Ivan Prelec stopper i Vejle Boldklub

Foto: Daniel Abedeny

Vejle Boldklubs 3F Superliga-hold og klubbens cheftræner gennem de sidste to et halvt år, kroatiske Ivan Prelec, stopper samarbejdet øjeblikkeligt.

Af Morten Pelch | 23. september 2024

Vejle Boldklub led forrige søndag et smerteligt nederlag på hjemmebanen i Nørreskoven til Viborg FF på 0-5, og mandagen efter bad Ivan Prelec om et møde med sportschef Marius Adrian Nicolae og administrerende direktør Henrik Tønder, på hvilket den kroatiske cheftræner bad om at blive løst fra sin kontrakt. Parterne blev enige om, at Ivan og staben sørgede for at tage kampen mod Sønderjyske Fodbold med, således Vejle Boldklub kunne nå at få en ny cheftræner på plads.

Ivan Prelec uddyber sin beslutning her.

- Det står klart for mig efter kampen mod Viborg, at Vejle Boldklub og truppen skal have ny energi. Jeg har givet alt for, at vi skulle vende situationen, og jeg har brugt alle de redskaber, jeg har i min værktøjskasse, i denne situation. Det er klart, at jeg mener, at truppen er bedre end de resultater, vi har leveret i 3F Superligaen i denne sæson. Jeg er ked af, at jeg må træffe denne beslutning, men min energi er ikke på det niveau, holdet har brug for i denne situation, og når man når frem til den konklusion, så er man forpligtet til at handle på den. Jeg blev bedt om at tage kampen i går, således klubben kunne få deres nye løsning på plads, og den kamp tog jeg i respekt for Vejle Boldklub. På mange måder var det også medvirkende til at få en energi tilbage, når jeg vidste, at det var min sidste kamp i spidsen for denne stolte klub, fortæller Vejle Boldklubs nu forhenværende cheftræner og fortsætter:

- Jeg har tilbragt to et halvt år i klubben her, og jeg har nydt hver eneste dag. Jeg har været bekendt med klubbens begrænsede økonomiske muligheder fra dag et. Det har været en præmis i mit arbejde, og jeg har haft en solid tro på, at vi gennem fællesskabet kunne gå imod de odds, vi har haft før hver sæsonstart. Jeg har givet alt af mig selv på denne rejse. Det har været mange lange dage, afsavn til familien, men dagene har altid været båret af en tro på, at vi kunne klare det. Af respekt for Vejle Boldklub og mig selv er det også derfor, at jeg nu har bedt om at blive fritaget fra min kontrakt. Jeg har ikke mere at give af. Jeg vil, om noget tid, se tilbage på min periode her med stolthed og taknemmelighed. Tak til klubbens fans for opbakningen undervejs. Vi har altid ønsket det samme, og jeg er ked af, at jeg ikke har kunnet give jer det i denne sæson. Jeg vil gerne udtrykke taknemmelighed på vegne af mig selv og den udenlandske stab til alle, der er en del af Vejle Boldklub. Det gælder både den sportslige afdeling og administrationen. Vi har følt os hjemme og som en del af Vejle. Når man først har været VB’er, så er man altid VB’er, afslutter Ivan Prelec.

Henrik Tønder, administrerende direktør i Vejle Boldklub, respekterer Ivan Prelec’ beslutning og tager den til efterretning.

- Jeg respekter Ivans beslutning. Vi har løbende evalueret sæsonen og den situation, som vi som klub står i. Da Ivan kommer til mig sidste mandag og fortæller, at han ikke har den energi, han mener, der skal tilføres holdet, så er det naturligvis noget, vi som klub skal reagere på. Ivan og jeg har så i sidste uge haft en dialog om de muligheder, Vejle Boldklub har i denne situation, og vi aftalte derfor, at Ivan og staben tog kampen i Haderslev med som deres sidste kamp. Derved kan vi finde en løsning og ikke have midlertidige løsninger omkring holdet. Jeg vil gerne takke Ivan for indsatsen gennem mere end to år. Ivan har været med til at udvikle klubben yderligere, fortæller Henrik Tønder.

Sportschef i Vejle Boldklub, Marius Adrian Nicolae, udtaler:

- Ivan Prelec har gjort en stor indsats gennem sine to et halvt år i Vejle Boldklub. Jeg er skuffet over Ivans beslutning, men jeg respekterer den naturligvis. Vi har forsøgt at fastholde en kontinuitet, selv når vi har mødt modgang. Jeg vil gerne takke Ivan og staben for deres indsats og vores tætte samarbejde, fortæller Marius Adrian Nicolae og fortsætter:

- Vi har brugt den sidste uge på at finde den løsning, vi mener kan øge vores chancer for overlevelse i denne sæson. Det er klart, at Vejle Boldklub ikke står i en situation, hvor vi kan vælge og vrage. Derfor har løsningen også været, at vi skal finde en træner, der har mod på og lyst til at tage udfordringen op og sikre os overlevelse, afslutter Marius Adrian Nicolae.

Udover Ivan Prelec stopper Damir Grlić, Mario Škrablin og Tomislav Brezović også i klubben fra dags dato.

Vejle Boldklub præsenterer 3F Superliga-holdets nye cheftræner og øvrige stab for den resterende del af denne sæson i morgen, tirsdag, kl. 09.00.