Flaskager U19-matchvinder mod Dynamo Kyiv

Foto: Vejle Boldklub

Vejle Boldklubs U19 Liga-hold vandt en imponerende testsejr på 1-0 over storklubben Dynamo Kyivs ældste akademihold i Antalya tirsdag eftermiddag. Frederik Flaskager blev matchvinder allerede i 1. halvleg af et opgør, der i 2. halvleg bød på et længe ventet comeback til Lasse Flø.

Af Lars Christensen | 14. februar 2023

VB Akademiets U19 Liga-hold sikrede vejlenserne revanche i Antalya efter A-truppen for halvanden uge siden tabte til storklubben Dynamo Kyiv i en testkamp. De unge VB’ere leverede en stor præstation og byggede dermed på de gode takter og resultater i pre-season.

– At vi kan slå et stærkt hold fra Dynamo Kyiv i en testkamp, vidner om, at vi er på rette vej med vores ældste ligahold på VB Akademiet. Det var en helt igennem flot og koncentreret indsats, og det var i hele kampen meget sparsomt, hvad vi gav væk. Både spillere og trænere har arbejdet meget målrettet på at stå stærkest muligt inden foråret, og jeg må sige, at de har gjort det godt. Nu venter der en hård premieremodstander i Lyngby på søndag, men hvis vi kan overføre takterne fra de sidste par uger, så står vi et sted, hvor vi kan være kompetitive, siger Steen Thychosen, der er akademichef.

Kampens enlige scoring mod Dynamo Kyiv faldt i det 33. minut, da Frederik Flaskager udnyttede en chance efter godt opspil.

– I løbet af 1. halvleg slog Andreas Tomaselli flere gode dybdebolde, og på den bedste af dem kom hurtige Viktor Hem afsted. Han spillede på tværs til Flaskager, der fik scoret, og det afgjorde kampen. Det var et flot mål, siger Steen Thychosen.

I 2. halvleg var der masser af gode VB-tilbud, men det blev ikke til yderligere scoringer.

– Theo Laursen satte en god chance op til Gabriel Papian, der ramte overliggeren, Simon Aas Larsen fandt Nykjær, der scorede, men der blev vinket en meget hårfin offside, og sådan var der flere gode optræk. Når vi ikke fik kampen afgjort, så havde ukrainerne naturligvis chancen til sidst, men den ene gang, de kom frem og fik spillet på tværs i feltet, så sparkede de ved siden af mål. De var en fysisk meget stærk modstander, men vi fik spillet med dem, og der viste vi os stærke, siger Steen Thychosen, der fremhævede Andreas Tomaselli, for en ekstraordinær indsats.

Med et kvarter igen kunne U19 Liga-træner Johan Sandahl give comeback til alsidige Lasse Flø (f. 2005), der har siddet udenfor, siden han i marts sidste år rev sit korsbånd over i en reserveholdskamp. Siden har forsvars- og midtbanespilleren arbejdet hårdt på at vende tilbage til fodboldbanen, og tirsdag var der comeback.

– Det har været oppe over med en comebackkamp i et par uger, men mod Dynamo Kyiv var det endelig tid for Lasse Flø. Han har arbejdet meget målrettet på at kommer hertil, og alle på VB Akademiet er glade på hans vegne. Lasse er en virkelig stærk spiller, som inden sin skade var en nøglefigur på U17 Liga-holdet. Vi har allerede i træningen set ham imponere, og han kommer til at byde sig til i de kommende uger. Det er en forstærkning af U19 Liga-holdet, at vi igen kan råde over ham på forskellige positioner, siger Steen Thychosen.

VB Akademiets U17 Liga-hold har en testkamp mod AB i morgen onsdag, inden begge hold vender tilbage til Danmark på torsdag. U19 Liga-holdet spiller forårspremiere mod Lyngby i VB Parken på søndag kl. 12.30.

U19-træningskamp, Belek, Antalya, Tyrkiet
Tirsdag den 14. februar 2023 kl. 13.00 (lokal tid)
Dynamo Kyiv – Vejle Boldklub 0-1 (0-1)
33. 0-1 Frederik Flaskager