bagerste område i feltet, hvor ”Dimi” kan sparke bolden i et tomt mål, siger Steffen Kielstrup.

Brøndby havde også deres muligheder for at komme på måltavlen, men Tobias Haahr Jakobsen og siden unge Gustav Knudsen var ikke til at passere denne eftermiddag.

- Brøndby vader ikke i chancer, men de har deres tilbud, selvom vi er komfortable med kampbilledet, hvor Brøndby er meget på bolden. Spillerne arbejder hårdt i organisationen, og alle har et godt billede af, hvad der kræves på deres position. Klaiber sparker forbi mål efter vores 2-0-mål, og til sidst i halvlegen er Filip Bundgaard også tæt på. Tobias Haahr har mange gode indgreb, og han hiver også en stærk redning op 1:1 på en Brøndby-spiller, så det var meget positivt at se ham med sådan en præstation, siger Steffen Kielstrup.

Begge hold skiftede i forbindelse med pausen, og efter sidebyttet var det Brøndbys Omoijuanfo og Vallys, der forsøgte sig, men de fik ikke nettet til at blafre.

- Vi har også vores halve chancer for at øge føringen, men kampbilledet er meget ens over alle 90 minutter. Efter vores føring mangler vi lidt skarphed i de offensive omstillinger, og vi får dem ikke spillet helt færdige. Intentionerne var der fra spillerne, men vi fik dem ikke omsat, og så blev det ved de 2-0.

Syv spillere blev skiftet i pausen, og de sidste fire fra startopstillingen gik ud i løbet af anden halvleg. Da anfører Albornoz gik ud midtvejs, var det Ofori, der overtog anførerbindet.

- Vi fik 22 spillere i kamp og bygget på deres fysik og kondition her, hvor der stadig er tre uger tilbage inden sæsonpremieren. Det var overordnet en god træningskamp for os, og vi glæder os over at spille til nul. Det, vi har arbejdet på med spillerne, fungerede periodevis godt, og vi fik set Velkov som den centrale stopper i bagkæden og som før nævnt Tobias Haahr tilbage i målet. Det var meget positivt. Da vi skifter Albornoz efter en time, er det Juwara, der går ned på wingbacken, og Ngbakoto, der spiller kanten, mens Lasse Flø gik ned som stopper, da Provstgaard gik ud, og så kom Amby ind som wingback i højre side. Der var nye positioner til flere, men alle løste deres udfordringer og vi fik set, hvilke muligheder det giver, siger Steffen Kielstrup.

- Et resultat i en træningskamp skal man ikke lægge for meget i, men for spillerne venter der fortsat masser af hård træning, og med det in mente er en sejr godt. Nu har vi en uge mere på træningsbanen, inden FC Fredericia og Weiche Flensburg venter på lørdag i VB Parken, og der skruer vi lidt mere op for spilletiden, siger Steffen Kielstrup.

Træningskamp, Brøndby IF’s anlæg, bane 1
Lørdag den 29. juni 2024 kl. 14.00
Brøndby IF – Vejle Boldklub 0-2 (0-2)
24. 0-1 Anders K. Jacobsen