Efter 15 kampe som ubesejrede: U17 taber til FCK

Foto: Johnny Kristensen

Lørdag eftermiddag på Frederiksberg blev nyere tids længste stime på VB Akademiet brudt, da U17 Liga-holdet tabte for første gang i 15 kampe og første gang siden 1. oktober i fjor. FCK blev igen for stor en mundfuld, men i modsætning til det klare nederlag til københavnerne i oktober, så var vejlenserne godt med i 3-1-nederlaget, hvor Asger Fjord Stengaard midt i 1. halvleg bragte VB’erne foran.

Af Lars Christensen | 22. maj 2023

Der var endnu engang vigtige points på spil for U17 Liga-holdet lørdag eftermiddag. Vejlenserne kom med en imponerende stime på 15 kampe på stribe som ubesejrede, men havde i foråret smidt flere point via uafgjorte kampe, så hvis vejlenserne skulle koble sig på medaljefeltet, så var et resultat på den vanskelige udebane påkrævet.

Det begyndte også perfekt, da den hurtige kantspiller Asger Fjord Stengaard midtvejs igennem 1. halvleg kunne bringe vejlenserne i front.

- Vores føringsmål kommer efter, at vi slår et godt diagonalpas mod venstre, hvor Clemens Astrup header bolden videre til Asger Fjord Stengaard, der scorer med et godt spark i det lange målhjørne. Rigtigt flot sparket ind med venstrebenet af Asger, der viste noget af den individuelle kvalitet, han besidder, siger Niclas Hougaard, der er U17 Liga-holdets træner.

- Generelt leverer vi en rigtig fin offensiv indsats, og her var scoringen i 1. halvleg god. Vi fik sat et angreb godt op og udnyttet vores kompetencer.

Føringen holdt ikke til pausen, da københavnerne udlignede og bragte sig foran indenfor to minutter.

- I forbindelse med deres udlignende mål har vi muligheden for at sparke væk flere gange, men det forsømmer vi, og så scorer de. Deres føringsmål kort efter bliver lidt af en mavepuster for os, men jeg synes faktisk, at vi byder dem op til dans igen i 2. halvleg.

Det blev dog ikke til flere VB-scoringer efter pausen, og så kunne hjemmeholdet lukke kampen med en tredje scoring og sikre sig en sejr på 3-1.

- Vi kommer godt ud til 2. halvleg, og spiller os tilbage i kampen via godt offensivt spil. En personlig fejl gør dog, at de halvvejs scorer til 3-1. Vores offensive præstation er dog med pil op, og vi burde have lavet et mål eller to mere i 2. halvleg, og så kunne vi også have spillet med om resultatet mod en dygtig modstander, slutter Niclas Hougaard, der sender sine unge spillere i kamp igen lørdag den 3. juni mod Lyngby i VB Parken.

Trænerteamet var enige om, at Sander Ravn var gæsternes bedste i nederlaget, mens der også var plusser i bogen til Bright Appiah, Asger Fjord Stengaard og glædeligt comeback til Tobias Lykkebak, der spillede en god 2. halvleg i sin første optræden siden forårspremieren mod EfB.

Udover et comeback til midtbaneprofilen Tobias Lykkebak efter en skadespause, var der også U17 Liga-debut til offensivspilleren Lauge Tristan (f. 2006), der i vinterpausen skiftede til VB fra SfB/Oure.

U15 Liga-holdet var også på Frederiksberg for at møde FC København. Cheftræner Mads Nissens hold tabte 2-1 (1-0), og det var Aiham Dahche, der udlignede undervejs. Det yngste af liga-holdene på VB Akademiet har elleve dage til næste optræden, der er et opgør mod AC Horsens i VB Parken den 31. maj.

U17 Ligaen 2022-23, KB’s Anlæg kunstgræsbane, Frederiksberg
Lørdag den 20. maj 2023 kl. 14.00
F.C. København – Vejle Boldklub 3-1 (2-1)
24. 0-1 Asger Fjord Stengaard