Pokalkamp udløste festival-donation til fællesskabet

Foto: Mathias Poulsen

Vejle Boldklub og tst Fodbolds pokalopgør satte fokus på fællesskaber for børn og unge. Jelling Musikfestival sendte i den anledning festivaloverskud videre til Mødrehjælpen.

Af Morten Pelch | 27. september 2023

Tirsdag aften skete der noget helt særligt på Vejle Stadion. To hold tørnede sammen med hver deres nære relation til Vejle og en fælles mission om at vise børn og unge styrken ved fodboldfællesskaber.

Vejle Boldklub har farvet byen rød-hvid siden 1902. Men jyllandsseriemodstanderne tst Fodbold fra Tilst er også dybt forankret i byen, fordi holdet primært udgøres af vejlensere og tidligere VB'ere. Efter tst Fodbolds ønske skulle slaget stå på Vejle Stadion.

For at sætte tyk streg under de stærke fællesskabsbånd, fodbold kan skabe – inden for og på tværs af hold – havde Vejle Boldklub og deres samarbejdspartnere inviteret til Børnenes Dag, hvor børnefamilier, udsatte børn og unge og andre fodboldinteresserede gratis kunne indtage lægterne under Nørreskovens smukke trækroner.

Jelling Musikfestival bakker op om Børnenes Dag og budskabet og uddelte derfor inden kampen 100.000 kr. til Mødrehjælpen. Formålet er udpeget i samråd med Vejle Boldklub og valgt, fordi Mødrehjælpen netop kæmper for børnefamilier, gravide og udsatte børns betingelser.

- Mødrehjælpen gør en stor indsats hver eneste dag over hele landet. I Vejle Kommune er Mødrehjælpens tilstedeværelse meget nærværende, og vi er stolte over, at vi kan bidrage med 100.000 kr. til det vigtige arbejde, Mødrehjælpen udfører hver eneste dag, fortæller Line Mosfelt, direktør hos Jelling Musikfestival.

Hos Vejle Boldklub er administrerende direktør Henrik Tønder glad for det tætte samarbejde med Jelling Musikfestival og muligheden for, at Nørreskoven kunne danne ramme om overrækkelsen af det flotte beløb.

- Vejle Boldklub forsøger at gøre en forskel for børn og voksne i Vejle Kommune, og Jelling Musikfestival er inspirerende i festivalens måde at omfavne lokalområdet gennem årtier. Nu kunne vi fint indpakke donationen i alt det skønne ved fodbold i Nørreskoven, og jeg vil også opfordre vores fans til at bakke op om Mødrehjælpens arbejde ved at give en donation, fortæller Henrik Tønder.