Overtidsnederlag til Hestene i premieren

Foto: Johnny Kristensen

VB var tæt på et sjældent point mod Randers FC, men trods halvlegsføring og fornyet pointmulighed kort før tid, måtte VB efter en overtidsscoring stå tomhændet tilbage i premieren. 3-2 vandt Hestene i en kamp, hvor German Onugkha øgede sin markedsværdi med to sublime scoringer.

Af Ole Kristensen | 21. juli 2024

Truppen undergår jo altid en større omvæltning hen over en sommerpause, men VB havde kun en enkelt debutant blandt de startende elleve – kroatiske Luka Hujber på højre wingback. I den kendte 3-4-3 formation havde Igor Vekić handskerne på bag Kolinger, Velkov og Provstgaard. Hujber og anfører Albornoz var wingbacks, mens Barry og fra Fredericia hjemvendte Hetemi lå centralt. Fremme fandt man Juwara, Onugkha og Emmanouilidis.
Gæsterne præsenterede ikke færre end fire debutanter i sin startformation – heriblandt australske Paul Izzo, som i målet har afløst den mangeårige keeper Patrik Carlgren.

Det er fint med EM-bold, Wimbledon, Tour de France og snart OL ved skærmen, men 3F Superligabold skal ses på Stadion, og 7040 tilskuere havde da også forladt strand og sommerhusområder for at komme i Skoven til den sene eftermiddagskamp. Blandt dem nogle hundreder med kronjyske sympatier.
Lunt var det på en af årets sparsomme sommerdage, hvor kviksølvsøjlen balancerede omkring de 28 grader. Et nådigt skydække lagde dog en hinde for solen og varslede om aftenens ventede skybrud.
Groundsman Ioan Harjau havde atter tryllet, og spillepladsen fremstod som en bedre golfgreen – her var ingen undskyldning for ikke at præstere det yppigste!

Kampen fik en livlig start med et par VB-hjørnespark, men det var de lyseblå gæster, som på dagen var mørkeblå, der først var farlige. Efter en god håndfuld minutter måtte Igor Vekić ned og fiske et fladt indlæg, og kort efter afsluttede Stephen Odey fladt udenom, da VB var blevet en smule fanget af en clearing fra keeper Izzo.

Værterne ville dog også være med, og en veloplagt Emmanouilidis stod for de to første vejlensiske forsøg efter otte minutter – dog uden målbart resultat.
Publikum var vidne til en ganske tempofyldt affære mellem to hold, der gerne ville fremad banen.
Efter lidt stilstand i chancerne trak Juwara i det 22. minut ind i banen og forsøgte at curle bolden op i hjørnet, men fin redning af australieren i RFC-målet. Hjemmeholdet havde overtaget nu og var efterhånden pænt i kontrol.

VB råder stadig over sidste sæsons 3F Superliga-topscorer, German Onugkha, og på sin første chance slog målmaskinen så til i det 37. minut. Angriberen vendte rundt på en tallerken og sparkede fra kanten af buen bolden tørt i nettet tæt op af den ene stolpe. 1-0 og en ikke ufortjent føring til et frisk spillende VB-mandskab.

Hestene forsøgte straks at slå tilbage, og resten af halvlegen tilhørte entydigt kronjyderne. Stephen Odey driblede ind i feltet i VB’s venstre side og fik afsluttet kompetent, men stolpen tog fra. I den fem minutter lange overtid fik samme Odey igen kun aluminiumssmag i munden, da han – alt for fri ved bagstolpen – ved RFC’s sjette af syv hjørnespark headede på overliggeren. Et nærgående Randers-frispark i slutsekunderne kunne også have kostet dyrt for vejlenserne, der holdt lidt op at spille ved føringsmålet.

På syv minutter i starten af 2. halvleg fik gæsterne så vendt op og ned på det hele. Først udlignede Mads Enggård på et frispark langt ude fra – den bold skulle Vekić nok have gjort mere ved. Og dernæst skubbede Kolinger farlige Florian Danho – kronjydernes franske nyindkøb – ud over baglinjen med straffespark til følge. Simen Nordli eksekverede.

VB satsede alt, og Prelec sendte Gammelgaard, Ngbakoto og debuterende Masaki Murata på banen for Albornoz, Emmanouilidis og Hetemi. Senere blev Hujber erstattet af Kirkegaard, således at Juwara (MOM) og ”Kirke” nu var wingbacks! I slutminutterne kom A.K. Jacobsen på banen for Kolinger.
Det var svært for VB at skabe chancer efter pausen, men satsningen gav alligevel pote, for i det 87. minut trak Onugkha ind i feltet og sparkede bolden i mål via indersiden af stolpen. Et længere offside-check i det nye VAR-center i Vanløse ændrede ikke ved noget – scoringen stod.

VB havde imidlertid nu kun Provstgaard og Velkov på banen som udlærte forsvarere, og det syntes jo næsten ikke at kunne gå godt i dommer Jacob Karlsens syv minutter lange overtid. Det gjorde det da heller ikke … Provstgaard og Juwara tacklede hinanden, og så kunne indskiftede Mohamed Toure spille Tammer Bany op til sejrsmålet.

VB får sjældent point ud af møder med Randers FC, så hvad det angår, var der intet nyt under solen. Men med tanken på Brøndby, FCN og FCM som holdets næste modstandere, kan man godt få lidt bange anelser i erindringen om sidste sæsons seks første pointløse kampe.
Der var advarsler til Kolinger, Velkov og træner Prelec, mens gæsterne nøjedes med en enkelt notering i Karlsens bog.

VB kommer med et mere offensivt udtryk denne sæson. Holdet presser højere og er mere på bolden. Omvendt var der i dagens kamp gedigne huller i defensiven, og vejlenserne gav mange chancer og hjørnespark væk. Det skal naturligvis stoppes, hvis ikke sæsonen skal blive lige så nervepirrende som afvigte.
Med tanke på det fine spil og føringen i kampens indledning og Onugkhas sene udligning kunne Jyllands Rubin godt have fået point ud af premieren. Men pille ved det fortjente i Randers-sejren kan vi ikke.
I næste runde har VB mandagskampen på Brøndby Stadion …

Grundspil, 3F Superliga 2024-25, Vejle Stadion
Søndag den 21. juli 2024 kl. 16.00
Vejle Boldklub – Randers FC 2-3 (1-0)