Ngbakoto: Vi fik et resultat at beskytte

Foto: Johnny Kristensen

Yeni Ngbakoto var med en stærk indsats fremme i forreste linje medvirkende til, at Vejle Boldklub hentede en vigtig sejr på 1-0 over OB i kvalifikationsspillet.

Af Lars Christensen | 2. april 2024

Der var ændret på et par positioner fremme på banen, da VB tog hul på kvalifikationsspillet med en udekamp mod OB. Ngbakoto fik genvalg på venstrekanten, og herfra var den boldstærke franskmand med i meget chanceskabende spil.

- Vi gik lidt højere på modstanderen, end vi har haft for vane i en periode, og pressede lidt mere på. Vi mødte dem også højt i banen, og det var tydeligt, at de ikke brød sig om det. Deres mangler på nogle positioner havde vi trænet i, og det gav os flere muligheder. Havde vi været lidt skarpere, havde vi lavet et mål eller to mere allerede før pausen, indleder Yeni Ngbakoto.

… måske allerede efter den bold du slog ind på Velkov, der scorede med et hovedstød?

- Ja, det var tæt på. Men de checkede den, så den var jo god nok. Det var efter et frispark eller hjørnespark over i vores venstre side, at vi fik fastholdt bolden, og så vidste jeg, at vores stærke stoppere var med fremme og kunne true i det bagerste rum. Det havde været perfekt med endnu en scoring og det havde ændret billedet, siger Yeni Ngbakoto.

De tre points var en god start på kvalifikationsspillet, men der venter hårdt arbejde forude, påpeger franskmanden.

- Det var en god start, men allerede i morgen skal armene ned igen og fokus på den kommende opgave. Kampene i nedrykningsspillet er mere intense i forhold til grundspillet. Holdene kommer ud med helt vild meget energi, og det var tydeligt at mærke i aften, men det var vi klar på. Der er meget at vinde, fordi vi spiller mod direkte konkurrenter hver gang, siger Yeni Ngbakoto.

- Ja, OB kom bedre med i den sidste halve time, selvom de var i undertal. Vi tog et dybere udgangspunkt og prøvede at sætte et sidste stød ind på en omstilling. Det var naturligt for os, fordi vi havde et resultat at beskytte og fordi, at vi er komfortable med det kampbillede. Vi fik sat de chancer op, som man kunne forvente, men deres målmand holdt dem inde i kampen. Selvom de havde meget spil, så havde de ikke åbne chancer, og det er vigtigt at huske på, siger Yeni Ngbakoto.

Franskmanden fulgte de sidste nervepirrende minutter fra udskiftningsbænken på Nature Energy Park, og her kunne han se elleve heroisk kæmpende spillere fighte sejren hjem.

- Det her var ikke kun en sejr til Juwara, de startende spillere eller fansene. Det var for alle. Alle tog deres plads på holdet og gav, hvad de kunne. Indskifterne gjorde en forskel, udskifterne bakkede op, og fansene var utrolige igen. Jeg er stolt over, at spille for en klub, hvor vi har den opbakning. De bliver en faktor i de kommende runder, hvor vi skal flytte alle de små procenter over på vores halvdel, som vi kan, siger Yeni Ngbakoto.