Prelec: Godt tilfreds med preseason

Foto: Johnny Kristensen

Efter dagens to sidste testmatcher, hvor VB gik målamok og scorede i alt 15 gange i de to kampe, kunne træner Ivan Prelec gøre status over VB’s preseason.

Af Ole Kristensen | 13. juli 2024

- Først og fremmest er jeg glad for, at vi er sluppet for skader. Thomas Gundelund er den eneste, der er på skadeslisten, og han starter træning med truppen fra på tirsdag og er således i spil til premieren. Spillerne har vist stor fokus over for det, vi har arbejdet med, så vi har haft god spillemæssig fremgang i perioden. I starten arbejdede vi defensivt, og i de sidste 14 dage har temaet været opspil og afslutning på den sidste tredjedel. Alt i alt er jeg godt tilfreds med vores preseason.

Træneren var glad og taknemmelig for, at Bramming med kort varsel indvilgede i at stille op til lørdagens anden kamp, da det viste sig, at OB alligevel ikke kunne stille to hold.
- Det var selvfølgelig ikke den modstander, vi havde ønsket os, men det var bedre end at træne.

Prelec forudser en nøjagtig lige så svær sæson som den foregående, om muligt endnu vanskeligere med to stærke oprykkere. Selvfølgelig vil man gerne lægge på og forbedre sig i forhold til sæsonen 23-24, men truppen er endnu ikke færdigetableret, så han er varsom med at udstede for mange løfter til fansene.
Foreløbig er tre nye spillere tilknyttet, og om dem siger Prelec:

- Van Bruggen spiller i bagkæden, midt i eller i siden. Han er ikke så fysisk stærk og hovedstødskompetent som nogle af vore øvrige stoppere, men han er god og rolig på bolden og kan også rykke frem i banen og spille fra 6’er positionen. Men han behøver tilvænning til
Superligaens intensitet og duelspil.
Luka Hujber har spillet en hel sæson på godt niveau i den kroatiske liga og er træningsmæssigt længst fremme af de tre. Han kan spille wingback eller til højre i bagkæden og er hurtig og bevægelig.
Masaki Murata er en adræt og kvik midtbanespiller og møder også i god form. Vi tror på dem alle tre, men kun fremtiden kan vise, om de slår til.

Den danske turnering starter ekstremt tidligt, og der spilles således syv runder, før transfervinduet lukker. Træneren erkender, at det er udfordrende betingelser for staben, for man kender ikke den endelige trup før et godt stykke inde i sæsonen.
- Men jeg er sikker på, klubben gør, hvad den kan for at skabe et kompetitivt hold. En trup på ca. 25 mand er i mine øjne det ideelle.

Premierekampen står mod Randers FC i Nørreskoven. En modstander, VB har det notorisk svært imod.
- Randers er altid en hård modstander for os, så det bliver en krævende premierekamp, men med vores fans i ryggen tror vi på et godt resultat. Programmet ligner det fra sidste sæson, hvor vi har særdeles vanskelige modstandere i de første kampe. Vi skal gerne undgå en lige så dårlig pointhøst i de første seks kampe som sidste sæson!

Staben har kigget live på Randers i Hestenes testkamp mod polske Arka Gdynia, ligesom man har studeret video fra de lyseblås øvrige træningsopgør.
- Spillemæssigt kommer Randers næppe med de store overraskelser. De har nogle nye spillere, men af samme type som dem, de erstatter, og de spiller faktisk altid på samme måde. Men en krævende opgave venter os, slutter Ivan Prelec, som fastslår, han mere eller mindre har sin startellever til næste søndags kamp i hovedet …